|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKE / TJR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKE
/
TJR2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Teorie jaderného reaktoru 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
5 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KKE/JRT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými provozními stavy jaderných reaktorů, s různými typy moderátorů a se základními principy regulace výkonu reaktoru.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách a cvičeních, vypracování a prezentace zadaného tématu a kombinovaná zkouška ( okruh otázek je totožný s jednotlivými tématy přednášek )
|
Obsah
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými provozními stavy jaderných reaktorů, s různými typy moderátorů a se základními principy regulace výkonu reaktoru.
Témata přednášek:
1. Úvod - základy neutronové fyziky
2. Shrnutí poznatků neutronové fyziky (opakování)
3. Bodová kinetika reaktoru I. (kinetika bez zpožděných neutronů - základní přístup, rovnice řetězové reakce, reaktivita, ...)
4. Bodová kinetika reaktoru II. (kinetika se zpožděnými neutrony - parametry zpožděných neutronů, rovnice řetězové reakce, rovnice "převrácených hodin", vysoká a nízká reaktivita, jednotka reaktivity "dolar", ...)
5. Difuzní rovnice, Fermiho rovnice stárnutí.
6. Kritická velikost reaktoru v jednogrupovém přiblížení.
7. Homogenní reaktor bez reflektoru, dvougrupové přiblížení
8. Jaderná kriteria pro hodnocení moderátorů
9. Reaktor ve stacionárním stavu, vliv reflektoru
10. Účinek regulačních tyčí
11. Reaktor v provozních podmínkách, xenonová otrava reaktoru, jodová jáma, zastruskování reaktoru
12. Dynamika reaktoru, přechodové procesy, skoková změna reaktivity
13. Přenosové charakteristiky reaktoru a zpětná vazba
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Marek Klimko, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Ing. Kateřina Bílá, Ph.D. (30%),
Ing. Marek Klimko, Ph.D. (70%),
-
Cvičící:
Ing. Kateřina Bílá, Ph.D. (50%),
Ing. Marek Klimko, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
15
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
101
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat neutronové reakce probíhající v jaderném reaktoru
|
vysvětlit rovnici čtyř koeficientů
|
vysvětlit difuzi neutronů
|
využívat poznatky z reaktorové fyziky v rozsahu předmětu KKE/TJR1 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat výpočtových možností kancelářských programů
|
aplikovat teoretické poznatky z předmětu TJR1
|
aplikovat teoretické znalosti z oblasti mechaniky, fyziky a teorie materiálů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat Fermiho stáří, resp. stáří neutronů pomocí Fermiho teorie stárnutí v konečném prostředí |
popsat jednogrupový výpočet homogenního tepelného reaktoru bez reflektoru, s reflektorem a úsporu získanou reflektorem
|
získat znalost materiálového a geometrického parametru pro reaktory různých tvarů |
získat znalost kritické rovnice reaktoru v jednogrupovém přiblížení
|
pochopit princip dvojgrupové metody výpočtu reaktoru s reflektorem |
seznámit se s teorií kinetiky jaderného reaktoru (vyhořívající absorbátory, xenonová otrava, jodová jáma, zastruskování samariem) a se základy dynamiky jaderného reaktoru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vypočítat geometrický parametr reaktoru tvaru kvádru, koule a válce |
aplikovat znalost Besselových funkcí ve výpočtech |
vypočítat kritické rozměry reaktoru |
aplikovat znalosti z oblasti kinetiky a dynamiky reaktoru (perioda reaktoru, časový průběh koncentrace jódu a xenonu při odstavení reaktoru, provoz reaktoru na výkonovém a teplotním koeficientu)
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|