|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / MKS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
MKS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Mechatronika v konstrukci strojů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKS/ZSZK5
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vysvětlení multidisciplinárního oboru Mechatronika, vybavení studenta informacemi o sensorech, aktuátorech, řídících systémech, modelování a simulaci, a jejich využítí ve výrobní, dopravní a manipulační technice.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné hodnocení: plnění úkolů na cvičeních
Konečné hodnocení: ústní zkouška
|
Obsah
|
Mechatronika jako interdisciplinární obor spojující strojní inženýrství, elektrotechniku a informatiku. Senzory, tradiční a moderní způsoby indikace veličin pro zpětnovazební řízení. Aktuátory klasické i netradiční. Modelování a řízení mechatronických systémů. Základy umělé inteligence, aktivní řízení vibrací. Mikro a nanotechnika. Mechatronika ve výrobní a dopravní sféře. Seznámení s nejpoužívanějšími softwarovými prostředky pro simulaci mechanických, hydraulických, pneumatických, elektrických a kombinovaných soustav.
1. Úvod, organizace semestru, program přednášek a cvičení, témata semestrálek. Co je mechatronika.
IoT, IoV, Inteligentní vozidla, Smart-technologie, Průmysl 4.0, atd.
2. Sensory - klasifikace, signály, komunikace, sítě a sběrnice.
3. Strojové vidění
4.-5. Základy teorie automatického řízení - terminologie, popis, regulační obvody, stabilita, kvalita regulace, regulátory - PI, PID (ukázka nastavení v ML).
6.-7. Inteligentní systémy. Softcomputing - neuronové sítě, expertní systémy, fuzzy logika, evoluční algoritmy
8. Deeplearning - aplikace pro rozpoznávání obrazu, apod.
9. Aktuátory. Adaptronika.
10.-11. Magnetická levitace - pasivní, aktivní. Aktivní magnetická ložiska, MAGLEVy.
12.Přednáška externího lektora - automatizace výrobní linky / technologického procesu
13.Prezentace rozpracovaných semestrálních projektů
Cvičení :
1.-3. Modelování a simulace - MATLAB, SIMULINK, apod. Open source alternativy - Octave, Scilab.
4. Image processing v MATLAB a Scilab
5.-7. Embedded systémy, Arduino, RaspberryPi. Programování z IDE a s využitím MATLABu.
7. Zadání semestrální práce
8.-13. týden Práce na semestrálních projektech
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
viz COURSEWARE
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
McRoberts, Michael. Beginning Arduino. New York : Apress, 2010. ISBN 978-1-4302-3240-7.
-
Základní:
Elektronické manuály k MATLAB, SIMULINK, AmeSim.
-
Základní:
Valášek, Michael. Mechatronika. Praha : ČVUT, 1995. ISBN 80-01-01276-X.
-
Rozšiřující:
Margolis, Michael. Arduino cookbook. 2nd ed. Sebastopol : O'Reilly, 2012. ISBN 978-1-449-31387-6.
-
Doporučená:
Grepl, Robert. Kinematika a dynamika mechatronických systémů. Vyd. 1. Brno : Akademické nakladatelství CERM, 2007. ISBN 978-80-214-3530-8.
-
Doporučená:
Bolton, W. Mechatronics : electronic control systems in mechanical and electrical engineering. Seventh edition. 2019. ISBN 978-1-292-25097-7.
-
Doporučená:
Balda, Miroslav. Úvod do MATLABu. 2. opr. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1998. ISBN 80-7082-404-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
předpokládají se znalosti v rozsahu dosavadního vysokoškolského studia |
využívat samostatně teoretické znalosti z oblasti mechaniky, pružnosti a pevnosti, částí strojů a základů konstruování při návrhu strojů a zařízení |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
použít samostatně své znalosti ze základních teoretických disciplín při řešení praktických problémů z oblasti navrhování strojů a zařízení |
používat své odborné dovednosti alespoň v jednom cizím jazyce |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat principy a aplikace mechatroniky |
používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
sdělit srozumitelně informace o problémech spojených s aplikacemi mechatroniky |
zhodnotit samostatně klady i zápory mechatronických systémů |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout na základě získaných znalostí teoretických i praktických vybrané mechatronick0 subsystémy |
použít své teoretické znalosti z mechatroniky při řešení konkrétních praktických problémů |
získávat samostatně další odborné dovednosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Laboratorní praktika, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|