|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / TKMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
TKMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Hydraulic and Pneumatic Mechanisms
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KKS/TKM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je objasnění oboru Tekutinové mechanismy, uvést studenta do aplikačních metod pro návrh a analýzu hydraulických a pneumatických prvků ve strojírenské výrobě.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné hodnocení: plnění úkolů na cvičeních, test
Konečné hodnocení: Zápočet
Požadavky k zápočtu : aktivní účast na cvičeních, vypracování semestrální práce (0-50bodů), test (0-50bodů)
|
Obsah
|
Základní standardní prvky, principy a výpočty důležitých problémů. Především jsou to generátory a motory, prvky pro řízení přenášeného výkonu , akumulátory, multiplikátory a další. Jejich charakteristiky, užití a funkční stavba. Účinnost, základní parametry nositele energie-zvláště olejů, čištění, těsnění a chlazení tekutin, vliv plynu v hydraulickém obvodě mechanismu, umístění a zapojení prvků v obvodě. Řízení rychlosti motorů, hydrodynamický ráz, dynamika tekutinových mechanismů, tekutinová pohyblivá uložení a zásady projektování funkčních schémat obvodů tekutinových mechanismů.
1. Organizace výuky. Význam předmětu pro praxi. Definice tekutinového mechanismu (TM), jeho struktura. Základní vztahy. Představení TM. Výhody a nevýhody TM. Dělení mechanismů podle nositele energie a požadavků z technologického procesu.
2. - 5. Pneumatické a elektropneumatické systémy. Pneumatické prvky, rozdělení, použití.
Grafické značky tekutinových komponent. Principy funkce vybraných pneumatických a hydraulických prvků.
Zásady tvorby schemat hydraulických a pneumatických obvodů.
Navrhování pneumatických obvodů.
6.-8. Praktické úlohy - zapojování pneumatických a elektropneumatických obvodů (FESTO Didactic, SMC Pneu panel)
Elektropneumatické obvody - základní zapojení, logické funkce, řešení kombinačních a sekvenčních obvodů
Řízení elektropneumatických obvodů. Řešení kombinačních a sekvenčních obvodů. Programování PLC pomocí funkčních bloků.
9. Dimenzování prvků pneumatických a elektropneumatických obvodů.
10. Tekutinové přenosové systémy. Otevřený a uzavřený hydraulický obvod (HO). Řazení hydrogenerátorů (G) a hydromotorů.(M). Přenosové systémy podle pohybu motoru.Nositel energie a jeho hlavní parametry. Namáhání kapalin. Požadavky na kapaliny a jejich volba. Těsnění, čističe. Charakteristika kapalin. Přenos energie tekutinami.
Rozvod tlakové kapaliny v HO. Nádrže. Ztráty v HO.
11.-12. Hydraulické prvky, rozdělení, použití. Návrh komplexního hydraulického obvodu.
13. Řízení hydraulických mechanismů. Elektrohydraulické servoventily.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
viz COURSEWARE
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
předpokládají se znalosti v rozsahu dosavadního vysokoškolského studia |
využívat samostatně teoretické znalosti z oblasti mechaniky, pružnosti a pevnosti, částí strojů a základů konstruování při návrhu strojů a zařízení |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
použít samostatně své znalosti ze základních strojařských teoretických disciplín při řešení praktických problémů z oblasti navrhování strojů a zařízení |
používat své odborné dovednosti alespoň v jednom cizím jazyce |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Použít znalosti a dovednosti získané předchozím studiem. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
používat své odborné znalosti alespoň v jednom cizím jazyce |
sdělit srozumitelně informace o problémech spojených s aplikacemi tekutinových mechanismů |
zhodnotit samostatně klady i zápory tekutinových mechanismů |
získávat další odborné znalosti samostatným studiem teoretických poznatků |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
použít své teoretické znalosti při řešení konkrétních praktických problémů |
získávat samostatně další odborné dovednosti |
navrhnout na základě získaných znalostí teoretických i praktických vybrané subsystémy tekutinových mechanismů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Používat znalosti a dovednosti získané v předmětu. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
N/A |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
N/A |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
N/A |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
N/A |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
E-learning, |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
N/A |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
N/A |
|
|
|
|