|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKS / ZK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKS
/
ZK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy konstruování
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
234 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KKS/SI nebo KKS/9SI
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty informacemi o strojních částech a jejich skupinách vzhledem k popisu parametrů jejich vlastností a konstrukční dokumentaci.
- Objasnit studentům základy konstrukčního myšlení a metody a taktiky využívané při konstruování.
- Uvést studenty do problematiky navrhování stavebních skupin a na základě příkladů ukázat možné důsledky špatného konstruování a naučit studenty předcházet těmto fatálním následkům chyb.
|
Požadavky na studenta
|
- Splnění podmínek zápočtu.
- Odevzdání tří rýsovacích programů v požadovaných termínech.
|
Obsah
|
Základní strojní části z hledisek jejich vlastností a především třídy vlastností -funkce a jejich účinky. Strojní částí a jejich skupiny vzhledem k popisu parametrů vlastností a konstrukční dokumentaci. Třídění strojních částí a jejich skupin podle stupně komplexnosti technických systémů. Spojovací a přenosové části, součásti uložení, pružiny, převodové mechanismy a pod. Konstruování menších strojních celků bez nebo s počítačovou podporou.
Obsah přednášek:
1. Úvod, cíl předmětu, podmínky přijetí ke zkoušce, podmínky pro udělení zápočtu. Znalostmi integrované konstruování v kontextu Design Science - postup při analýze a syntéze technického systému.
2. Funkční schéma, funkční podmínky, funkční kóty a funkční plochy. Kótování z hlediska funkce - výroby - měření - montáže a optimalizace funkčních podmínek.
3. Analýza výkresové dokumentace reagující na měnící se podmínky a infrastrukturu současných strojírenských podniků.
4. Spoje s jednoduchými elementy pro přenos zatížení - spoje pro vytváření kloubových spojení, vliv vůle v čepovém spojení na velikost vyvolané rázové síly, zvyšování životnosti spoje (funkce, použití, stavební struktura, zatížení, namáhání).
5. Spoje s jednoduchými elementy pro přenos zatížení a ustavení vzájemné polohy - bezvůlové (funkce, použití, stavební struktura, zatížení, namáhání).
6. Spoje pro přenos točivého momentu - spoje s tvarovým stykem, přesnost vystředění náboje (funkce, použití, stavební struktura, zatížení, namáhání). Rotační přenosové části - hřídele, osy (funkce, použití, stavební struktura, zatížení, namáhání).
7. Ozubená soukolí valivá (čelní, kuželová) a šroubová (šneková). Poruchy ozubených soukolí valivých (vznik, příčiny, nápravná opatření), (funkce, použití, stavební struktura, základní rozměry, zatížení, namáhání).
8. Spoje šrouby. Vyvození předepnutí prostřednictvím šroubového spoje, diagram předepnutého spoje, vyvození předepnutí (funkce, použití, stavební struktura, zatížení, namáhání).
9. Uložení hřídelí pomocí podpor valivého typu (způsoby uložení, tepelné dilatace, vymezení radiálních a axiálních vůlí, stavební struktura, mazání ložisek, těsnění ložiskového prostoru, zatížení, namáhání).
10. Akumulátory mechanické energie (druhy, funkce, použití, diagramy, zvyšování spolehlivosti, stavební struktura, zatížení, namáhání).
11. Hřídelové spojky. Možnosti přenosu klidného a dynamického zatížení pomocí pevné kotoučové spojky. Způsoby středění spojky a vstupů a výstupů přilehlých systémů (funkce, použití, stavební struktura, zatížení, namáhání).
12. Geometrická specifikace produktů. Základní pravidlo tolerování geometrických vlastností produktů, podmínka obalové plochy, maxima a minima materiálu a reciprocity. Geometrická specifikace tvarově složitých a poddajných strojních částí.
13. Reference konstrukce - Reference Point Systém (RPS) - RPS pro potřeby konstruktérů, pro měření na odměřovacích strojích, pro konstrukci kubingů a pro upnutí v měřících přípravcích. Problematika stanovení systémů souřadnic v globálním, lokálním a partikulárním systému souřadnic.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici podstatné informace a studijní opory na COURSEWARE ZČU.
Studentům je k dispozici kurz v MS Teams se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Václav Vaněk, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Ing. Václav Vaněk, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Adam Bečvář (100%),
Ing. Dominik Fink (100%),
Ing. Zdeněk Raab, Ph.D. (100%),
Ing. Jakub Radkovský (100%),
Ing. Ivana Slámová, Ph.D. (50%),
Ing. Martin Stejskal (100%),
Doc. Ing. Václav Vaněk, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Drastík, František. Strojnické tabulky pro konstrukci i dílnu. [1. vyd.]. Praha : Montanex, 1995. ISBN 80-85780-22-4.
-
Základní:
Drastík, František. Technické kreslení podle mezinárodních norem I. Ostrava : Montanex, 2005. ISBN 87-7225-195-3.
-
Základní:
Vaněk, Václav. Základy konstruování : učební podklady pro cvičení. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-964-7.
-
Doporučená:
Pahl, Gerhard; Beitz, Wolfgang. Engineering design : a systematics approach. 2nd ed. London : Springer, 1996. ISBN 3-540-19917-9.
-
Doporučená:
Parker,M. Engineering Drawing and Design. Ellenborough House: Stanley Thornes, UK, 1991.
-
Doporučená:
Hubka, Vladimír. Konstrukční nauka : obecný model postupu při konstruování. Zürich : Heurista, 1995. ISBN 80-901135-0-8.
-
Doporučená:
Šťastný, Jiří. Manuál technické dokumentace. 1. vyd. České Budějovice : Kopp, 1996. ISBN 80-85828-63-4.
-
Doporučená:
Shigley, Joseph E.; Mischke, Charles R. Standard handbook of machine design. 2nd ed. New York : McGraw-Hill, 1996. ISBN 0-07-056958-4.
-
Doporučená:
Strojnické tabulky. Sv. 3., Základní strojní součásti a montážní jednotky. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989. ISBN 80-03-00151-X.
-
Doporučená:
Fiala, Jaromír; Svoboda, Pavel; Šimonovský, Miroslav. Strojnické tabulky 2 : základní strojní prvky a součásti. Praha : SNTL, 1988.
-
Doporučená:
Nohovec, Vladimír. Úvod do strojního inženýrství II. : obrazová část. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7082-073-X.
-
Doporučená:
Boháček, František. Základy strojnictví : vysokošk. učebnice pro skupinu stud. oborů strojírenství a ostatní kovodělná výroba. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989. ISBN 80-03-00083-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat a samostatně aplikovat teoretické znalosti z oblasti základů technického kreslení |
znát základy čtení jednoduchých strojírenských výkresů |
využívat a aplikovat základní poznatky ze středoškolské matematiky, fyziky a geometrie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat základní kancelářské softwarové prostředky a využívat také jejich potenciálu pro realizaci technických výpočtů |
vytvářet strojírenskou dokumentaci jednoduchých strojních částí |
navrhnout a předepsat vhodná uložení a přesnosti jednotlivých prvků strojních částí |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o strojních částech a jejich skupinách vzhledem k popisu parametrů jejich vlastností a konstrukční dokumentaci |
používat a aplikovat znalostmi integrované konstruování při řešení problémů v průběhu konstruování |
znát základy z oblasti geometrické specifikace produktů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat jednoduché strojní stavební skupiny, zobecňovat poznatky a získané výsledky aplikovat při návrhu složitějších technických produktů |
schopnost aplikovat základní metody vhodné pro konstruování - stanovovat požadované funkce produktů a vytvářet jejich funkční struktury |
používat geometrické tolerance při návrhu konstrukčních skupin a částí strojů |
umět navrhovat funkční skupiny hydraulických těsnění |
umět navrhnout valivé uložení rotačního typu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Projektová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
|
|
|
|