|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / AŘ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
AŘ2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Automatické řízení 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / 38
|
0 / 9
|
0 / 2
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KKY/AŘ nebo KKY/AŘ1 nebo KKY/TŘ
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními poznatky automatického řízení lineárních diskrétních dynamických systémů a dále s logickými systémy a fuzzy systémy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Správné zpracování a včasné odevzdání 2 referátů - protokolů z laboratorních cvičení. Absolvování 1 kontrolního testu v průběhu semestru (obsah a rozsah předem vymezen) s klasifikací lepší než "nevyhověl".
Zkouška: Absolvování písemného testu z probrané látky (10 otázek-příkladů různé obtížnosti na 50 minut) s klasifikací lepší než "nevyhověl" - podmínka nutná.
Ústní část - zpracování a prezentace problematiky otázky, volené ze souboru předem vymezených tématických okruhů (otázek) ke zkoušce.
Pozn.: Při znovuzápisu předmětu se zápočet před zkouškou neuznává.
|
Obsah
|
Kurs AŘ2 tvoří nadstavbu kursu AŘ1. Buduje teorii lineárních diskrétních systémů: diskretizace spojitého signálu, diskrétní čas, perioda vzorkování. Diskrétní systém a jeho popis: diferenční rovnice, přenos v Z-transformaci, stavová reprezentace. Dynamické a frekvenční vlastnosti diskrétních systémů, stabilita. Číslicový PID regulátor, struktura a funkce. Logické systémy: syntéza KLO, minimalizace, realizace. Nelineární systémy: popis, typy nelinearit, Ljapunovova teorie stability. Fuzzy systémy: lingvistický popis fuzzifikace, inference, defuzzifikace, možnosti fuzzy řízení.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
4
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základními znalostmi z matematické analýzy a lineární algebry |
disponovat základními znalostmi úvodních vysokoškolských kurzů fyziky a elektrotechniky |
disponovat základními znalostmi počítačů a programování na úrovni úvodních vysokoškolských kurzů (Matlab/Simulink) |
znát základní principy automatického řízení lineárních spojitých dynamických systémů (kurs KKY/AŘ1) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aktivně používat základní metody matematické analýzy a lineární algebry |
samostatně řešit zadané simulační úlohy v laboratoři |
písemnou formou v podobě referátů popsat a zpracovat výsledky své vlastní laboratorní práce |
samostatně řešit zadané simulační laboratorní úlohy v prostředí Matlab-Simulink |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
klasifikovat základní typy systémů (zejména diskrétní systémy, nelineární systémy, logické systémy a fuzzy systémy) |
řešit praktické úlohy návrhu základních druhů regulátorů a jejich optimálního nastavení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpoznat základní úlohy řízení a výměny informace v různých systémech, (zejména diskrétní systémy, logické systémy a fuzzy systémy) |
diskretizovat spojitý signál (diskrétní čas, perioda vzorkování) |
popsat diskrétní lineární systémy (vnější a vnitřní popis systémů - diferenční rovnice, přenos v Z transformaci, stavový popis) |
posoudit dynamické a frekvenční vlastnosti vlastnosti diskrétních systémů |
posoudit stabilitu a kvalitu diskrétních systémů (Juryho kritérium) |
uplatnit správně principy automatického řízení při syntéze diskrétních optimálních systémů automatického řízení (regulátorů), zejména pro průmyslové aplikace |
popsat nelineární systém a posoudit jejich stabilitu Ljapunovovou metodou |
navrhovat kombinační logické obvody pomocí Booleovy algebry (ÚNDF, minimalizace, NAND a NOR realizace) |
popsat fuzzy systém; fuzzy množiny, fuzzy aproximace; fuzzifikace, Mamdani inference, defuzzifikace |
navrhnout jednoduchý fuzzy regulátor v Matlabu (Fuzzy-logic toolbox) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Individuální konzultace, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|