|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / HKUI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
HKUI
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Historie kybernetiky a umělé inteligence
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
40 / -
|
2 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KFI/UINSZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickým pohledem na vznik a vývoj kybernetiky a umělé inteligence, ukázat úzké souvislosti vývoje těchto disciplín s rozvojem výpočetní techniky a naznačit možnosti širokého uplatnění kybernetiky a umělé inteligence v mnoha oborech lidské činnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Semestrální práce - samostatně vypracovat třístránkový referát na zvolené téma z probírané oblasti (seznam témat k volbě bude zadán v první třetině semestru).
|
Obsah
|
1. - 2. Od mechanizace k automatizaci: počátky mechanizace; zařízení a stroje ovládané člověkem; první experimenty s automatizací. 3. Vznik kybernetiky: N. Wiener - "Kybernetika neboli řízení a sdělování v živých organismech a strojích"; počátek rozvoje výpočetní techniky (Turingův stroj, von Neumannova architektura počítače). 4. - 7. Rozvoj automatizace složitých zařízení a procesů: vývoj kybernetiky jako vědního oboru umožňujícího pokročilou automatizaci; význam automatizace pro vědu, technologický výzkum a průmysl; rozvoj průmyslové robotiky; rozšíření výpočetní techniky v automatizaci. 8. - 11. Automatizace úloh, které je schopen vykonávat zatím pouze člověk: vznik a rozvoj umělé inteligence (H. Simon, A. Newell, M. Minsky, W. McCulloch); historie a vývoj strojového vnímání a porozumění; historie a uplatnění znalostních systémů; rozvoj komunikace člověk-stroj; rozvoj kognitivní robotiky; počátky výzkumu v oblasti umělého myšlení; počítač jako univerzální nástroj v kybernetice. 12. - 13. Vztah kybernetiky a dalších oborů: uplatnění kybernetiky v biologii, psychologii, ekonomii, sociologii, lékařství; teorie systémů (L. Bertalanffy, R. Kalman, L. Zadeh) a teorie informace (C. Shannon).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Miloš Železný, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Ing. Miroslav Hlaváč, Ph.D. (100%),
Ing. Marek Hrúz, Ph.D. (100%),
Ing. Miroslav Jiřík, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Miloš Železný, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kotek, Zdeněk, Vysoký, Petr, Zdráhal, Zdeněk. Kybernetika. 1. vyd. SNTL, Praha, 1990. ISBN 80-03-00584-1.
-
Základní:
Mařík, V., Štěpánková, O., Katanský, J. a kolektiv. Umělá inteligence I.. Akademia, 2000. ISBN 80-200-0502-1.
-
Rozšiřující:
Ashby, William Ross. Kybernetika. Praha : Orbis, 1961.
-
Rozšiřující:
Havel, Ivan M. Otevřené oči a zvednuté obočí. Praha : Vesmír, 1998. ISBN 80-85977-12-5.
-
Rozšiřující:
Havel, Ivan M. Zvednuté obočí a zjitřená mysl. Praha : Dokořán, 2005. ISBN 80-7363-030-3.
-
Doporučená:
Umělá inteligence.
-
Doporučená:
Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (2). Academia, Praha, 1997.
-
Doporučená:
Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (3). Academia, Praha, 2001.
-
Doporučená:
Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (4). Academia, Praha, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní souvislosti historických událostí a vývoje stavu poznání |
orientovat se v historii soudobé společnosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat přínos osobnosti k rozvoji společnosti |
využívat historické zkušenosti pro posouzení aktuálního stavu vědění |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit vztah umělé inteligence a kybernetiky |
vysvětlit historická východiska kybernetiky a umělé inteligence |
uvést významné badatele v oblasti kybernetiky, teorie systémů a umělé inteligence, včetně jejich příspěvků k těmto oborům |
vysvětlit vztah kybernetiky a umělé inteligence mezi sebou a k jiným vědním oborům |
shrnout možnosti uplatnění kybernetiky a umělé inteligence |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
popsat základní rysy kybernetického přístupu k řešení problémů |
rozlišit etapy vývoje kybernetiky |
použít kybernetický přístup při řešení úloh |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|