|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / OA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
OA
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Operační analýza
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
20 / -
|
5 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KKY/ZOA a KPV/OV1 a KPV/OV2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se systémovým přístupem k řešení rozhodovacích procesů a s jednotlivými metodami, které se pro řešení konkrétních rozhodovacích úloh používají.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: vyřešení 4 zadaných úloh a odevzdání referátů, 2 kontrolní testy v průběhu semestru
Zkouška: odpovídající znalosti přednášené a procvičené látky, u zkoušky se zohledňují výsledky dosažené v semestru.
Zápočet před zkouškou se neuznává.
|
Obsah
|
Historie, charakteristika a metodologie operační analýzy. Základní pojmy problematiky. Rozhodovací procesy. Lineární programování. Grafická a simplexová metoda řešení úloh lineárního programování. Celočíselné programování. Aplikace a typické modely úloh lineárního programování. Základy teorie her. Maticové hry a jejich řešení. Systémy hromadné obsluhy, základní pojmy. Otevřené systémy hromadné obsluhy. Uzavřené systémy hromadné obsluhy. Síťová analýza. Systémy řízení zásob. Markovovy procesy. Další modely úloh operační analýzy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Jindřich Matoušek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Ing. Petr Janeček, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Jindřich Matoušek, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Petr Janeček, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Jindřich Matoušek, Ph.D. (100%),
Ing. Markéta Řezáčková (100%),
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Anderson, David Ray. An introduction to management science : quantitative approaches to decision making. Mason : Thomson/South-Western, 2008. ISBN 978-0-324-39980-6.
-
Rozšiřující:
Operační analýza
(Mošna, J., Pešek P.)
-
Rozšiřující:
MAŇAS, M. Teorie her a její aplikace : Vysokošk. učebnice pro stud. VŠE v Praze i stud. ostatních ekon. fakult jiných vys. škol. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1991. ISBN 80-03-00358-X.
-
Doporučená:
Taylor, Bernard W. Introduction to management science. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2007. ISBN 0-13-196133-0.
-
Doporučená:
Hilliet, Frederick S.; Hillier, Mark S. Introduction to management science : a modeling and case strudies approach with spreadsheets. Boston : McGraw-Hill/Irwin, 2008. ISBN 978-0-07-312903-7.
-
Doporučená:
Macek, Jan; Mainzová, Eva. Základní metody operační analýzy. 1.vyd. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-200-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
32
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
157
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základními znalostmi z problematiky lineární algebry a maticového počtu |
disponovat základními znalostmi z problematiky matematické analýzy |
disponovat základními znalostmi z problematiky teorie pravděpodobnosti a matematické statistiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
písemnou formou popsat výsledky své samostatné práce |
samostatně řešit zadané úlohy |
aplikovat základní metody lineární algebry a maticového počtu při řešení konkrétních úloh |
aplikovat základní metody matematické analýzy při řešení konkrétních úloh |
aplikovat základní metody z teorie pravděpodobnosti a matematické statistiky při řešení konkrétních úloh |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit problematiku rozhodovacích procesů |
charakterizovat rozhodovací situace |
rozpoznat konkrétní rozhodovací problém |
vyjmenovat metody operační analýzy v kontextu jednotlivých rozhodovacích situací a optimalizačních problémů |
vysvětlit základní principy metod operační analýzy (zejména lineárního a celočíselného programování, teorie her, systémů hromadné obsluhy, síťové analýzy, teorie zásob a teorie Markovových procesů) |
analyzovat komunikaci člověka s počítačem prostřednictvím hlasu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat jednotlivé rozhodovací situace a přístupy k jejich řešení |
navrhnout vhodné řešení pro konkrétní praktickou úlohu (zejména lineárního a celočíselného programování, teorie her, systémů hromadné obsluhy, síťové analýzy, teorie zásob a teorie Markovových procesů) |
formulovat matematický model pro konkrétní praktickou úlohu (zejména lineárního a celočíselného programování, teorie her, systémů hromadné obsluhy, síťové analýzy, teorie zásob a teorie Markovových procesů) |
aplikovat vhodné řešení konkrétní úlohy (zejména lineárního a celočíselného programování, teorie her, systémů hromadné obsluhy, síťové analýzy, teorie zásob a teorie Markovových procesů) |
vyhodnotit a interpretovat výsledky řešení úloh operační analýzy |
písemnou formou popsat výsledky své samostatné práce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|