|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KKY / UI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KKY
/
UI
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Umělá inteligence
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
25 / -
|
0 / -
|
12 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KKY/UUI a KKY/ZUI* a KKY/ZUI-B
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KKY/HKUI
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KKY/AKSZ, KKY/SZKUI, KPV/ZSZP2, KPV/ZSZP3
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními problémovými oblastmi umělé inteligence (UI) a naučit je aplikovat vybrané metody řešení úloh, reprezentace znalostí v UI a hraní her.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na cvičeních, samostatné vyřešení zadané úlohy na PC.
Zkouška: v písemné části vyřešení příkladů z oblasti řešení úloh, reprezentace znalostí, resp. hraní her. Znalost odpřednášené a procvičené látky.
|
Obsah
|
Předmět UI, hlavní oblasti UI. Řešení úloh v UI. Algoritmy prohledávání stavového prostoru, AND/OR grafy, backtracking, heuristické prohledávání. Redukce problému, rozklad na podúlohy, hraní her, procedura MINIMAX, ALFA - BETA, prořezávání. Vyjádření a reprezentace znalostí v UI. Výrokový kalkul. Predikátová logika 1. řádu, rezoluční princip. Prolog. Znalostní systémy založené na produkčních pravidlech, Sémantické sítě, rámce, pojmová závislost, scénáře.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Ing. Josef Psutka, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Ing. Pavel Ircing, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Josef Psutka, CSc. (100%),
Ing. Luboš Šmídl, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Pavel Ircing, Ph.D. (100%),
Ing. Luboš Šmídl, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
160
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
disponovat základními znalostmi z matematické analýzy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
srozumitelně formulovat problém |
disponovat základními znalostmi matematické analýzy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
disponovat znalostmi metod automatického řešení úloh |
disponovat znalostmi metod reprezentace znalostí - logické formalismy |
disponovat znalostmi metod reprzentace znalostí - relační formalismy |
disponovat znalostmi metod automatického odvozování znalostí |
aplikovat metody automatického hraní her |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aktivně používat základní přístupy k reprezentaci znalostí (logiské a relační formalismy) |
řešit nestandardní úlohy reálného světa metodami automatického řešení úloh |
disponovat základními přístupy pro automatické hraní her pro 2 hráče |
srozumitelně formulovat a formalizovat problémy vhodné pro automatické řešení úloh |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
schopnost uplatnit znalosti při automatickém řešení úloh |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|