|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / ST2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
ST2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Statika 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
17 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se seznámí - se silovou metodou pro řešení prutových konstrukcí, - s deformačními metodami pro řešení prutových konstrukcí, - s teorií 2. řádu u prutových soustav, -s teorií namáhání pravoúhlých tenkých desek a přibližným řešením deskových rámů.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky k zápočtu:
Vypracování a odevzdání semestrální práce na odpovídající úrovni.
Požadavky ke zkoušce:
Prokázání znalostí prostřednictvím souhrnné písemné práce a ústní rozpravy.
|
Obsah
|
1. Přetvoření prostorových staticky určitých plnostěnných nosníků, rovnice rovnováhy v diferenciálním tvaru.
2. Přetvoření prostorových staticky určitých kloubových prutových soustav.
3. Silová metoda pro řešení rovinných prutových konstrukcí: základní kroky řešení, kanonická rovnice, vliv změny teploty a popuštění podpor. Věšadla, vzpínadla a vzpěradla.
4. Obecná deformační metoda pro řešení rovinných prutových konstrukcí: základní kroky řešení, prut oboustranně monoliticky a jednostranně kloubově připojený.
5. Obecná deformační metoda pokračování: styčníkové rovnice, kódování a lokalizace, vliv změny teploty a popuštění podpor.
6. Zjednodušená deformační metoda pro řešení rovinných prutových konstrukcí: základní kroky řešení, styčníkové a patrové rovnice.
7. Zjednodušená deformační metoda-pokračování: vliv změny teploty a popuštění podpor, vliv pružně poddajných připojení prutů. Souměrné prutové konstrukce.
8. Obecná deformační metoda pro řešení prostorových prutových konstrukcí.
9. Rošty a příčně zatížené rovinné rámy.
10. Nosníky a rámy na pružném-Winklerově podkladu.
11. Teorie 2. řádu prutových soustav.
12. Úvod do teorie namáhání pravoúhlých tenkých desek.
13. Přibližná řešení desek.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Jíra, A. a kolektiv. Sbírka příkladů stavební mechaniky. ČVUT, Praha, 2019. ISBN 978-80-01-06301-9.
-
Základní:
Kadlčák, Jaroslav; Kytýr, Jiří. Statika stavebních konstrukcí. II., Staticky neurčité prutové konstrukce. 2. vyd. Brno : VUTIUM, 2004. ISBN 978-80-214-3428-8.
-
Rozšiřující:
Nelson, E. W.; Best, Charles L.; McLean, W. G.; Potter, Merle C. Statics. 2010. ISBN 978-0-07-163237-9.
-
Doporučená:
Novák O., Hořejší J. a kolektiv. Statika stavebních konstrukcí. Praha: SNTL TP4, 1972.
-
Doporučená:
Chobot, K. a kolektiv. Statika stavebních konstrukcí II. SNTL, Praha, 1983.
-
Doporučená:
Servít, Radim. Teorie pružnosti a plasticity II. Vyd. 1. Praha : SNTL, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních pojmech diferenciálního, integrálního a maticového počtu |
vysvětlit a popsat základní metody řešení rovinných příhradových konstrukcí |
popsat princip virtuálních prací ve statice |
vymezit pojem statická určitost a neurčitost konstrukce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat diferenciální a integrální počet na jednodušší typy funkcí |
pracovat se soustavami lineárních algebraických rovnic v maticové formě |
analyticky popsat a vyšetřit vnitřní staticky určité veličiny pro jednodušší rovinné pruty a nosníky |
užít princip virtuálních prací pro výpočet deformace jednoduchého rovinného prutu a nosníku |
provést výpočet deformace jednoduchého rovinného nosníku pomocí diferenciální rovnice průhybové čáry |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit pojem statická a přetvárná neurčitost prutové konstrukce |
orientovat se v postupu řešení prostorového nosníku a prostorové příhradové konstrukce |
vysvětlit a popsat princip obecné silové, obecné deformační a zjednodušené deformační metody při aplikaci na složitější rovinné prutové konstrukce nebo rošty |
orientovat se v základních pojmech teorie druhého řádu v aplikaci na rovinné prutové konstrukce |
vysvětlit postup řešení prutové konstrukce obsahující nosník na Winklerova podkladu |
vymezit základní pojmy pro tenké desky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
stanovit stupeň statické a přetvárné neurčitosti prutové rovinné konstrukce nebo roštu |
sestavit a řešit přetvárné, styčníkové a patrové rovnice pro různé druhy namáhání |
formulovat obecnou deformační metodu pomocí maticového zápisu |
řešit polo-nekonečný a nekonečný nosník na Winklerově podkladu pro elementární případy zatížení |
identifikovat a aplikovat okrajové podmínky při řešení prutových konstrukcí, roštů a jednoduchých případů pravoúhlých tenkých desek |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|