|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / TM-E
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
TM-E
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Technická mechanika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do řešení problémů technické mechaniky (statiky, kinematiky a dynamiky) hmotného bodu, dokonale tuhých těles a jejich soustav.
|
Požadavky na studenta
|
- požadavky na zápočet:
Vypracování a odevzdání zápočtové úlohy.
- požadavky ke zkoušce:
Aktivní znalost přednášené látky a schopnost aplikovat metody technické mechaniky na řešení konkrétních úloh.
|
Obsah
|
1) Základní pojmy statiky (síla, moment, práce, výkon). Varignonova věta. Základní věty statiky.
2) Soustava sil o společném působišti. Uložení a rovnováha hmotného bodu v rovině (pasivní účinky, úlohy síly a polohy).
3) Kinematika hmotného bodu (přímočarý a křivočarý pohyb).
4) Dynamika hmotného bodu. D'Alembertův princip. Věty o pohybu hmotného bodu.
5) Základy teorie kmitání lineárních soustav s jedním stupněm volnosti. Volné a vynucené kmitání.
6) Obecná rovinná soustava sil, rovnoběžné síly v rovině. Střed hmotnosti. Uložení a rovnováha tělesa v rovině (ideální a reálné vazby).
7) Uložení a rovnováha tělesa v rovině - analytické a grafické řešení. Spojité zatížení.
8) Kinematika tělesa v rovině (posuvný, rotační a obecný rovinný pohyb, základní rozklad).
9) Pól pohybu, polodie. Obecný rozklad obecného rovinného pohybu tělesa.
10) Dynamika tuhého tělesa (posuvný, rotační a obecný rovinný pohyb).
11) Složení rovinných soustav těles. Statické řešení rovinných soustav těles (analyticky a graficky).
12) Kinematické řešení rovinných soustav těles (analyticky a graficky).
13) Dynamika rovinných soustav těles. Metoda uvolňování. Metoda redukce hmot.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom s podstatnými informacemi a studijními materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hibbeler, R. C. Engineering mechanics : dynamics. 11th ed. Singapore : Prentice Hall, 2007. ISBN 978-0-13-203809-6.
-
Základní:
Hibbeler, Russell C. Engineering mechanics. Statics / R.C. Hibbeler. 11th ed. Upper Saddle River : Prentice Hall, 2006. ISBN 0-13-221500-4.
-
Základní:
Uicker, John Joseph.; Shigley, Joseph Edward,; Pennock, Gordon R. Theory of machines and mechanisms. 4th ed. New York : Oxford University Press, 2011. ISBN 978-0-19-537123-9.
-
Doporučená:
Norton, Robert L. Design of machinery : an introduction to the synthesis and analysis of mechanisms and machines. cop. 1992. New York : McGraw-Hill, 1992. ISBN 0-07-909702-2.
-
Doporučená:
Nelson, E. W.; Best, Charles L.; McLean, W. G.; Potter, Merle C. Statics. 2010. ISBN 978-0-07-163237-9.
-
Doporučená:
Beer, Ferdinand P. Vector mechanics for engineers : statics and dynamics. 7th ed. New York : McGraw-Hill, 2004. ISBN 0071218289.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Celkem
|
140
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- orientovat se ve vektorovém počtu |
- klasifikovat základní vztahy vektorové analýzy |
- disponovat základními znalostmi z trigonometrie a lineární algebry |
- definovat derivaci a integraci základních funkcí matematické analýzy |
- orientovat se v lineárních diferenciálních rovnicích |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- vypočítat skalární a vektorový součin vektorů |
- řešit základní úlohy trigonometrie |
- vypočítat derivace a integrály základních funkcí |
- řešit základní typy lineárních diferenciálních rovnic |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
viz výše |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- orientuje se v uložení a rovnováze hmotného bodu, tělesa a jejich soustav v rovině |
- orientuje se v kinematice hmotného bodu, tělesa a jejich soustav v rovině |
- dokáže definovat základní veličiny (hybnost, moment hybnosti, kinetická energie, momenty setrvačnosti) |
- je schopen identifikovat setrvačné účinky působící při posuvném, rotačním a obecném rovinném pohybu tělesa |
- dokáže popsat princip metody uvolňování a metody redukce hmot |
- je schopen klasifikovat volné a vynucené kmity lineárních soustav s jedním stupněm volnosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- dokáže řešit rovnováhu hmotného bodu, tělesa a jejich soustav (ideální a reálné vazby) za použití analytických a grafických metod |
- dokáže řešit kinematiku hmotného bodu, tělesa a jejich soustav (rovinný pohyb) za použití analytických a grafických metod |
- je schopen vyřešit pohyb hmotného bodu v rovině a posuvný, rotační a obecný rovinný pohyb tělesa |
- dokáže na konkrétních příkladech aplikovat metodu uvolňování a metodu redukce hmot pro vyšetřování pohybu rovinných soustav těles |
- dokáže řešit volné a vynucené kmitání netlumených a tlumených lineárních soustav s jedním stupněm volnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
viz výše |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|