|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / UBI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
UBI
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do biomechaniky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámení s
- historií, vývojem,významem a využitím biomechaniky,
- základním anatomickým názvoslovím.
Uvést studenty do problematiky
- stavby a funkce vybraných buněk, tkání a orgánů,
- základních vlastností biomateriálů,
- základů modelování v biomechanice.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní znalost přednášené látky a schopnost aplikovat teoretické poznatky na řešení jednoduchých konkrétních úloh biomechaniky.
|
Obsah
|
1. Biomechanika - vymezení pojmů, bio-obory a jejich vazby, význam a cíle.
2. Historie a vývoj biomechaniky.
3. Obecná analýza problémů se zaměřením na techniku, lékařství a biomechaniku.
4. Řešení problémů modelováním - experimentální modelování.
5. Výpočtové modelování, problémy modelování, základní lékařské obory.
6. Základní anatomické názvosloví, struktura a funkce buňky.
7. Druhy buněk a tkání, základní vlastnosti biomateriálů.
8. Svalová buňka, struktura kosterního svalu.
9. Viskoelasticita živých tkání (Maxwellův model, creep, relaxace).
10. Mechanický model svalu (Hillův model, tetanická kontrakce).
11. Biologické tekutiny, základní modely.
12. Lidská krev, složení, základní model proudění, viskozimetry.
13. Biomechanické modely tkání a orgánů (ukázky složitějších struktur).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Křen, Jiří; Janíček, Přemysl; Rosenberg, Josef. Biomechanika. 2. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-792-0.
-
Rozšiřující:
Ethier, C. Ross; Simmons, Craig A. Introductory biomechanics : from cells to organisms. Cambridge :: Cambridge University Press, 2007. ISBN 978-0-521-84112-2.
-
Doporučená:
Humphrey, Jay D.; Delange, Sherry L. An introduction to biomechanics : solids and fluids, analysis and design. New York : Springer, 2004. ISBN 0-387-40249-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v algebře a matematické analýze v rozsahu učiva střední školy |
identifikovat základní procesy fyziky na úrovni střední školy |
vysvětlit základy biologie člověka v rozsahu učiva střední školy |
disponovat základními znalostmi diferenciálního a integrálního počtu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
řešit základní úlohy matematické analýzy |
řešit základní úlohy fyziky |
analyzovat základní biologické procesy v lidském těle |
charakterizovat základní vlastnosti materiálů
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se ve významu a využití biomechaniky |
definovat základní anatomické názvosloví lidského těla |
popsat základní metody modelování fyzikálních problémů |
klasifikovat základní modely tkání |
definovat biomechanické problémy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
charakterizovat tkáně lidského těla |
charakterizovat mechanické vlastnosti tkání |
vytvořit jednoduché reologické modely tkání |
posoudit vliv vnitřní stavby tkání na jejich mechanické vlastnosti |
zvolit vhodnou metodu modelování biomechanického problému |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|