|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMM / UMCH
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMM
/
UMCH
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do materiálové chemie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Chemie
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
240 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMM/CH
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KMM/9NM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti získají informace z chemie anorganické, organické a fyzikální se zaměřením na základní pojmy, zákonitosti a názvosloví, chemickou periodicitu, kinetiku chemického děje, termochemie, skupenské stavy látek, fázové rovnováhy, elektrochemie, technicky významné nekovy, kovy a jejich sloučeniny, základní makromolekulární látky se zřetelem na strojírenské aplikace.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní absolvování povinných cvičení, vypracovat protokol z praktického cvičení,
kontrolní test.
Zkouška: Znalost přednášené a procvičované látky.
|
Obsah
|
Chemie anorganická, organická a fyzikální se zaměřením na základní pojmy, zákonitosti a názvosloví, chemickou periodicitu, kinetiku chemického děje, termochemie, skupenské stavy látek, fázové rovnováhy, elektrochemie, technicky významné nekovy, kovy a jejich sloučeniny, základní makromolekulární látky se zřetelem na strojírenské aplikace.
Obsah předmětu:
1.Bezpečnostní školení,minimalizace rizik a prevence při nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a přípravky. Chem.lab. Chemie jako věda. Základní pojmy, zákony a konstanty v chemii. Koncentrace a její vyjadřování. Principy názvosloví.
2.Struktura atomu, periodicita vlastností. Ionty. Chemická vazba jako základní entita. Typy vazeb. Molekuly, sloučeniny.
3.Chemická reakce-symbolika, základní typy chemických reakcí.Vyčíslování oxidoredukčních reakcí. Zápis org.reakcí.
4.Úvod do kinetiky chemických procesů.
5.Základy chemické termodynamiky. Termochemie a výpočty .
6.Základy elektrochemie,redoxní reakce, elektrolýza. Faradayovy zákony a výpočty .
7.Plynná fáze-ideální a reálný plyn, zákony. Stavová rovnice ideálního plynu. Výpočty. Kapalný stav-roztoky, solvatace, typy rozpouštědel. Pevná fáze.
8.C versus Si-srovnání prvků (případová studie).
9.Úvod do organické chemie-typy sloučenin, nomenklaturní principy a základní typy organických reakcí.
10.Petrochemie. Uhlovodíky a deriváty používané při výrobě plastů.
11.Plasty -rozdělení, technologie výroby nejvýznamějších plastů, vlastnosti
12.Kovy. Keramika. Kompozitní materiály.
13.Úvod do nanomateriálů, samoskladné systémy a perspektivity rozvoje v této oblasti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
COURSEWARE ZČU
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Tomáš Křenek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Ing. Petr Duchek, CSc. (25%),
Doc. Ing. Pavel Francisko, Ph.D. (25%),
Doc. Ing. Tomáš Křenek, Ph.D. (50%),
-
Cvičící:
Ing. Pavlína Fialová (15%),
Ing. Jana Forejtová (15%),
Doc. Ing. Pavel Francisko, Ph.D. ,
Ing. Zdeněk Fulín ,
Ing. Markéta Janková (15%),
Doc. Ing. Tomáš Kovářík, Ph.D. (15%),
Doc. Ing. Tomáš Křenek, Ph.D. (20%),
Mgr. Lukáš Vála (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Duchek, Petr; Šmídová, Hana. Řešené příklady z chemie. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-319-1.
-
Základní:
Dufek, Milan; Kolářová, Helena. Základy obecné a fyzikální chemie. 1. vyd. Praha : ČVUT, 1997. ISBN 80-01-01681-1.
-
Doporučená:
Drátovský, Milan. Anorganická chemie. I, Obecná část. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Drátovský, Milan. Anorganická chemie. II, Systematická část.. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Doporučená:
Vacík, Jiří. Fyzikální chemie. 3., přeprac. vyd. Praha : SNTL, 1986.
-
Doporučená:
Brandštetr, Jiří. Chemie pro posluchače fakulty strojního inženýrství. Vyd. 1. V Brně : Vysoké učení technické v Brně, 1999. ISBN 80-214-1504-5.
-
Doporučená:
Tržil, Jan; Rosenfeld, Robert; Ullrych, Jaroslav. Sbírka příkladů z chemie. 2. vyd. Ostrava : VŠB, 1989.
-
Doporučená:
Muck, Alexander; Paleta, Oldřich. Základu chemie ke studiu na VŠCHT. Vyd. 2. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 1998. ISBN 80-7080-320-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
3
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Má znalost základního chemického názvosloví binárních sloučenin, kyselin a solí.
Popsat základní skupenské přeměny materiálů a základní chemické reakce. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zvládá základní manipulaci s chemickým sklem.
Má základní zkušenost s přípravou roztoků zahrnující vážení na chemických vahách.
Měření na odměrném válci. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Schopen pojmenovávat chemickým názvoslovím organické i anorganické materiály.
Rozumí základním chemickým reakcím a výpočtům z chemických rovnic.
Rozumí základům elektrochemie a termochemie.
Dokáže propočítat nutné hodnoty pro ředění a koncentrování roztoků.
Orientuje se v základních typech kovových materiálů a dokáže popsat jejich reaktivitu a způsoby výroby.
Orientuje se mezi základními makromolekulárními látkami i keramickými materiály. |
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Dokáže připravit základní typy roztoků a provézt test rozpustnosti rozličných kovů v kyselinách.
Dokáže vypracovat zprávu o záznamu chemického experimentu zahrnující interpretaci pozorovaných chemických dějů. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Schopen pojmenovávat chemickým názvoslovím organické i anorganické materiály.
Rozumí základním chemickým reakcím a výpočtům z chemických rovnic.
Rozumí základům elektrochemie a termochemie.
Dokáže propočítat nutné hodnoty pro ředění a koncentrování roztoků.
Orientuje se v základních typech kovových materiálů a dokáže popsat jejich reaktivitu a způsoby výroby.
Orientuje se mezi základními makromolekulárními látkami i keramickými materiály. |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Dokáže připravit základní typy roztoků a provézt test rozpustnosti rozličných kovů v kyselinách.
Dokáže vypracovat zprávu o záznamu chemického experimentu zahrnující interpretaci pozorovaných chemických dějů. |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
E-learning, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Laboratorní praktika, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|