|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / 9DFZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
9DFZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika pro učitele fyziky ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
Seminář
7
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/DF1Z
|
Vyloučené předměty
|
KOF/DIF1
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KMT/PPZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do předmětu didaktika fyziky.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění dílčích a závěrečného úkolu, získání dostatečného počtu bodů.
|
Obsah
|
1. Úvod do oborové didaktiky fyziky, souvislost s dalšími disciplínami.
2. Historický vývoj didaktiky fyziky v ČR a v zahraničí.
3. Přehled aktuálních trendů a vývojových tendencí v didaktice fyziky.
4. Konceptuální fyzika a problematika konceptuálních testů ve fyzice.
5. Prekoncepty a miskoncepty ve fyzice, možnosti jejich výzkumu.
6. Metoda Peer Instruction, její geneze a rozvoj. Tvorba koncepttestů. Badatelská a heuristická metoda ve výuce, další konstruktivistické přístupy, výhody a rizika.
7. Didaktická transformace učiva, přenos moderních fyzikálních poznatků do výuky.
8. Vzájemný vztah matematiky a fyziky, problematika matematizace reálné situace ve školním prostředí.
9. Mezinárodní aspekty výuky fyziky (srovnávací šetření PISA a TIMSS), výuka fyziky v zahraničí.
10. Fyzika v kurikulu základních škol (RVP, ŠVP), Učebnice fyziky pro ZŠ, jejich kritický rozbor. Problematika vzdělávacích standardů ve fyzice na ZŠ a ověření jejich dosažení.
11. Fyzikální úlohy, jejich typologie a postupy při řešení.
12. Využití informačních a komunikačních technologií ve výuce fyziky.
Laboratorní práce ve výuce fyziky na ZŠ a možnosti jejich inovací.
13. Hodnocení studentů z fyziky na ZŠ. Didaktická hra ve výuce fyziky.
14. Experimenty ve výuce fyziky, jejich klasifikace a pravidla pro realizaci. Virtuální experimenty. Laboratorní práce ve výuce fyziky na ZŠ a možnosti jejich inovací.
15. Fyzikální exkurze a neformální vzdělávání ve fyzice (science centra, science show apod.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost základních pojmů z pedagogiky a psychologie. Znalost experimentální fyziky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zvládne základní metodiku výuky fyziky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
je schopen samostatně přemýšlet a diskutovat nad koncepčními problémy didaktiky fyziky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|