|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / 9MD5R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
9MD5R
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Matematika s didaktikou /geometrie/
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/MSD5
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vytvořit a rozvinout kompetence potřebné pro vytváření předmatematických pojmů a geometrických pojmů ve vyučování dětí mladšího školního věku, získat zkušenosti s činnostmi směřujícími k integraci matematiky a ostatních přírodovědných předmětů, pracovat s pomůckami, reagovat na situaci ve třídě, provádět reflexi své práce.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Student/ka úspěšně zvládne jednu zápočtovou písemnou práci na témata:
Délka úsečky
Obsah rovinných útvarů
Ke zkoušce:
Student/ka prokáže znalost teoretických základů a schopnost aplikace teoretických poznatků při řešení úloh, umí vysvětlit zvolené řešení a obhájit svůj postup.
|
Obsah
|
Míra a její vlastnosti
Délka úsečky
Obsah rovinných útvarů
Objem a povrch těles
Míra v učivu 1. stupně ZŠ
Vytváření geometrických představ u dětí mladšího školního věku
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
-
Doporučená:
Cvičení z elementární aritmetiky a elementární geometrie : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 2.. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7042-039-1.
-
Doporučená:
Kuřina, František. Deset geometrických transformací. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-231-7.
-
Doporučená:
Divíšek, J. a kol.:. Didaktika matematiky pro učitelství l.stupně ZŠ.
-
Doporučená:
učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
-
Doporučená:
Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládá se znalost elementárních geometrických pojmů a jejich vztahů na úrovni výstupu předmětu KMT/MSD4. Student/ka - vymezí elementární pojmy geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, polorovina, rovina, trojúhelník, úhel, čtyřstěn) z hlediska matematické teorie, - rozliší vzájemnou polohu dvou přímek v rovině a prostoru, vzájemnou polohu přímky a roviny a vzájemnou polohu dvou rovin, - vymezí základní topologické pojmy (okolí bodu, vnitřní, vnější, hraniční bod, uzavřený a otevřený útvar), - aplikuje některé principy volného rovnoběžného promítání a činnosti s ním spojené do učiva matematiky 1. stupně, - provede rozbor činností se stavebnicemi z hlediska rozvoje prostorové inteligence, - vymezí pojem shodného zobrazení a demonstruje základní vlastnosti osové souměrnosti, středové souměrnosti a rovinové souměrnosti, - specifikuje manipulativní činnosti rozvíjející u dětí představu symetrie |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka - vymezí pojem podobné zobrazení, demonstruje základní vlastnosti stejnolehlosti, rozliší shodné, podobné a topologické zobrazení, - analyzuje množiny bodů z hlediska jejich vlastností, vyvodí obecné závěry o zadaných množinách, rozhodne, jaký geometrický útvar tvoří body splňující danou vlastnost, - provede rozbor zadání konstrukční úlohy, obhájí postup vlastního řešení, - kategorizuje jednotlivé etapy procesu měření úsečky v primární škole, navrhne aktivity vedoucí k vytvoření pojmu obsah čtverce a obdélníka a k propedeutice pojmu objem, - aplikuje poznatky o Pythagorově větě a větách Euklidových při řešení konkrétních úloh z praxe, - na základě videozáznamů, příkladů z praxe a studia učebnic analyzuje různá pojetí zavádění elementárních pojmů geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, trojúhelník) na 1. stupni ZŠ s důrazem na konstruktivistický přístup, - rozliší jednotlivé úrovně rozvoje předmatematického geometrického myšlení předškolních dětí, - specifikuje manipulativní aktivity a další činnosti, které vedou k rozvoji geometrické představivosti dětí mladšího školního věku, - porovná jednotlivé učebnice matematiky 1. stupně z hlediska integrace matematiky a přírodovědy, - navrhne a vyzkouší konkrétní aktivity dětí, které zamezí formalismu v poznávacím procesu žáka. Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, k řešení problémů, pracovní a částečně i kompetence občanské a sociální. Z profesních kompetencí učitele jsou rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, komunikativní |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|