|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / DIF1S
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
DIF1S
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika fyziky 1 pro SŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/DIF1
|
Vyloučené předměty
|
KOF/DF1Z
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KMT/PPS, KMT/PPZ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy obecné didaktiky fyziky, vymezit její vztah k souvisejícím disciplínám (odborná fyzika, obecná didaktika, pedagogika, psychologie apod.) a rovněž rozebrat aktuální trendy v této disciplíně včetně uvedení přehledu moderních výukových metod ve fyzice. Součástí předmětu je i reflexe náslechových praxí, jichž se studenti v daném semetsru účastní.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžné plnění úkolů na seminářích, samostatná práce a její prezentace včetně evaluace a autoevaluace,
ústní zkouška
|
Obsah
|
1. Úvod do oborové didaktiky fyziky, souvislost s dalšími disciplínami
2. Historický vývoj didaktiky fyziky v ČR a v zahraničí
3. Přehled aktuálních trendů a vývojových tendencí v didaktice fyziky
4. Konceptuální fyzika a problematika konceptuálních testů ve fyzice
5. Prekoncepty a miskoncepty ve fyzice, možnosti jejich výzkumu
6. Metoda Peer Instruction, její geneze a rozvoj. Tvorba koncepttestů.
7. Badatelská a heuristická metoda ve výuce, další konstruktivistické přístupy, výhody a rizika
8. Náslechové praxe studentů (viz předmět KMT/NASPF)
9. Reflexe náslechových praxí
10. Didaktická transformace učiva, přenos moderních fyzikálních poznatků do výuky
11. Vzájemný vztah matematiky a fyziky, problematika matematizace reálné situace ve školním prostředí
12. Mezinárodní aspekty výuky fyziky (srovnávací šetření PISA a TIMSS), výuka fyziky v zahraničí
13. Závěrečné opakování, shrnutí, udílení zápočtů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom, kde jsou uvedeny všechny potřebné informace.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Mgr. Jiří Kohout, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Ing. Ota Kéhar, Ph.D. (25%),
PaedDr. Josef Kepka, CSc. (25%),
Doc. Mgr. Jiří Kohout, Ph.D. (25%),
RNDr. Václav Kohout, Ph.D. (100%),
PhDr. Pavel Masopust, Ph.D. (25%),
-
Vede seminář:
PhDr. Ing. Ota Kéhar, Ph.D. (25%),
PaedDr. Josef Kepka, CSc. (25%),
Doc. Mgr. Jiří Kohout, Ph.D. (25%),
RNDr. Václav Kohout, Ph.D. (100%),
PhDr. Pavel Masopust, Ph.D. (25%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hewitt, P.G. Conceptual physics. New York, 2002. ISBN 978-03-219-0910-7.
-
Základní:
Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
-
Doporučená:
Fenclová, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : Cvičení z didaktiky fyziky : Vysokošk. příručka pro stud. matematicko-fyz., přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
Kašpar, Emil. Didaktika fyziky : Obecné otázky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
-
Doporučená:
Svoboda, Emanuel; Kolářová, Růžena. Didaktika fyziky základní a střední školy : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1181-3.
-
Doporučená:
Janás, Josef; Trna, Josef. Konkrétní didaktika fyziky II.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3624-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
15
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost základních pojmů z pedagogiky a psychologie. Dokonalá znalost experimentální fyziky. |
Disponuje znalostmi fyziky ideálně v rozsahu bc. studia, v minimální variantě dobrými znalostmi středoškolské fyziky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zvládne základní metodiku výuky fyziky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
je schopen samostatně přemýšlet a diskutovat nad koncepčními problémy didaktiky fyziky. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
Formativní hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Formativní hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Formativní hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|