|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / KOTVN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
KOTVN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Konstrukční tvořivost pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Konstrukční tvořivost
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
29 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/KOTVM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenta do technické tvořivosti jako pedagogicko psychologického problému. Objasnit specifické problémy technické tvořivosti. Objasnit problematiku technického myšlení a technické tvůrčí činnost a jejich didaktické aspekty. Dále je předmět zaměřen na konstrukční činnosti žáků na ZŠ podle RVP ZV a na projekty jako komplexní kreativní programy.
|
Požadavky na studenta
|
Týmové řešení vybraného technického problému s didaktickou transformací a obhajoba tohoto řešení. Řešení individuálního technického projektu (referátu).
|
Obsah
|
1. Technická tvořivost - základní pojmy
2. Úloha tvořivosti ve vývoji dítěte
3. Prvky a faktory tvořivosti
4. Fáze tvořivého procesu
5. Tvořivost a talent
6. Hry a hračky v tvořivosti
7. Problémová metoda a tvořivost
8. Metody rozvoje tvořivosti
9. Hodnocení tvořivosti
10. Technické myšlení a technická tvůrčí činnost a její didaktické aspekty
11. Úloha komunikativních dovedností v kreativním technickém myšlení
12. Konstrukční činnost žáků na ZŠ.
13. Didaktické stavebnice, konstrukční i elektro, metodika činnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bean, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. 1. vyd. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-035-9.
-
Základní:
Votruba, Ladislav. Rozvíjení tvořivosti techniků. Praha : Academia, 2000. ISBN 80-200-0785-7.
-
Základní:
Honzíková. Teorie a praxe tvořivosti v pracovní výchově.
-
Doporučená:
Honzíková. Creativity and skills in school environment. 2015. ISBN 978-3-659-79062-1.
-
Doporučená:
DiSpezio, Michael A. Hlavolamy pro rozvoj představivosti a myšlení.
-
Doporučená:
BINDER, R. Metodika práce technika.. Bratislava: SPN,, 1989.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Netradičně v pracovní výchově. 1. vyd. Plzeň : Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola, 2005. ISBN 80-7020-149-5.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
-
Doporučená:
Škeřík, Jan. Technický receptář : 660 receptur pro kutily i profesionály. Praha : FCC Public, 1999. ISBN 80-901985-6-2.
-
Doporučená:
Jůva, Vladimír. Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků : sborník z celostátního semináře k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal dne 16.9.1997 na Pedagogické fakultě MU v Brně. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-47-8.
-
Doporučená:
Königová, Marie. Tvořivost=kreativita. 2. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-85899-71-X.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
30
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti z psychologie myšlení, vnímání a učení. Doporučuje se absolvování předmětů DITAM a DITBM |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Plánování výuky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit pojem kreativita, definovat roli tvořivosti v edukačním procesu, znát fáze a faktory tvořivosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vhodně využívat metody rozvoje kreativity,
používat problémové metody a metody technického myšlení při koncipování praktických činností žáků ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce RVP ZV |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|