|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / MSD4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
MSD4
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Matematika s didaktikou /geometrie/
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
83 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/MSD/4
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je dovést studenty k porozumění a přesnému vymezení elementárních pojmů geometrie a základních topologických pojmů, k pochopení relací mezi geometrickými objekty. Na základě vlastní činnosti získají studenti zkušenosti s manipulativní činností rozvíjející prostorovou představivost a představu symetrie. Pochopí vlastnosti osové souměrnosti a středové souměrnosti.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Student/ka úspěšně zvládne 5 písemných kontrolních testů na témata:
Základní geometrické pojmy
Jednoduché konstrukční úlohy
Shodnost úseček, úhlů a trojúhelníků
Volné rovnoběžné promítání
Shodná zobrazení
Student/ka se zúčastní alespoň 60 % výuky.
|
Obsah
|
1. Základní geometrické útvary v rovině - lomená čára, přímka, polopřímka, úsečka, čtverec, kružnice, obdélník, trojúhelník, mnohoúhelník.
2. Pravidla správného rýsování základních geometrických útvarů v rovině, typografie. Geometrické symboly. Metodika řešení praktické problematiky. Vhodné pomůcky pro výuku rovinných útvarů.
3. Základní geometrické útvary v prostoru - kvádr, krychle, jehlan, koule, kužel, válec.
4. Pravidla správného rýsování a tvorby náčrtů. typografie. Geometrické symboly. Metodika řešení praktické problematiky. Vhodné pomůcky pro výuku prostorových útvarů.
5. Jednotky délky, obsahu, objemu - vztahy mezi jednotkami, řešení praktické problematiky. Jednotky hmotnosti. Základní matematická symbolika.
6. Využití dynamického matematického software k modelování rovinných a prostorových útvarů, výpočty s využitím matematického software, tvorba a metodika digitálních výukových materiálů a jejich sdílení.
7. Metrické vlastnosti v rovině: Úhel a jeho vlastnosti - ramena a vrchol úhlu, přenášení úhlů, měření úhlů, početní operace s úhly, osa úhlu.
8. Metodika řešení praktické problematiky v učivu základní školy. Základní pravidla rýsování úhlů, přenášení úhlů a měření úhlů.
Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit. Důraz je kladen na výchovně a vzdělávací strategie pro rozvoj klíčových kompetencí, zejména na digitální kompetence. Student je seznámen se základními kurikulárními dokumenty ČR, zejména s RVP ZV, ŠVP, standardy pro základní vzdělávání (Matematika a její aplikace) a uzlové body vzdělávání. Je seznámen s dokumenty školy - školní řád, klasifikační řád. Orientuje se v možnostech hodnocení žáků, dokáže pracovat se školním informačním systémem. Orientuje se ve struktuře vzdělávacího systému, zná matematické soutěže vhodné pro žáky daného věku. Je seznámen s problematikou společného vzdělávání, prací školských poradenských zařízeních a školních poradenských zařízení. Je seznámen s problematikou nadaných žáků a jejich pedagogické podpory.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Miroslava Huclová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Miroslava Brožová (100%),
PhDr. Lukáš Honzík, Ph.D. (20%),
PhDr. Miroslava Huclová, Ph.D. (40%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (40%),
Bc. Zuzana Pinkrová (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Miroslava Brožová (100%),
PhDr. Lukáš Honzík, Ph.D. (20%),
PhDr. Miroslava Huclová, Ph.D. (40%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (40%),
Bc. Zuzana Pinkrová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
-
Základní:
Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Rozšiřující:
Kuřina, František. Deset geometrických transformací. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-231-7.
-
Doporučená:
Cvičení z elementární aritmetiky a elementární geometrie : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 2.. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7042-039-1.
-
Doporučená:
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky II: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-200-5.
-
Doporučená:
Bělík, Miroslav. Geometrie s didaktikou : učební text pro studium učitelství prvního stupně základní školy. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2007. ISBN 978-80-7044-875-5.
-
Doporučená:
FRANCOVÁ, M., LVOVSKÁ, L. Texty k základům elementární geometrie: pro studium učitelství 1. stupně základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7594-8.
-
Doporučená:
Učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
69
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat matematický jazyk na úrovni výstupu předmětu KMT/USM |
objasnit rozdíl mezi výrokovou formou a výrokem |
vymezit základní vlastnosti binárních relací v množině |
specifikovat různé typy zobrazení v množině a mezi množinami |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
určit typ výrokové formule |
řešit slovní úlohy s využitím poznatků o množinách, množinových operacích a Vennových diagramech |
identifikovat vlastnosti u konkrétních typů relací |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit elementární pojmy geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, polorovina, rovina, trojúhelník, úhel, čtyřstěn) z hlediska matematické teorie |
vymezit pojem shodného zobrazení |
specifikovat manipulativní činnosti rozvíjející u dětí představu symetrie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit vzájemnou polohu dvou přímek v rovině a prostoru, vzájemnou polohu přímky a roviny a vzájemnou polohu dvou rovin |
aplikovat některé principy volného rovnoběžného promítání a činnosti s ním spojené do učiva matematiky 1. stupně |
provést rozbor činností se stavebnicemi z hlediska rozvoje prostorové inteligence |
demonstrovat základní vlastnosti osové souměrnosti, středové souměrnosti a rovinové souměrnosti |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|