|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / RMMŠ2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
RMMŠ2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Rozvoj log. a matem. myšlení 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Rozvoj logického a matematického myšlení 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
51 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vytvořit a rozvinout u studentů kompetence potřebné pro vytváření předmatematických (aritmetických i geometrických) představ dětí předškolního věku, přičemž je kladen důraz na didaktickou transformaci teoretických matematických poznatků v mateřské škole, a kompetencí k tomu, aby si studenti uvědomili, co zvolená činnost u dětí rozvíjí a jaké další metody mohou pro rozvoj daných dovedností u dětí použít.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
1. Student/ka úspěšně zvládne 2 písemné kontrolní testy na témata:
Prvky kombinatoriky a pravděpodobnosti v aktivitách dětí, cesta k funkcím, jednotažky.
Prostorové a rovinné útvary, transformace prostor - rovina a naopak, čára, celek a jeho části, orientace v rovině a prostoru
2. Student/ka vypracuje seminární práci
3. Student/ka bude mít účast na výuce alespoň 60 %
Ke zkoušce: Součástí zkoušky je teoretická příprava k vylosované otázce. Zkouška probíhá jako pohovor nad teorií a aplikací učiva. Struktura zkoušky:
1. Otázka zaměřená na RVP PV, aritmetiku a slovní úlohy
2. Otázka týkající se školní geometrie
3. Analýza jedné zadané hry ve vztahu k rozvoji předmatematických kompetencí dítěte formulovaných v RVP
|
Obsah
|
1. Cesta ke slovní úloze
2. Prvky kombinatoriky v aktivitách dětí
3. Prvky pravděpodobnosti v mateřské škole
4. Závislosti, pravidelnosti, cesta k funkcím
5. Prvky topologie, jednotažky, labyrinty
6. Rovinné útvary - specifika umělého světa roviny
7. Prostorové útvary - porovnávání, identifikace
8. Celek a jeho části
9. Proměnlivost celku
10. Orientace v prostoru a rovině, prostorová paměť
11. Cesta k míře
12. Souměrnosti
13. Orientace v čase
14. Opakování základních pojmů z oblasti reflexe a hodnocení výuky - souvislost s předměty KPG/ZRHV a KPG/RHV
15. Analýza konkrétních činností z hlediska jejich cílů a obsahu
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=5435
LMS Moodle ZČU: Pěchoučková, Š. Rozvoj logického a matematického myšlení 2
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Vágnerová, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0181-8.
-
Základní:
Kaslová, M. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha, 2010.
-
Základní:
Kolláriková, Z. , Pupala, B. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha, 2001.
-
Základní:
Smolíková, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
-
Základní:
Slavík, J., Hajerová Mullerová, L, Soukupová, P. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň. 2020.
-
Základní:
Svobodová E. Vzdělávání v mateřské škole.. Praha, 2010.
-
Doporučená:
Gruszczyk-Kolczyńska, E. Dziecieca matematyka. Warszawa, 2005. ISBN 978-83-02-07338-9.
-
Doporučená:
http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_FRVS.html.
-
Doporučená:
http://fpe.zcu.cz/kmt/kmt/projekty/projekt_VS_15.html.
-
Doporučená:
Nováková, E., Novák, B. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol. Brno. 2019.
-
Doporučená:
Fuchs, E., Lišková, H., Zelendová, E. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku: metodický průvodce. Praha. 2015.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
12
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
8
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
42
|
Celkem
|
92
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat matematické znalosti z kombinatoriky, pravděpodobnosti, funkcí, rovinných útvarů a osové souměrnosti na středoškolské úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
narýsovat graf lineární funkce |
vypočítat pravděpodobnost možného jevu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní principy závislostí, způsoby doplňování řad a typy pravidel v řadě vhodné pro práci s předškolními dětmi na bázi pohybu, manipulace s předměty nebo obrázky, na grafické bázi, |
popsat různé role čáry |
vysvětlit jednotlivé etapy vývoje stavby u dítěte, etapy procesu vytváření rovinných a prostorových útvarů |
analyzovat konkrétní aktivity a hry dětí z hlediska cílů RVP PV |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vhodně zvolit činnosti směřující k přípravě řešení slovních úloh (poslech a zpracování představ, propojování informací, zaznamenávání čísla v textu, práce s otázkou a odpovědí) |
správně aplikovat aktivity týkající se práce dítěte s pravděpodobností |
rozlišit v konkrétních situacích kombinatorický součin, permutace, variace bez opakování a kombinace, k dané oblasti vytvořit vhodnou aktivitu pro děti |
aplikovat teoretické poznatky o celku a jeho částech (kompozice, dekompozice a jejich specifické podoby) na konkrétní činnosti dětí |
zvolit vhodné aktivity vytvářející u dítěte představu symetrie |
na základě teoretických poznatků připravit nebo vybrat aktivitu, která bude u dětí rozvíjet dané kompetence |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|