|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / MUK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
MUK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Multikulturní ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
40 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s charakteristikami (kulturními, náboženskými, sociálními, vzdělanostními) vybraných etnických skupin obyvatelstva. Předmět zdůrazňuje rozlišnosti ošetřovatelské péče u jedinců s různými náboženskými, kulturními, etnickými charakteristikami.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast na přednáškách
splnění zápočtového testu
|
Obsah
|
Přednášky
1. Historický vývoj transkulturního/multikulturního ošetřovatelství. Multikulturní a transkulturní ošetřovatelství.
Komplexní pohled na multikulturní ošetřovatelství. Transkulturní/multikulturní trend celospolečenského vývoje.
Multikulturní/transkulturní společnost v ČR.
2. Základních pojmy multikulturního ošetřovatelství - kultura, etnicita, multikulturní ošetřovatelství, kulturní hodnoty,
kulturní relativizmus, etnocentrizmus, migrace, minoritní a majoritní skupiny, atd. Vysvětlení pojmů duchovnost,
náboženství, víra. Duchovní život člověka.
3. Kulturní šok při ošetřování cizinců a menšin. Cizinci v České republice a otázky integrace a zdravotní péče. Model
Madeleine Leiningerové, Joyce Newman Gigerové a Ruth Elaine Davidhizarové; Model rozvoje kulturních
kompetencí - Irena Papadopoulus.
4. Legislativní ukotvení zdravotní péče u cizinců v ČR. Migrace a její důsledky pro zdravotnictví. Zdravotní péče o
cizince.
5. Etické zásady v multikulturním ošetřovatelství. Edukační činnost s ohledem na etnickou, národnostní či
náboženskou příslušnost klienta.
6. Komunikační zásady v multikulturním ošetřovatelství. Komunikační bariéry, komunikační etiketa, řešení
multikulturních problémů. Specifika nonverbální komunikace s cizinci v ambulantní a nemocniční péči
7. - 9. Etnické, náboženské komunity v ČR: historický vývoj komunity ve světě, v ČR, životní filozofie komunity,
charakteristické znaky, duchovní vývoj, posuzování zdraví v komunitě (křesťanské církve v ČR, Judaismus, Islám;
náboženská hnutí, sekty a duchovní společnosti; nejčastější asijské komunity v České republice Vietnamci, Číňané,
Mongolové, Japonci; Buddhismus, Hinduismus, romské etnikum v České republice; ukrajinská a ruská minorita V České
republice).
10. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
MASTILIAKOVÁ, D. a kol. Komunikace s cizinci při poskytování zdravotní péče a respektování jejich transkulturní odlišnosti v rámci českého právního řádu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2002.
-
Základní:
TÓTHOVÁ, V. a kol. Kulturně kompetentní péče u vybraných minoritních skupin. Praha: Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-645-6.
-
Základní:
Ivanová, Kateřina; Špirudová, Lenka,; Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1.
-
Základní:
Špirudová, Lenka. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X.
-
Základní:
Kutnohorská, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4413-1.
-
Základní:
Hájek, Marcel; Bahbouh, Charif. Muslimský pacient : principy diagnostiky, terapie a komunikace : manuál o zásadách medicínského přístupu pro české či slovenské lékaře a zdravotníky praktikující v zemích islámu. 2016. ISBN 978-80-247-5631-8.
-
Základní:
Navrátil, Pavel. Romové v české společnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-741-8.
-
Doporučená:
Ryšlinková, Markéta. Česká sestra v arabském světě : multikulturní ošetřovatelství v praxi. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2856-8.
-
Doporučená:
Nováková, I. Kapitoly z multikulturního ošetřovatelství.
-
Doporučená:
GULOVÁ, Lenka. Kompedium multikulturní výchovy. Brno. Masarykova univerzita., 2012. ISBN 978-80-210-6147-7.
-
Doporučená:
? PAVLÍKOVÁ, Slavomíra. Modely ošetřovatelské péče v kostce. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1211-6.
-
Doporučená:
Tóthová, Valérie. Zabezpečení efektivní ošetřovatelské péče o vietnamskou a čínskou minoritu. Vyd. 1. Praha : Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-414-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
6
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
má znalosti ze života etnických, kulturních a náboženských skupin |
má vědomosti o životní filosofii a životních prioritách menšin |
definuje specifické ošetřovatelské modely |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikuje znalosti o prevenci kulturního šoku při ošetřování cizinců a jednotlivých etnických skupin |
vymezuje důležitost multikulturních znalostí při uspokojování potřeb a zajišťování péče u klienta |
volí vhodnou formu edukace klienta s ohledem na jeho etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost |
komunikuje s příslušníky etnických, náboženských a kulturních skupin |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|