|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / NVKOK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
NVKOK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Vybrané kapitoly z ošetřovatelství
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem výuky je seznámit studenta s aktuálními legislativními předpisy v oblasti zdravotní péče, v oblasti vzdělávání nelékařských profesí vč. terciárního vzdělávání. Přiblížit studentům aktuality v oblasti ošetřovatelské taxonomie, terminologie, vědy a výzkumu.
|
Požadavky na studenta
|
aktivní účast při výuce
|
Obsah
|
Boloňský proces a jeho vliv na vzdělávání v ošetřovatelství Vliv politických a společenských změn na rozvoj ošetřovatelství, role a funkce EU v oblasti ošetřovatelství Aktuální změny v legislativě ošetřovatelství a ošetřovatelské praxi Vývojové trendy v ošetřovatelské diagnostice Vliv ICN na rozvoj ošetřovatelství Aplikace výzkumných aktivit WHO do ošetřovatelství Aktuální informace z profesní organizace ČAS Aktuální informace z mezinárodní organizace ACENDIO Aktuální informace z mezinárodní organizace WENR Aktuální informace z mezinárodní organizace NANDA Aktuální informace z mezinárodní organizace ICN
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KUTNOHORSKÁ, Jana. Historie ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 2010. 208 s. ISBN 978-80-247-3224-4..
-
Základní:
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy: Definice a klasifikace 2012-2014. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 2013. 584 s. ISBN 978-80-247-4328-8..
-
Základní:
BUŽGOVÁ, Radka et al. Ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 2011. 285 s. ISBN 978-80-247-3557-3..
-
Základní:
JAROŠOVÁ, Darja, ZELENÍKOVÁ, Renáta. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 2014. 136 s. ISBN 978-80-247-5345-4..
-
Základní:
McEWEN, Melanie. Theoretical basis for nursing. 3. vyd. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins. 2011. 508 s. ISBN 978-1-60547-323-9..
-
Doporučená:
ACENDIO [online]. Association for Common European Nursing Diagnoses, Interventions and Outcomes..
-
Doporučená:
ČAS [online]. Česká asociace sester..
-
Doporučená:
ICN [online]. Internacional council of nurses..
-
Doporučená:
NANDA [online]. North American Nursing Diagnosis Association..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
5
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
8
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
20
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Celkem
|
53
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit Boloňský proces a jeho vliv na vzdělávání v ošetřovatelství |
popsat vliv politických a společenských změn na rozvoj ošetřovatelství, role a funkce EU v oblasti ošetřovatelství |
charakterizovat aktuální změny v legislativě ošetřovatelství a ošetřovatelské praxi
|
charakterizovat vývojové trendy v ošetřovatelské diagnostice |
charakterizovat nejznámější celostátní a světové výzkumné aktivity a projekty se zaměřením na ošetřovatelskou praxi |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést analýzu legislativních změn za posledních 5 let v ČR |
vypracovat shrnutí konkrétních specifik, která ovlivňují vzdělávací proces v ošetřovatelství |
interpretovat nové ošetřovatelské diagnózy a vysvětlit jejich využití v praxi |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zdůvodní nutnost profesního i osobního rozvoje a je schopen vyjádřit a obhájit vlastní názor na aktuální situaci ve zdravotnictví, zejména v oblasti změn týkajících se nelékařské profese |
uvede aktuality z ošetřovatelské diagnostiky |
popíše aplikaci ICNP v praxi |
charakterizuje jednotlivé mezinárodní i tuzemské oborové organizace |
samostatně vyhodnotí výsledky různých výzkumů vztahujících se k rozvoji profese všeobecné sestry |
s porozuměním objasňují legislativní změny a zdůvodní využití konkrétních legislativních norem |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně aplikují nové trendy ve vzdělávání ve své profesi v souladu s prvky Boloňského procesu |
samostatně aplikují aktuality ošetřovatelské diagnostiky v ošetřovatelské praxi |
samostatně aplikuje INCP v praxi |
prezentuje informace z tuzemských a zahraničních profesních organitzací v týmu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|