|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / ONIK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
ONIK
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
oš. péče o nem. s inf. onemocněním
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
6
[HOD/SEM]
Cvičení
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem teoretické části předmětu je seznámit posluchače se základními informacemi potřebnými k poskytování kvalitní ošetřovatelské péče pacientům s různými druhy infekčních nemocí. Při přednáškách studenti získají potřebné teoretické znalostí o konkrétních nemocech. V rámci cvičení v předmětu budou studenti s problematikou seznámeni prakticky a osvojí si aplikaci teoretických znalostí přímo do praxe. Cílem praktické výuky je pochopení základních rozdílů a zásad v péči o pacienty s infekčním onemocněním, a osvojení si holistického přístupu v péči po tyto pacienty.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivita studentů, seminární práce. Docházka 90 %. Zápočtový test: splnění zápočtového testu dle požadavků vyučujícího (75 %). Ústní nebo písemné přezkoušení.
|
Obsah
|
Osnova přednášek: Obecný přehled o infekčních nemocech a HIV/AIDS. Epidemiologie a principy vzniku infekčních onemocnění, imunitní odpověď a laboratorní nálezy. Klinické průběhy, diagnostika, léčba a prevence přenosných nemocí. Způsoby léčby, její správná aplikace a vedlejší účinky. Principy komplexní léčby infekčních onemocnění. Léčba antibiotiky, chemoterapeutiky, antivirotiky, antimykotiky a antiparazitárními přípravky. Imunoterapie. Profylaktická opatření u infekčních nemocí. Klinický obraz, diagnostika a léčba nemocných s vybranými přenosnými chorobami: průjmová onemocnění bakteriální, virová a parazitární. Infekční onemocnění jater. Neuroinfekce. Tonsilopharyngitidy a uzlinový syndrom. Exantémová onemocnění. Antropozoonózy. HIV/AIDS a oportunní infekce.
Osnova cvičení: Komunikace s pacientem s infekčním onemocněním a specifika ošetřovatelské péče a přístupu k pacientům s infekčním onemocněním. Obecné zásady komunikace s infekčně nemocným. Komunikace s rodinou. Domácí péče o chronicky nemocné, osoby s komplikacemi a následky. Obecné etické otázky při výskytu infekčních chorob. Infekční onemocnění ve stáří. Infekční onemocnění v těhotenství. Infekční onemocnění u imunodeficitních osob. Všeobecné a konkrétní zásady v péči o infekční pacienty, režimová opatření a infekčních klinikách a pracovištích. Principy bariérového systému ošetřování infekčních pacientů. Zásady výživy u pacientů s infekčním onemocněním. Ošetřovatelské intervence u vybraných symptomů vyskytujících se u infekčních chorob, jejich monitorování a vyhodnocování. Poruchy termoregulace u infekčních chorob. Dehydratace a poruchy minerálního hospodářství u infekčních chorob. Nauzea a zvracení. Průjmy. Oportunní infekce u imunosuprimovaných nemocných. Bolest u pacientů s infekčním onemocněním. Deprese a úzkost u pacientů s infekčním onemocněním. Poruchy vědomí u pacientů s infekčním onemocněním. Poruchy mobility u pacientů s infekčním onemocněním. Poruchy integrity kůže a exantémy u pacientů. Ošetřovatelská péče o pacienty s: bakteriálními nemocemi, mykózami, virovými nemocemi, parazitárními infekcemi. Ošetřovatelské postupy a intervence u život ohrožujících stavů v infekčním lékařství. Zásady vakcinace proti infekčním chorobám. Epidemie infekčních chorob, protiepidemická opatření v rámci prevence šíření infekčních chorob.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. MUDr. Vladimír Resl, CSc. (20%),
-
Přednášející:
PhDr. Mgr. Jiří Frei, Ph.D., MBA (20%),
MUDr. Miroslav Kubiska (100%),
Prof. MUDr. Vladimír Resl, CSc. (20%),
MUDr. Alena Špidlenová (60%),
-
Cvičící:
Bc. Marcela Prayerová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Rozsypal, Hanuš. AIDS : klinický obraz a léčba. Praha : Maxdorf, 1998. ISBN 80-85800-92-6.
-
Základní:
JILICH, David a Veronika KULÍŘOVÁ. HIV infekce: současné trendy v diagnostice, léčbě a ošetřovatelství. Praha: Mladá fronta,, 2014. ISBN 978-80-204-3325-1.
-
Základní:
Chalupa P. a kol. Infekční lékařství. Učební text pro posluchače magisterského studia Zdravotních věd. Brno, Masarykova univerzita, 2001.
-
Základní:
Černý, Z. Infekční nemoci.
-
Základní:
HAVLÍK, Jiří a kol. Infekční nemoci. Praha: Galén, 2002. ISBN 8072621734.
-
Základní:
Resl Vladimír, Jiří Frei, Jitka Krocová. ZÁKLADNÍ PŘEHLED DERMATOVENEROLOGIE.
-
Doporučená:
Watson, Ronald R. Health of HIV infected people : food, nutrition and lifestyle with antiretroviral drugs. Volume I. 2015. ISBN 978-0-12-800769-3.
-
Doporučená:
Dostál, Václav. Infektologie. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0749-2.
-
Doporučená:
BARTOŠOVÁ, Drahomíra a kol. Trendy soudobé PEDIATRIE, svazek 2. Dětské infekční nemoci.. Praha: Galén, 2003. ISBN 8072622064.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti z anatomie, fyziologie, ošetřovatelství |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalosti předmětu Ošetřovatelský proces do praktických činností |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
identifikovat příznaky signalizující onemocnění |
klinicky zhodnotit akutní stav pacienta |
aplikovat ošetřovatelský proces včetně ošetřovatelských postupů a výkonů, které se týkají pacienta/klienta s infekčním onemocněním a s HIV |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat hodnocení stavu pacienta s ohledem na možné postižení infekční chorobou
|
aplikovat teoretické znalosti při péči o pacienty s infekčním onemocněním
|
stanovit standardní plány ošetřovatelské péče o pacienty s infekčním onemocněním
realizovat komplexní péči o nemocné s infekčním onemocněním
|
naplánovat a realizovat přípravu nemocného před diagnostickým výkonem
|
zhodnotit o odlišit akutní stav pacienta od chronických příznaků |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|