|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KOS / PES
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KOS
/
PES
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Ošetřovatelská péče o dítě
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
49 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický a patří ke komplexu základních odborných předmětů. Cílem předmětu Ošetřovatelství v pediatrii je seznámit studenty/studentky s psychomotorickým vývojem dítěte formou ošetřovatelského procesu a s identifikací poruchy zdraví u dítěte všech věkových kategorií. Student bude seznámen i s prevencí úrazů a otrav v dětském věku.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu: 80% účast Zápočtový test: splnění 80%. Zkouška formou testu
|
Obsah
|
Osnova přednášek: Růst a vývoj dítěte, organizace péče o dítě, výživa dítěte. Neonatologie. Choroby dýchacího ústrojí. Poruchy imunity a alergická onemocnění. Onemocnění trávicího ústrojí. Kardiologie. Endokrinologie. Krevní choroby. Onemocnění ledvin.
Osnova cvičení: Růst a vývoj dítěte. Výživa dítěte v jednotlivých věkových obdobích. Chorobné stavy jednotlivých systémů u dětí. Ošetřovatelská péče o fyziologického, rizikového a patologického novorozence. Ošetřovatelská péče o dítě do tří let věku. Ošetřovatelská péče o děti v kritickém stavu, o dětské chirurgické pacienty. Potřeby dětí všech věkových kategorií. Spolupráce a edukace rodičů a dítěte/dle jeho věku. Eliminace zátěžových situací u dětského pacienta a jeho rodičů, i mezi zdravotnickým personálem na speciálních dětských ošetřovatelských jednotkách. Prevence úrazů a otrav v dětském věku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
LEBL, Jan, Eva AL TAJI, Stanislava KOLOUŠKOVÁ, Štěpánka PRŮHOVÁ, Marta ŠNAJDEROVÁ a Zdeněk ŠUMNÍK. Dětská endokrinologie a diabetologie. Praha: Galén, 2016. ISBN 978-80-7492-271-8.
-
Základní:
Sikorová, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3592-4.
-
Základní:
Slezáková, Lenka. Ošetřovatelství v pediatrii. 1. vyd. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3286-2.
-
Základní:
MICHÁLEK, Jaroslav. Pediatrická propedeutika: vybrané kapitoly. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4695-5.
-
Základní:
VACUŠKOVÁ, Miluše. Vybrané kapitoly z ošetřovatelské péče v pediatrii. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů,, 2009. ISBN 978-80-7013-491-7.
-
Základní:
SEDLÁŘOVÁ, Petra. Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1613-8.
-
Základní:
STOŽICKÝ, František a Kateřina PIZINGEROVÁ. Základy dětského lékařství. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1067-1.
-
Základní:
STOŽICKÝ, František a Josef SÝKORA. Základy dětského lékařství. Vydání druhé.. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2997-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalosti z anatomie, fyziologie, patologie a ošetřovatelství |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalosti předmětu Ošetřovatelský proces do praktických činností |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat ošetřovatelskou péči o dítě v každé věkové kategorii
|
zhodnotit o odlišit akutní stav od chronických příznaků
|
definovat a identifikovat příznaky signalizující onemocnění
|
vysvětlit etiologii onemocnění
|
vysvětlit diagnostické postupy a terapeutické metody
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat ošetřovatelskou péči o dítě v každé věkové kategorii
|
monitorovat vitální funkce u dětí
|
naplánovat vhodné ošetřovatelské intervence |
vyhodnotit efektivitu ošetřovatelských intervencí
|
edukovat dítě a jeho doporovod |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|