|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / 9DP1R
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
9DP1R
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Prvouka, přírod., pěstitel. s didakt. I
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Prvouka, přírodověda, pěstitelství s didaktikou I
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KBI/9DPŘ2, KBI/9EPŘ
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Osvojit si předmět, cíle pojetí a vývoj předmětů o přírodě a společnosti, vědecké pojmy a struktura oboru, srovnávací studie pojetí předmětu u nás a v zahraničí, koncepce prvouky, přírodovědy a pěstitelských prací, analýza základních didaktických kategorií, formy, metody, prostředky, pojmotvorný proces, kreativita, motivace, manipulace s předměty, výchovné momenty.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích.
Odevzdání souboru zoologických karet (30 ks položek) dle zadání vyučujícího.
Praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, nerostů a hornin) a přírodních jevů a zákonitostí.
Praktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých pokusů vhodných pro primární školu.
Odevzdání seminární práce na zadané téma (Návrh a zpracování přírodovědné vycházky a projektu ve vybraném regionu, faktografický a didaktický rozbor).
|
Obsah
|
1.Bezobratlí živočichové v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Živočišná říše, dělení živočichů a zoologická nomenklatura v prvouce a v přírodovědě, obratlovci a bezobratlí živočichové - metodika a charakteristika obsahu.
2. Domácí a hospodářská zvířata v prvouce a přírodovědě, faktografický a didaktický rozbor. Divoce žijící živočichové lidských obydlí a v okolí lidských obydlí (zahrady, sady), faktografický a didaktický rozbor. Živočichové společenstev luk a polí. Lovná zvěř na polích a loukách, faktografický a didaktický rozbor.
3. Fenologické pojetí prvouky - tématika "Jara a léta" v učivu prvouky, didaktická a faktografická charakteristika.Školní pokusná činnost, pozorování, pokus (příklady pozorování a pokusů), zásady demonstrace přírodnin, charakteristika laboratorních pomůcek a nádobí, možnosti jejich správného využití.
4. Fenologické pojetí prvouky - tématika "Podzimu a zimy" v učivu prvouky, didaktická a faktografická charakteristika. Specifika učení žáků předmětům o přírodě a společnosti v primární škole (Piagetova, Brunerova a Vygotského teorie), charakteristika, hodnocení problematiky a její odraz ve vyučování. Konstruktivismus a jeho využívání v prvouce a přírodovědě.
5. Ryby v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Chov ryb. Živočichové společenstva vod a jejich okolí. Rybářství, faktografický a didaktický rozbor.
6. Obojživelníci a plazi v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Živočichové společenstva lesa, faktografický a didaktický rozbor.
7. Ptáci v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Lovná zvěř v lese, didaktický a faktografický rozbor
8. Savci v učivu prvouky a přírodovědy. Charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Práce se zoologickým materiálem v prvouce a přírodovědě, zařízení pro chov živočichů a jejich chov. Využití zoologických zahrad pro edukaci v předmětech o přírodě a společnosti.
9. Tématika "Ontogeneze člověka" "Fylogeneze člověka" v prvouce a v přírodovědě. Sociální a biologický pohled na vývoj člověka, vývoj jedince a fáze vývoje jedince, lidská plemena - metodika a charakteristika obsahu. Orientace žáků v prostředí a v čase, chápání kategorie času, genealogické vztahy, jejich charakteristika a význam.
10. Biologie člověka v prvouce a přírodovědě, anatomie a fyziologie: vylučovací soustava, trávicí soustava, dýchací soustava, řídící orgány, smyslové orgány, srdce a krevní oběh v prvouce a přírodovědě, faktografický a didaktický rozbor, didaktická transformace jednotlivých témat.
Formy a metody práce v učivu o biologii člověka, práce s pomůckami a jejich využívání v prvouce a v přírodě v této oblasti.
11. Zdravotní výchova v primární škole s ohledem na prvouku a přírodovědu, metodika zdravotní výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Nemoc, úraz, první pomoc - didaktický a faktografický rozbor tématiky. Sexuální výchova v primární škole s ohledem na prvouku a přírodovědu, metodika sexuální výchovy, charakteristika obsahu a její význam.
12. Dopravní výchova v prvouce a v přírodovědě, metodika dopravní výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Orientace žáků v primární škole v prostředí a místě, kde žijí. Didaktický a faktografický rozbor.
13. Environmentální výchova v prvouce a přírodovědě, metodika této výchovy, charakteristika obsahu a její význam. Orientace žáků primární školy v ekonomických vztazích a v sociálním prostředí (etická výchova).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
časopis. ABC.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Cvičení k didaktice přírodovědy pro studenty učitelství prvního stupně základní školy : Určeno stud. 3. roč.. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7043-032-X.
-
Doporučená:
Časopis. Česká škola,.
-
Doporučená:
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Lada, Stanislav; Vodáková, Jitka. Didaktika pracovního vyučování : Určeno pro posl. fak. pedagog. Díl 1.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Salaj, Ján. Didaktika prírodovedy : návody na praktickú zložku. 1. vyd. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta v Banskej Bystrici, 1988.
-
Doporučená:
Mimšíková, Z. Didaktika prvouky a věcného učení. Olomouc, 1988.
-
Doporučená:
Komanová, Eva. Didaktika přírodovědy - 1.. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
-
Doporučená:
Komenský : časopis pro učitele základní školy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1873.
-
Doporučená:
Barwinek, Helmut; Felmberg, Irmgard; Pradel, Walter; Jandík, Milan. Metodika seznamování dětí s přírodou : Učebnice pro 2. a 3. roč. stř. pedagog. školy, obor učitelství na mateřských školách. 3. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-24530-7.
-
Doporučená:
časopis. Obecná škola.
-
Doporučená:
Pedagogika. 1999.
-
Doporučená:
Vodáková, Jitka. Pěstitelské práce pro studující učitelství v 1. - 4. roč. základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1979.
-
Doporučená:
Hec, J. Pokusy a pozorování v pěstitelských pracích. Plzeň, 1978.
-
Doporučená:
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Prvouka : vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. Vyd. 2. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-270-8.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno stud. 3. roč. učitelství 1. stupně ZŠ. [Díl] 2, Botanická část. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 1993. ISBN 80-7043-097-4.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno studujícím 3. roč. učitelství pro 1. stupeň ZŠ. [Část] 1, Zoologická část. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-056-7.
-
Doporučená:
Hradil, František. Prvouka na I. stupni základní školy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
-
Doporučená:
RVP ZV, RVP PV.
-
Doporučená:
Čeřovský, Jan; Procházka, Otakar. Stezky k přírodě. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22378-8.
-
Doporučená:
Učebnice,pracovní sešity,metodické příručky pro prvouku,přírodovědu a pěstitelské práce,historické učebnice.
-
Doporučená:
Učitelské noviny,.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
10
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Znalost oblastí z předmětu UDP. Charakterizovat přírodní jevy, poznat a charakterizovat vybrané přírodniny - živočichy. Provádět vybraná pozorování, pokusy a manipulace s přírodninami, znát možnosti přírodovědné mimoškolní a mimotřídní činnosti, provést didakticko-faktografické rozbory jednotlivých částí prvouky, přírodovědy a pěstitelství na 1. stupni ZŠ. Znát biologii člověka. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Provádět vybraná přírodovědná pozorování a pokusy vhodná pro výuku prvouky, přírodovědy se zaměřením na zoologii a biologii člověka. Vést badatelský způsob poznávání přírodních jevů. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Pochopit různé způsoby integrované výuky a aplikovat je ve výuce. Poznat a charakterizovat přírodniny a přírodní jevy s ohledem na primární školu. Pochopit a aplikovat vyučovací formy a metody ve výuce prvouky, přírodovědy a pěstitelství. Znát vybrané způsoby evaluace v prvouce, přírodovědě.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Využívat různé vyučovací prostředky ve výuce prvouky, přírodovědy. Vést badatelský způsob výuky při poznávání přírodnin a přírodních jevů. Zakládat koutky přírody. Využívat chovatelská a pěstitelská zařízení. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|