|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / 9NAV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
9NAV
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Nové aspekty výchovy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/CNAV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pochopení základních otázek z teorie výchovy a vzdělávání, vč. inovací v této oblasti a se zaměřením na práci s žáky se SVP. Součástí předmětu jsou nové přístupy k výchově nejen žáků se SVP (komplexní rozvojová výchova, výchova ke svobodě, pro-seniorská výchova, pro-rodičovská výchova, ot. sebevýchovy a sebepoznávání apod.).
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Vypracování seminární práce na vybrané téma. Forma podle výběru studenta (esej, odborný článek, výzkumná studie nebo výukový projekt, kasuistika). Rozsah práce 3-5 stránek A4.
Ke zkoušce:
Každý student přicházející ke ZK předloží seznam přečtené a prostudované literatury a seminární práci na vybrané pedagogické téma. Rozbor předložených materiálů bude součástí zkoušky. Zkouška bude vedena jako dialog, předpokládáno je využití teoretických a praktických zkušeností studenta (tematické okruhy a doporučené literatura bude sdělena na 1. konzultaci).
|
Obsah
|
1. Výchovný proces a respektování rovin pedagogického působení: postoje k žákům, pedagogická práce se sociální skupinou, vč. otázek práce s žáky se SVP. 2. Výchova a rodina, dysfunkční rodina a rizika s tím spojená, nové pohledy na výchovu k rodičovství, otcovství, výchova a jistá/nejistá vazba apod. 3. Autorita ve výchově, její vymezení, zdroje, rozvoj a udržení autority, vč. otázek liberalizace výchovy, výchovy příkladem apod. 4. Nové aspekty výchovy: sebevýchova, komplexní výchova, prosociální výchova, empatie ve výchově. 5. Svoboda výchovy a vzdělávání, vč. výchovných koncepcí zaměřených na respektování osobnosti dítěte, žáka, výchova pro 21. století. 6. Pro-rodičovská výchova, pro-seniorská výchova, výchova ke zdravému životnímu stylu, vč. otázek duševního zdraví. 7. Nové přístupy ve výchově zaměřené na rozvoj osobnosti dítěte, společné vzdělávání, vč. otázek spojených s využitím sociálních vztahů a digitalizací výchovy a vzdělávání. 8. Formativní hodnocení a jeho význam ve výchově, vč. otázek hodnocení ve společném vzdělávání a výchově s respektováním žáka se SVP. 9. Výchovy a virtuální realita, vč. prevence a bezpečí v on-line prostředí.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
-
Doporučená:
Pike, G., Selby, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Doporučená:
Hradečná, Marie; Hejlová, Helena; Novotná-Dědečková, Jiřina. Práce učitele s právy dítěte. Praha : SVI PedF UK, 1996. ISBN 80-86039-16-1.
-
Doporučená:
David, Roman; Hrbková, Drahomíra. Práva dítěte : Úmluva o právech dítěte a její charakteristika. Mezinárodní ochrana práv dítěte a některé další dokumenty. Rodina a základy rodinného práva. 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 1999. ISBN 80-7182-076-8.
-
Doporučená:
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Doporučená:
Dinkmeyer, Don; McKay, Gary D. Step : Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-85282-92-5.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Doporučená:
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Doporučená:
HORKÁ, H. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-85-0.
-
Doporučená:
ONDRÁČEK, P. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce. Pardubice: UP, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|