|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / 9UDP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
9UDP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/SEM]
Seminář
3
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/9UDP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studující s úvodem do teorie předmětové didaktiky předmětů o přírodě a společnosti, projektové úrovně koncepcí předmětů o přírodě a společnosti v primární škole, základní didaktické kategorie předmětové didaktiky a jejich aplikace v primární škole s ohledem na prvouku a přírodovědu, didaktická analýza alternativních učebních programů a alternativních učebních prostředků, evaluace vyučování a učení v prvouce a přírodovědě.
|
Požadavky na studenta
|
? Aktivní účast na seminářích
? Praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, nerostů a hornin) a přírodních jevů a zákonitostí.
? Praktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých poku-sů vhodných pro předškolní vzdělávání
? Odevzdání seminární práce na zadané téma (Faktografická a didaktická analýza vy-braného regionu z hlediska přírodovědného a vlastivědného)
|
Obsah
|
? Úvod do problematiky, studijní literatura, obsah a struktura didaktiky předmětů o pří-rodě a společnosti.
? Základní didaktické kategorie, základní pedagogické dokumenty a jejich vymezení (kurikulum, rámcový vzdělávací plán, standardy, vzdělávací programy, tématické plány) s ohledem na předměty o přírodě a společnosti v primární škole.
? Vývoj a historie předmětů o přírodě a společnosti v naší primární škole.
? Obsah, rozsah, struktura a koncepce předmětů o přírodě a společnosti v primární škole. Teorie integrované výuky.
? Uplatňování didaktické analýzy v předmětech o přírodě a společnosti, její charakte-ristika a způsoby využívání.
? Pojmotvorný proces v prvouce a přírodovědě.
? Didaktická transformace a způsoby zjednodušování učiva a snižování jeho obtížnosti v prvouce a přírodovědě.
? Základní pojmy psychodidaktiky, domény učiva, taxonomie výukových cílů, učebních úloh a jejich využití, vybrané psychodidaktické teorie.
? Teorie učebních textů a jejich výzkum.
? Učební texty jako významný vyučovací prostředek, analýza učebních textů a jejich složek.
? Vizualizace učební látky a její zpracování, didaktické prostředky v prvouce a přírodo-vědě.
? Projektové vyučování, alternativní způsoby výuky prvouky a přírodovědy, vybrané al-ternativní teorie.
? Hodnocení práce v prvouce a přírodovědě, teorie tvorby testů, klasifikace v předmě-tech o přírodě a společnosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka přírodovědných a společenskovědních předmětů. RAAdce učitele. C1.11 Praha : Josef Raabe, [2004] . 2004.
-
Doporučená:
RAABÍK. Náměty pro tvořivé vyučování na 1. stupni ZŠ.
-
Doporučená:
Mladá, Jarmila. Poznáváme přírodu a místo, kde žijeme. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-04-26677-0.
-
Doporučená:
Mladá, Jarmila. Pracovní sešit k učebnici Poznáváme přírodu a místo, kde žijeme : prvouka pro 1.-3. ročník základní školy. [Díl] 3. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1997. ISBN 80-04-26676-2.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Prvouka : Vyučování prvouce na integrovaném pozadí ročních období. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7043-148-2.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7082-536-7.
-
Doporučená:
Mladá, Jarmila; Podroužek, Ladislav; Randa, Miroslav. Přírodověda pro 4.-5. ročník základní školy : příručka pro učitele k učebnicím a pracovním sešitům. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. ISBN 80-7235-083-8.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav; Jůza, Jan. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-72-4.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. Přírodovědná pozorování a pokusy. Praha, Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o.,, 2004. ISBN 80-902189-6.
-
Doporučená:
RVP, RVP PV.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. Tropické ovoce v učivu prvouky a přírodovědy. Komenský ISSN 0323-0449 Roč. 128, č. 3 (2004), s. Komenský, 2004.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
5
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
95
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti předmětu obecné didaktiky, pedagogické a vývojové psychologie. Základní přírodovědné poznatky ze základní, popř. střední školy a schopnost jejich vysvětlení a praktické aplikace |
Aplikovat základní kategorie obecné didaktiky, pedagogické a vývojové psychologie s ohledem na předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Aktualizovat základní přírodovědné poznatky z oblasti biologie, ekologie i společenskovědní oblasti sociologie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Analyzovat RVP ZV, oblast Člověk a jeho svět" z různých hledisek. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
schopnost didaktické transformace přírodovědných poznatků v mateřské škole a zvládnutí procesuální stránky vyučování reálím v primární škole |
Analyzovat základní didaktické kategorie předmětové didaktiky. Analyzovat základní pedagogické dokumenty, především RVP ZV. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vytvořit školní vzdělávací program s ohledem na předměty o přírodě a společnosti. Vytvořit návrh vycházky, exkurze nebo jiné výchovně vzdělávací činnosti (určit cíle, motivaci, formy, metody, prostředky, způsob hodnocení, včetně kritérií hodnocení). |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|