|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / D1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
D1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika 1. stupně
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
85 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je analyzovat nejvýznamnější koncepce výuky v historickém a společenském kontextu a kurikulární problematiku v českém základním vzdělávání, vč. základních dokumentů a standardů, porozumět didaktické transformaci učiva, pochopit didaktickou analýzu učiva a aplikovat její základní kroky na prostředí 1. stupně ZŠ, integrovat vzdělávací obsahy a jejich transdisciplinarní přesahy, formulovat cíle v rovině kognitivní, postojové a psychomotorické, vybrat smysluplný obsah učiva (vč. stanovení základního učiva) a navrhnout a popsat výukové strategie, vybrat a popř. vytvořit učební texty podporující žákovo myšlení a společné vzdělávání, analyzovat způsoby ověřování výsledků učení, zhodnotit možnosti a procesy školního hodnocení, aplikovat pedagogickou diagnostiku (žáka, autodiagnostika učitele, výuka), plánovat a reflektovat pedagogickou práci, vč. přípravy učitele na výuku, pedagogické komunikace a interakce, spolupráce učitel-rodič, využití akčního výzkumu.
|
Požadavky na studenta
|
- Tři přípravy na vyučování a jejich reflexe (příprava na hodinu českého jazyka, matematiky a vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět)
- Tvorba tematického plánu na jeden měsíc ve školním roce pro vybranou vzdělávací oblast (ČJ, M a Člověk a jeho svět) ve vybraném ročníku 1. stupně základní školy a jeho reflexe
- Aktivní účast na výuce minimálně 75 % a průběžné plnění zadaných úkolů na semináři a v Moodle.
|
Obsah
|
1. Didaktika 1. stupně základní školy, její předmět, cíle, metody a specifika v historickém a společenském kontextu.
2. Koncepce výuky, historický vývoj pojetí vyučování a současné tendence (konstruktivismus, alternativní didaktické koncepce, inovativní programy) v primárním vzdělávání.
3. Proměny kurikula základního vzdělávání, vč. kurikulárních dokumentů, vzdělávacího obsahu a standardů v základním vzdělávání.
4. Didaktická transformace učiva v primárním vzdělávání, pojetí učiva ve vyučování, základní učivo, integrování vzdělávacích obsahů, transdisciplinární přesahy, učební plán, tematický plán, učební texty a jejich hodnocení a tvorba.
5. Didaktická analýza učiva na 1. stupni ZŠ a plánování výuky, učitelovo pojetí výuky a žáka.
6. Plánování výuky v primárním vzdělávání - formulace cílů v základních doménách (kognitivní, afektivní a psychomotorické).
7. Plánování výuky v primárním vzdělávání - výukové strategie (metody, organizační formy, modely výuky, individualizace výuky, společné vzdělávání).
8. Plánování výuky v primárním vzdělávání - aktivizující výukové strategie (badatelské metody, integrovaná výuka, výuka orientovaná na žáka, apod.).
9. Plánování výuky v primárním vzdělávání - způsoby ověřování výsledků učení, prostředky hodnocení, způsoby a formy hodnocení žáků.
10. Plánování výuky v primárním vzdělávání - způsoby ověřování výsledků učení, tvorba a hodnocení didaktických testů, žákovské portfolio.
11. Komunikace a interakce ve výuce, autorita ve výchově, problém kázně.
12. Pedagogická diagnostika žáka a její využití v plánování a realizaci výuky na 1. stupni ZŠ.
13. Autodiagnostika učitele, učitel jako reflektující praktik, akční výzkum v práci učitele.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=623
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Michal Dubec, Ph.D. (40%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (60%),
-
Vede seminář:
Mgr. Michal Dubec, Ph.D. (40%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (60%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Podroužek, L.:. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2002.
-
Doporučená:
Lukášová, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Doporučená:
Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
-
Doporučená:
Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha, Grada, 2014.
-
Doporučená:
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
-
Doporučená:
PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno : MU,, 1996.
-
Doporučená:
Maňák, J., Janík, T. Problémy kurikula české základní školy. Brno: MU, 2006.
-
Doporučená:
Spilková, V a kol.:. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005.
-
Doporučená:
Kopřiva, P, Nováčková, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008.
-
Doporučená:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
Košťálová, H., Miková, Š, & Stang, J. Školní hodnocení žáků a student se zaměřením na slovní hodnocení.. Praha, 2008.
-
Doporučená:
Maňák, J. Švec, V.:. Výukové metody. Brno: MU, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Vybrat témata z RVP ZV, analyzovat vybrané vzdělávací oblasti. průřezová témata a kompetence.
Formuluje přesně cíle a očekávané výstupy.
Formuluje učební činnosti tak, aby byly naplněny vzdělávací cíle.
Je schopen aplikovat znalosti z pedagogiky a obecné didaktiky do didaktiky 1. stupně ZŠ. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Orientuje se a je schopen pracovat s RVP ZV při přípravě ŠVP, tematických plánů a přípravy na vyučování. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Prokazuje znalost kurikula a základních kurikulárních dokumentů.
Charakterizuje cíle, koncepce, očekávané výstupy a kompetence dle RVP ZV.
Charakterizuje výukové strategie.
Formuluje učební činnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Provádí didaktickou analýzu učiva vybrané vzdělávací oblasti.
Provádí transformaci učiva ve vybrané vzdělávací oblasti.
Využívá a připravuje materiálně-technické prostředky s ohledem na naplňování vytčených cílů. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|