|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / DIPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
DIPP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika první pomoci
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
38 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/DIPP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřený na rozvoj odborných kompetencí z oblasti didaktických koncepcí první pomoci v rámci výuky vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví na základních a středních školách. Student si na úrovni zapamatování, porozumění a aplikace osvojí klíčové pojmy z problematiky, která se vztahuje k organizaci, realizaci a evalauci edukačního procesu témat týkající se první pomoci.
|
Požadavky na studenta
|
- orientace v odborné literatuře,
- aktivní účast na výuce,
- zápočet: znalostní test,
- zkouška: praktická realizace a demonstrace postupů v jednotlivých úkonech poskytující PP.
|
Obsah
|
1. Druhy učení z pohledu edukačního procesu výchovy ke zdraví, první pomoc a její legislativa.
2. Prevence v péči o zdraví v náročných životních situacích ohrožujících zdraví jedince.
3. Integrovaný záchranný systém a tísňová volání.
4. Druhy první pomoci v závislosti na poskytování a mechanice vzniku náhlých situací ohrožující život.
5. Důvody a frekvence změn v algoritmu změn při poskytování nástroj předvstupní pomoci (NPP).
6. Stavy bezvědomí a didaktické možnosti nácviku kardiopulmonální resuscitace.
7. Náhlé, život ohrožující stavy v dětském věku.
8. Výukové strategie v edukačním procesu první pomoci.
9. Přístupy a možnosti řešení náhlých a akutně vzniklých stavů s jejich charakteristikou a možnostmi edukačních přístupů - oblast život ohrožující stavy (ŽOS), úrazů a onemocnění.
10. Zajištění zdravotních služeb ve školách a školních zařízeních.
11. Výuka první pomoci dle rámcového vzdělávacího plánu (RVP) a další didaktické přístupy.
12. Reflektivní a evaluační strategie a využití sebehodnocení v pedagogickém procesu první pomoci.
13. Shrnutí a evaluace výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
kurz LMS moodle
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Lukáš Martinek, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (70%),
-
Cvičící:
Mgr. Lukáš Martinek, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (70%),
|
Literatura
|
-
Základní:
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na 1. stupni základních škol. Olomouc, 2014.
-
Základní:
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na 2. stupni základních škol a středních školách. Olomouc, 2014.
-
Základní:
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuky první pomoci na středních školách včetně víceletých gymnázií. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-260-8223-1.
-
Základní:
BYDŽOVSkÝ, J. První pomoc : příručka pro pedagogy základních a mateřských škol. Svotavy, 2012. ISBN 978-80-260-3131-4.
-
Doporučená:
Čihák, R. Anatomie 3. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5636-3.
-
Doporučená:
TRUHLÁŘ, A. et. al. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021 souhrn doporučení, český překlad připravila Česká resuscitační rada, národní partner European Resuscitation Council (ERC) pro Českou republiku.. Praha: Urgentní medicína,, 2021.
-
Doporučená:
https://portfolio.med.muni.cz.
-
Doporučená:
https://www.akutne.cz/res/publikace/12-dvoracek.pdf).
-
Doporučená:
MALÝ, L. První pomoc pro rodiče nemocných dětí. Zdravotnictví a medicína. č. 1, s. 31-33.. 2019.
-
Doporučená:
FRANĚK, O., TRČKOVÁ, P. První pomoc pro školy. Praha, 2014. ISBN 978-80-260-7346-8.
-
Doporučená:
Rescue - info. z. s. Tísňové volání. Dostupné online. https://www.resuscitace.cz/..
-
Doporučená:
KLEMENTA, B., KLEMENTOVÁ, O., MARCIÁN, P. et. al. RESUSCITACE, 2. rozš. vydání. EPAVA, 2014. ISBN ISBN 978-80-86297.
-
Doporučená:
HAMPLOVÁ, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví pro střední zdravotnické školy. Elektronické vydání. Praha, Grada, 2020.
-
Doporučená:
www.zachrannaslužba.cz.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
24
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Celkem
|
54
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základech první pomoci a didaktice výchovy ke zdraví |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
poskytnout a demonstrovat základní úkony související s první pomoci |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
- Bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
- Bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat teorie a druhy učení využitelné v edukaci první pomoci |
- charakterizovat výukové strategie v první pomoci |
- reagovat vhodně na nově vzniklou situaci |
- uvědomovat si rizika, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- zhodnotit a použít vhodné metody a výukové strategie do teoretických i praktických postupů první pomoci, |
- navrhnout evaluační postup pro evaluaci edukačního procesu první pomoci |
- poskytnout zpětnou vazbu a reflexi při realizaci nácviků doporučených endoskopicko retrográdní cholangio-pankreatografií (ERCP) pro dané období, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kolokvium, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
- přednáška s poskytnutím vhledu do odborné tematiky,
- demonstrační ukázky jednotlivých technik a postupů,
|
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
- hierarchicky poskytnutou první pomoc při život ohrožujících stavech. |
|
|
|
|