|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / DPMS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
DPMS1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika přírod. vzdělávání pro MŠ 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Didaktika přírod. vzdělávání pro MŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
47 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student si osvojí základy didaktiky předmětů o přírodě a společnosti v MŠ. Pochopí principy RVP PV a ŠVP PV. Zapamatuje si základní vědecké pojmy. Zaměří se na aplikování metod, organizačních forem, didaktických prostředků v MŠ. Využívá tvořivé postupy k dosahování pozitivního klimatu v MŠ. Důraz klade na praktické osvojování znalostí a dovedností a na práci se zoologickým materiálem. Rozlišuje fenologické, epizodické a ekologické pojetí vnímání předmětů o přírodě a společnosti v regionálním kontextu.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích (75%).
Vypracování seminární práce (Návrh zpracování přírodovědné vycházky (projektu) za pomoci využití nejbližšího okolí mateřské školy.)
Praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů živočichů (podle pokynů vyučujícího).
Odevzdání zoologických karet (podle pokynů vyučujícího).
Při distanční výuce platí tyto úkoly:
- Samostudium odborné literatury a její konspektování - jedna oborná knižní publikace a jeden odborný článek z pedagogické literatury zaměřený na MŠ (nutné pro formu distanční výuky)
- Odevzdání souboru zoologických karet.
- Vypracování seminární práce - vycházky.
- Praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů živočichů.
|
Obsah
|
1.) Didaktika předmětů o přírodě a společnosti jako vědní obor, základní pojmy, teoretická východiska, předmět studia tohoto oboru. Vývoj problematiky seznamování dětí s přírodou a společností v MŠ u nás a v mezinárodním kontextu.
2.) Kurikulum (Dítě a svět, Dítě a společnost, Dítě a ten druhý) - seznamování dětí s přírodou a společností v MŠ, rámcový vzdělávací program předškolního vzdělání, cíle a úkoly seznamování dětí s přírodou a společností v mateřské škole. Základní pedagogické dokumenty, didaktická analýza dokumentů a práce s nimi, plánování, koncipování přírodovědného a společenskovědního poznávání v MŠ, typy didaktických koncepcí při poznávání přírody a společnosti a jejich didaktická analýza.
3.) Didaktická transformace, psychodidaktické základy rozvíjení poznání u dětí MŠ, pojmotvorný proces v MŠ. Didaktická transformace jako proces zjednodušování poznatků, její zásady a formy, psychodidaktika a rozvoj poznání dětí předškolního věku, orientace dětí v čase, v prostoru, v genealogických vztazích, v ekonomických vztazích, ve společnosti, metody působení na děti v oblasti předmětů o přírodě a společnosti, představy a pojmy, metody myšlení, názorné smyslové poznávání světa, poznávání světa manipulací s předměty.
4.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - bezobratlí živočichové. Základní charakteristika a hodnocení bezobratlých živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Užitek x škodlivost.
5.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - savci a ptáci. Základní charakteristika a hodnocení těchto tříd živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Význam zoologických zahrad. Koutky přírody a praktická pozorování.
6.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - ryby. Základní charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Chov ryb, rybníkářství.
7.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - obojživelníci a plazi. Ochrana živočichů v České republice.
8.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - domácí a užitková zvířata, lovná zvěř.
9.) Fenologický přístup k poznávání přírody a společnosti v MŠ - faktografický a didaktický rozbor. Faktografická analýza ročních období. Způsoby didaktického zpracování a ztvárňování věcí a jevů v daných ročních obdobích (jaro, léto, podzim, zima).
10.) Poznávání přírody na základě ekosystémů (ekologická koncepce poznávání). Fauna lesa, vod a jejich okolí, louky, pole. Faktografický a didaktický rozbor vybraných ekosystémů.
11.) Primitivní antropologie v MŠ, faktografický a didaktický rozbor. Zdravotní a sexuální výchova v MŠ, pozorování a popis lidského těla - faktografický a didaktický rozbor. Rozdíly mezi kulturami.
12.) Environmentální výchova v MŠ, základní ekologické pojmy Formy, metody a prostředky environmentální výchovy, rozbor základních ekologických pojmů a zákonitostí.
13.) Dopravní výchova v MŠ Formy, metody a prostředky dopravní výchovy, psychodidaktické základy dopravní výchovy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (100%),
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Ing. Martina Baníková (100%),
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (100%),
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Doporučená:
Anděra, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 1. české vyd. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-231-6.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Hospodářská a domácí zvířata : 1.-3. třída - prvouka : 4.-5. třída - přírodověda. Raabík ISBN 80-902189-6-2 Praha : Raabe, 1998. 1998.
-
Doporučená:
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Doporučená:
Felix Jiří a Květoslav Hísek. Naší přírodou krok za krokem - zvířata. Praha Albatros, 2005. ISBN 80-00-00246-7.
-
Doporučená:
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno studujícím 3. roč. učitelství pro 1. stupeň ZŠ. [Část] 1, Zoologická část. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-056-7.
-
Doporučená:
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady ISSN 1335-0404 Roč. 12, č. 4 . 2003.
-
Doporučená:
RVP PV, RVP ZV, ŠVP volně vybrané mateřské školy.
-
Doporučená:
Podroužek, L. Seznamování dětí mladšího školního věku s přírodou a společností. ZČU Plzeň, 1998.
-
Doporučená:
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. Tropické ovoce v učivu prvouky a přírodovědy. Komenský ISSN 0323-0449 Roč. 128, č. 3 (2004), s. Komenský, 2004.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Doporučená:
Šimik, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
-
Doporučená:
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
elementární znalosti předmětu obecné didaktiky, pedagogické a vývojové psychologie. Základní přírodovědné poznatky ze základní, popř. střední školy a běžného života |
Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy. |
Hodnotit a využívat základní kategorie obecné didaktiky a předškolní pedagogiky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy. |
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na prostředí mateřské školy. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
schopnost didaktické transformace přírodovědných poznatků v MŠ. Schopnost pracovat a vytvářet ŠVP v oblasti předmětů o přírodě a společnosti. Schopnost tvořivě aplikovat získané informace do praxe |
Vytvářet ŠVP v oblasti elementárních přírodovědných a společenskovědních poznatků. Využívat |
Využívat vybrané vyučovací formy a metody v práci v MŠ. |
Didakticky transformovat vybrané přírodovědné poznatky do práce v mateřské škole. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vytvořit školní vzdělávací program pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ.
Využívat badatelskou způsob práce v oblasti pozorování u dětí mladšího školního věku.
Využívat kooperaci při poznávání okolního světa dětmi mladšího školního věku. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|