|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / DPMS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
DPMS2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Didaktika přírod. vzdělávání pro MŠ 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktika přírodovědného vzdělávání pro MŠ 2
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
46 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student si osvojí základy didaktiky předmětů o přírodě a společnosti v MŠ. Dokáže aplikovat metody, organizační formy, didaktické prostředky v prostředí MŠ. Využívá tvořivé postupy k dosahování pozitivního klimatu v MŠ. Důraz klade na praktické osvojování znalostí a dovedností, a práci s botanickým materiálem. Rozlišuje fenologické, epizodické a ekologické pojetí vnímání předmětů o přírodě a společnosti v regionálním kontextu (práce s mapou regionu). Student získá základní informace o neživé přírodě a znalosti aplikuje do prostředí MŠ.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na výuce nejméně 75%.
- Odevzdání herbáře.
- Vypracování seminární práce.
- Praktické zvládnutí poznávání vybraných zástupců rostlin.
- Praktický výstup v semináři na zadané téma podle pokynů vyučujícího.
|
Obsah
|
1.) Fyzikální část přírodovědného vzdělávání - pozorování a pokusy, praktické ukázky využití. Jednoduché stroje a technika.
2.) Meteorologická část přírodovědného vzdělávání - pozorování a pokusy, praktická analýza učebních textů. Základní meteorologické pojmosloví.
3.) Neživá příroda jako součást přírodovědného vzdělávání. Horniny, nerosty - jejich vlastnosti, využití a elementární dělení. Pozorování a pokusy.
4.) Voda, vzduch, sluneční záření - vlastnosti, využití, význam. Pokusy se vzduchem a vodou. Oběh vody v přírodě. Voda jako důležitá podmínka života na Zemi. Fotosyntéza.
5.) Pedologie - elementární poznatky o půdě. Půda jako oživená neživá přírody. Pokusy a pozorování. Využití půdy, půdní druhy, půdní typy.
6.) Botanická část přírodovědného vzdělávání - fyziologie a morfologie rostlin. Botanické klíče, určování rostlin, praktická analýza učebních textů s touto tématikou. Fotosyntéza, respirace, transpirace.
7.) Mechy, kapradiny, plavuně, přesličky a houby v MŠ - základní rozbor, popis a poznávání vybraných zástupců. Využití hub v praktickém životě, základní dělení hub.
8.) Pozorování a poznávání rostlin v MŠ - nahosemenné a krytosemenná rostliny. Základní faktografický a didaktický rozbor. Představení a popis základních druhů. Využití dřeva, co se z dřeva vyrábí. Jak roste strom.
9.) Pozorování a poznávání rostlin v MŠ - ovoce, zelenina a hospodářsky důležité plodiny. Základní faktografický a didaktický rozbor. Využití v praktickém životě. Co se s daných zástupců vyrábí.
10.) Pozorování a poznávání rostlin v MŠ - pokojové rostliny, okrasné rostliny, stromy a keře. Léčivé a jedovaté rostliny. Základní faktografický a didaktický rozbor. Využití a význam léčivých rostlin. Chráněné rostliny v České republice.
11.) Poznávání přírody na základě ekosystémů (ekologická koncepce poznávání). Flóra lesa, vod a jejich okolí, louky, pole. Faktografický a didaktický rozbor vybraných ekosystémů.
12.) Světové biomy a jejich základní rozbor. Popis a určování vybraných zástupců fauny a flóry. Popis podmínek a prostředí ve vybraných biomech. Exotické ovoce - určování a poznávání základních dovážených druhů.
13.) Metody, formy a didaktické prostředky v botanické části přírodovědného vzdělávání. Využití moderních technologií ve výuce. Využití koutků přírody, školní zahrady - pěstitelské práce. Aktivní poznávání vybraných zástupců rostlin v nejbližším okolí školy. Environmentální výchova - vybrané ekologické pojmy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Podroužek, L. Didaktika přírodovědného vzdělávání pro MŠ 2
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (100%),
Mgr. Milan Podpera, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Doporučená:
Anděra, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 1. české vyd. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-231-6.
-
Doporučená:
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Doporučená:
Toman, Jan; Hísek, Květoslav. Naší přírodou krok za krokem : Rostliny : Pro čtenáře od 10 let. 2., přeprac. vyd., v Albatrosu 1. vyd. Praha : Albatros, 1994. ISBN 80-00-00102-0.
-
Doporučená:
Münker, Bertram. Plané rostliny střední Evropy. 1. vyd. Praha : Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-723-9.
-
Doporučená:
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Doporučená:
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
Doporučená:
Mladá, Jarmila. Rostliny v přírodovědě a prvouce. 1. vyd. Praha : Scientia, 1996. ISBN 80-7183-044-5.
-
Doporučená:
RVP, RVP ZV, ŠVP volně vybrané mateřské školy.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Doporučená:
Šimik, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
-
Doporučená:
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
elementární znalosti předmětu obecné didaktiky, pedagogické a vývojové psychologie. Základní přírodovědné poznatky ze základní, popř. střední školy a běžného života. Navazuje na předmět KPG/DPMS1, předpokladem je zvládnutí uvedeného předmětu |
Zvládat úkoly vymezené v předmětu DPMS1.
Ovládat základní přírodovědné poznatky z oblasti botaniky, zoologie, biologie člověka a neživé přírody s ohledem na práci s dětmi v mateřské škole. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Umět didakticky transformovat přírodovědné a společenskovědní poznatky s ohledem na děti mladšího školního věku.
Vést přiměřená pozorování a provádět jednoduché pokusy vhodné pro práci v MŠ.
Vytvářet vzdělávací programy a vzdělávací plány pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ.
Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
schopnost didaktické transformace přírodovědných poznatků v MŠ. Schopnost pracovat a vytvářet ŠVP v oblasti předmětů o přírodě a společnosti. Schopnost tvořivě aplikovat získané informace do praxe |
Ovládat základní přírodovědné poznatky z oblasti botaniky, zoologie, biologie člověka a neživé přírody s ohledem na práci s dětmi v mateřské škole.
Umět využívat základní pedagogické a didaktické kategorie v práci v MŠ. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Umět didakticky transformovat přírodovědné a společenskovědní poznatky s ohledem na děti mladšího školního věku. Vést přiměřená pozorování a provádět jednoduché pokusy vhodné pro práci v MŠ. Vytvářet vzdělávací programy a vzdělávací plány pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s diskusí, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
|
|
|
|