|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / O1D
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
O1D
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná didaktika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
74 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem obecné didaktiky je osvojit si systémové pojetí kategorií didaktického procesu, umožňující jejich funkční aplikace ve vzdělávací praxi při reflektování, přípravě a realizaci výuky.
Cílem je rovněž rozvíjet samostatné didaktické myšlení a schopnost chápat didaktiku z hlediska jejího vývoje a změn.
Didaktika je pro učitele profesní vědou, která umožňuje učiteli jednání ve výuce vztahovat k intersubjektivně uznávaným měřítkům. Didaktická teorie tak může učiteli poskytnout oporu při řešení každodenních problémů ve výuce na 1. st. ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
Pro studenty je připraven kurz prostřednictvím e-learningu - LMS MOODLE: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=5444.
Metodické a organizační informace jsou pro studenty přístupné v CW: https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kpg/o1d.
- V CW jsou také zadány úkoly pro zpracování seminární práce k zápočtu, rovněž písemné práce ke zkoušce. Seminární práce i písemná práce je jako celek studentem reflektována, a to na základě použití ALACT modelu (Korthagen, 2011, s. 203).
- V úkolech, které obsahuje seminární i písemná práce, není zařazen úkol explicitně zaměřený na reflexi a hodnocení výuky, protože tato didaktická tematika je náplní speciálních předmětů: KPG/Z1RHV a KPG/R1HV.
- Předmět KPG/Z1RHV je ve studijním plánu studijního programu Učitelství 1. st. ZŠ zařazen v ZS 2. roč., předmět Obecná didaktika na něj navazuje v LS 2. roč.
- Návaznost předmětů KPG/Z1RHV a KPG/O1D je v učitelství určená k překlenování možných propastí mezi teorií a praxí. Cíle a obsah předmětu Obecná didaktika tak dotváří teoretickou průpravu. "Bez teorie, která odbornému dialogu poskytuje jazyk, by reflexe zůstala němá." (srov. Slavík et al., 2020, s. 6).
|
Obsah
|
Přednášky jsou organizované jako dvouhodinové. Semináře systematicky rozvíjí témata z přednášek a studenti důsledně implementují pedagogickou teorii, pedagogickou praxi se zdůrazněním individuálních a věkových zvláštností.
Program přednášek:
1. Profil učitele v rámci primárního vzdělávání, včetně legislativy, kompetence učitele, profesní příprava budoucího učitele - výstupy z předmětu obecná didaktika (vymezení obecné didaktiky).
2. Základní modely, koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ovlivňují pojetí výuky v současné škole, základní kategorie vyučovacího procesu.
3. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace - obsah vzdělávání, kurikulární reforma a její principy, modelování kurikula, didaktická transformace obsahu, výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulace.
4. Organizace a řízení třídy, organizační formy vyučování, vyučovací metody a kritéria jejich třídění.
5. Didaktické prostředky, učebnice a další didaktická média, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá.
6. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí, analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality.
Program seminářů:
1. Úvod do předmětu. Profese učitele a její proměny. Profil učitele a jeho profesní kompetence, typologie učitele, autorita učitele.
2. Obecná didaktika a výukový proces jako systém prvků a vztahů. Předmět didaktiky a jeho vymezení, soudobé didaktické modely, analýza jednotlivých prvků a aktérů výukového procesu, modernizační trendy ve výuce.
3. Kurikulární reforma v současném českém školství. Analýza RVP pro SŠ, obsahu vzdělávání a jeho proměn, včetně otázek spojených se soudobými teoriemi vzdělávání.
4. Didaktická transformace učiva, příprava učitele na vyučování.
5. Pojetí cíle ve vyučovacím procesu. Vymezení cíle. Chyby ve vymezování cílů. Funkce a vlastnosti cílů. Taxonomie cílů. Možnosti aplikace kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů do výuky podle odborného zaměření studenta/studentky.
6. Výukové metody a možnosti jejich aplikace do výuky s přihlédnutím k rozvoji poznávacích potřeb žáků (včetně materiálních didaktických prostředků, využití IT a učebnic ve výuce). Klasifikace, charakteristika a vývoj výukových metod ve vztahu k rozvoji a učení žáků.
7. Organizační formy vyučování a možnosti jejich využití ve výuce. Klasifikace, charakteristika a vývoj organizačních forem vyučování. Aktivita a rozvoj interpersonálních vztahů žáků ve vyučování ve vztahu k používaným organizačním formám.
8. Modernizační a inovativní trendy ve výuce (problémové, projektové a otevřené vyučování).
9. Motivace žáků ve výuce. Přístupy k motivaci, teorie motivace, základní členění motivace žáka, analýza vnější a vnitřní motivace žáka, možnosti rozvíjení motivačních potřeb žáka (poznávacích, sociálních a výkonových. Diagnostika motivace žáka ve výuce.
10. Hodnocení výchovného a vyučovacího procesu. Obecné otázky spojené s hodnocením žáka (vysvětlení základních pojmů, aktéři hodnocení, druhy hodnocení, proces hodnocení žáka, úskalí hodnocení apod.). Hodnocení ve výchovném procesu (otázka odměn a trestů, alternativní způsoby hodnocení výchovného procesu). Prostředky a formy hodnocení. Analýza a srovnání jednotlivých forem a prostředků hodnocení, uvedení praktických příkladů jednotlivých forem hodnocení, posouzení pozitiv a negativ ve vtahu k žákovi, učiteli a rodině. Didaktické testy a jejich využití ve výuce.
11. Pedagogická diagnostika a její význam a možnosti využití ve výuce (diagnostické metody, diagnostický proces a jeho závěry, problémy pedagogické diagnostiky, autodiagnostika učitele i žáka).
12. Pedagogická komunikace a její význam v procesu výuky (vymezení a funkce pedagogické komunikace, pravidla, účastníci a význam pedagogické komunikace ve vztahu učitel a žák, žáci, zpětná vazba a její využití ve výuce, kladení otázek, koučování v pedagogické praxi).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
CW: https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kpg/o1d
MOODLE: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=5444
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Ing. Lenka Hajerová Müllerová, Ph.D., MPH ,
-
Přednášející:
Mgr. Michal Dubec, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Lucie Rohlíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
PhDr. Ladislava Šlajchová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Michal Dubec, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
PhDr. Ladislava Šlajchová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
-
Základní:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
-
Základní:
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
Základní:
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Základní:
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L. & SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Základní:
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
Základní:
RVP pro ZV v platném znění
-
Základní:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Základní:
Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
-
Základní:
MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-677-2.
-
Základní:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Rozšiřující:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Rozšiřující:
TUREK, I. Didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-004-5.
-
Rozšiřující:
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Rozšiřující:
BLOOM, P. Jak se děti učí významu slov. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-2463-095-3.
-
Rozšiřující:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Rozšiřující:
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Rozšiřující:
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Rozšiřující:
KOLEKTÍV AUT. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-603-5.
-
Rozšiřující:
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učiele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Rozšiřující:
CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-2462-057-2.
-
Rozšiřující:
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
Rozšiřující:
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
-
Rozšiřující:
SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
Rozšiřující:
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
-
Doporučená:
Šikulová, Renata; Müllerová, Lenka. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-365-0.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
Doporučená:
Stará, Jana; Zemanová, Blanka; Horská, Petra. Obecná didaktika I. - Plánování výuky. Praha: PedF UK. 2020.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Doporučená:
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Doporučená:
Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
12
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti, |
- zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory, |
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad, |
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie, |
- využívat odborné pedagogické termíny. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
- své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
- vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
- efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá,
|
- vysvětlit utvářejí vzájemných složitých vztahů mezi základními kategoriemi vyučovacího procesu,
|
- popsat vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole (teorie vyučování J. F. Herbarta, J. Deweye, konstruktivistické, resp. sociokonstruktivistické pojetí vyučování), |
- odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- analyzovat strukturu kurikula,
|
- vypracovat analýzu učebnice vybraného vyučovacího předmětu,
|
- vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků, |
- realizovat diferenciaci didaktických přístupů vzhledem k individuálním zvláštnostem a možnostem žáků, |
- analyzovat rozdíly např. mezi výukovými metodami a organizačními formami, |
- vypracovat počáteční pedagogickou diagnostiku žáků,
|
- respektovat potřeby žáků, spoluvytvářet neohrožující a tolerantní prostředí. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
- získat kompetence k učení, řešení problémů,
- rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti,
- rozvíjet občanské kompetence. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|