|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / OASR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
OASR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Osobnostní a sociální rozvoj
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
49 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
49 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KPG/OSR a KPG/OSR2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je: - práce na rozvoji smyslového vnímání, prostorového cítění a pozornosti, - rozvíjení představivosti a obrazotvornosti - rozvíjení kompetencí spolupráce a komunikace ve skupině - rozvíjení schopnosti reflexe a sebereflexe a představení jejich technik.
|
Požadavky na studenta
|
Každý student si založí "portfolio" do kterého si bude zakládat tištěné materiály rozdávané vyučujícím během seminářů.
Studenti budou během některých přednášek dostávat praktické "domácí úkoly".
Na některých přednáškách budeme pracovat s vybranými pasážemi z odborné literatury. Počítá se s tím, že si pasáž student na danou přednášku přečte tak, aby byl schopen na základě načerpaných znalostí o tématu aktivně diskutovat.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je práce na rozvoji smyslového vnímání, prostorového cítění a pozornosti, - rozvíjení představivosti a obrazotvornosti - rozvíjení kompetencí spolupráce a komunikace ve skupině - rozvíjení schopnosti reflexe a sebereflexe a představení jejich technik.
Témata
1) Vytváření kooperující skupiny
2) Učení a partnerská spolupráce
3) Osobní komunikační, dispozice
4) Sebe-prezentování, empatické naslouchání
5) Techniky práce s hlasem, neverbální komunikace
6) Hra a herní techniky v životě a ve vyučování
7) Shromažďování, kritika a analýza informací v týmu, týmová komunikace
8) Komunikační roviny řešení problému, formulace argumentů
9) Formální stránky veřejné prezentace
10) Dramatická výchova a práce s příběhem
11) Globální výchova
Evaluace, hodnocení a ocenění
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Gažáková, E., Černíková, M. Osobnostní a sociální rozvoj
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
Základní:
Valenta, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik - srovnání systémů/. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
Základní:
Srb, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5.
-
Základní:
TURECKIOVÁ, M.; VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání.. Praha: Grada, 2008.
-
Základní:
Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
-
Doporučená:
Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
-
Doporučená:
Fisher, Roger; Ury, William; Patton, Bruce. Jak dosáhnout souhlasu : zásady úspěšného vyjednávání. 2. vyd. Praha : Managememnt Press, 2004. ISBN 80-7261-100-3.
-
Doporučená:
Holt, John. Jak se děti učí. 1. vyd. Praha : Agentura Strom, 1995. ISBN 80-901662-7-X.
-
Doporučená:
KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
-
Doporučená:
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
Doporučená:
Fink, Eugen. Oáza štěstí. Praha : Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0224-1.
-
Doporučená:
Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
-
Doporučená:
Kirkpatrick, L. Kirkpatrick, J. Transferring learning to behavior. San Francisco, 2005.
-
Doporučená:
VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
26
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientovat se v základním pojmosloví komunikace a spolupráce |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Využívat empaticky a neagresivně základní komunikační a sociální dovednosti
|
Zvládat osobní vyjádření a argumentaci svých myšlenek před kolektivem
|
Dodržovat a ctít pravidla společné práce a pozitivně vzájemné komunikace |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní pojmosloví oboru |
vysvětlit jednotlivé metody a techniky a základní principy oboru |
vymezit pozici oboru a jeho tendence v současné české škole (kurikulární dokumenty) |
charakterizovat základní literaturu oboru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
empaticky se zapojovat do společných činností |
plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou |
provést rozbor své zkušenosti v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|