|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / OBDKZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
OBDKZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Obecná didaktika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/OBDK
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti obecné didaktiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Při práci v malých skupinách získá zkušenosti s kooperativními formami práce i s projektovou prací a zdokonalí své komunikativní kompetence. Student/ka porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu : Plánování a realizace kooperativního týmového projektu v semináři na vybrané pedagogické téma.
Ke zkoušce: Student/ka ke zkoušce vytváří seznam prostudované literatury (i konspekty) a projekt (přípravu) výukového bloku, hodiny pro vynrabnou cílovou skupinu, ve kterém prokáže, že pochopil/a a aplikoval/a témata pedagogické teorie z oblasti didaktiky (výběr tématu ze studovaného oboru je na každém studentovi). Smyslem je porozumění potřebám žáků, studentů a analýza výukového procesu jako celku s aplikací jednotlivých komponent tohoto procesu (potřeby žáka, cíle, obsah učiva, a jeho možnosti ve volbě výukových metod a strategií, včetně obsahu a forem hodnocení žáka, učitele i učiva). Další částí je teoretická příprava k vylosované otázce. Zkouška probíhá jako pohovor nad teorií, aplikací učiva (dokladovanou v přípravě na hodinu) a rozhovorem nad prostudovanou literaturou.
|
Obsah
|
Obecná didaktika a její význam v procesu vzdělávání.
Výukový proces jako systém prvků a vztahů, včetně učitelova pojetí výuky a osobnosti žáka, studenta.
Kvalita současné a budoucí školy, otázky kurikulární reformy, včetně analýzy základních kategorií a pojmů.
Formulace cílů v rovině kognitivní, afektivní a psychomotorické, nové pojetí kognitivních cílů a zejména taxonomie v tomto smyslu.
Motivace žáka s přihlédnutím k potřebám žáka a jejich aktualizaci ve výuce, včetně diagnostiky motivace žáka.
Výchovné a vzdělávací strategie se zaměřením na vztahy: metoda- forma- učivo- žák- učitel (analýza výukových metod, organizačních forem vyučování, aktivizačních metod (problémové, projektové, kooperativní modely výuky) ve vztahu k rozvíjení poznávacích, sociálních a výkonových potřeb žáků a využití učebních stylů žáka).Výuka podporovaná multimédii.
Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele. Analýza jednotlivých forem hodnocení (hodnocení známkou, slovní hodnocení, autonomní hodnocení a práce s chybou, využití didaktického testu, portfolia k hodnocení žáka, hodnocení v kooperativním vyučování, hodnocení a sebehodnocení učitele).
Specifika vzdělávání dospělých, otázky andragogické didaktiky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Základní:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Základní:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.
-
Základní:
Čábalová. Pedagogika pro učitele základních a středních škol. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-261-0001-0.
-
Rozšiřující:
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Doporučená:
Mužík, J. Andragogická didaktika.
-
Doporučená:
Chráska, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.
-
Doporučená:
Mužík. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň, 2005.
-
Doporučená:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Doporučená:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Doporučená:
Mareš, J. Styly učení žáků a studentů.
-
Doporučená:
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
45
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky, teorie výchovy a pedagogické diagnostiky žáka |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka: Pochopí a aplikuje pojmy z oblasti pedagogické diagnostiky žáka i učitele, na základě analýzy jednotlivých diagnostických metod si ověří jejich možnosti a meze v práci učitele; na základě videozáznamu, příkladů z praxe a vlastního studia dokáže analyzovat různá pojetí vyučovacího procesu; porozumí různým modelům vyučování, využívá teoretické poznatky a vlastní zkušenost a dokáže odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení studenta a mentora, atd.Na základě reflexe vlastního plánování a realizace výukového procesu zaujímá postoj k různým podobám vedení výuky a dokáže tento postoj podložit argumenty. Porozumí pojmům jako jsou: výukové metody, organizační formy vyučování, a chápe různá kritéria jejich dělení a jejich vhodnost pro studenta i učitele, sám zažije různé aktivizující strategie výuky v semináři. Dokáže vysvětlit rozdíly mezi vnější a vnitřní motivací žáka, integruje poznatky z psychologie a pedagogiky v této oblasti, dokáže diagnostikovat motivační struktury žáka. Na základě vytvoření vlastní přípravy hodiny (část zkoušky) dokáže analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k aktérůn výchovy a vzdělávání. Pochopí odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce, zejména odlišnosti mezi hodnocením známkou, slovním hodnocením, autonomním hodnocením apod. V semináři realizuje týmový projekt , aplikuje v něm teoretické pedagogické poznatky, oborové znalosti, výstupy z výzkumné sondy z praxe a dovednosti týkající se vedení výukového procesu (např. motivace žáka, výukové metody, hodnocení žáka). Učí se vytvářet neohrožující a tolerantní prostředí, které respektuje potřeby žáků,studentů ale i jeho vlastní postoje, pocity a potřeby. Pochopí rozdíly mezi obecnou didaktikou a andragogickou didaktikou ve vztahu k specifičnosti cílové skupiny (edukace dospělých).Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů a částečně i kompetence občanská.Z profesních kompetencí mentora jsou částečně rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, sociální a komunikativní, dále manažérské kompetence (např. při plánování a realizaci týmové práce) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|