|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PGD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PGD1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pedagogická diagnostika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
51 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je nabídnout studentům učitelství základy metod a technik diagnostikování v teoretické i praktické rovině. Hlavním cílem je porozumění věkovým i individuálním zvláštnostem, znalost diagnostických metod i jejich praktického využití, rozvíjení schopnosti budoucích učitelů ZŠ a SŠ podílet se na optimálním rozvoji osobnosti svého žáka.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích a zpracování zadaných úkolů ve školním prostředí. Zpracování samostatné práce či protokolu na základě praktického využití diagnostických technik - pozorování, rozhovor, dotazník... na konkrétní ZŠ nebo SŠ s oporou o výstupy z předmětů obecné pedagogiky a psychologie, vývojové a pedagogické psychologie, speciální pedagogiky a reflektovaných praxí.
|
Obsah
|
Obsahem předmětu je prohloubit znalosti a dovednosti studentů v oblasti diagnostických činností při aplikaci metod a technik pedagogické diagnostiky v teoretické i praktické rovině s využitím porozumění věkovým i individuálním zvláštnostem žáka a aplikováním metod a diagnostických činností do pedagogické praxe.
Student získá kompetence, znalosti a dovednosti v oblasti pedagogické diagnostiky. Bude znát jednotlivé metody a diagnostické techniky, jejich přínos a způsoby provedení a možnosti jejich použití. Student na základě situace dokáže vybrat vhodnou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout. Student dokáže pro zvýšení validity výsledků diagnostické metody vhodně kombinovat a doplňovat.
Studenti získají základní kompetence v následujících oblastech:
1. Základní principy poznávání žáka a třídy - principy pedagogické diagnostiky.
2. Etické zásady používání diagnostických metod. Právní aspekty pedagogické diagnostiky.
3. Diagnostický proces, základní metody pedagogické diagnostiky a interpretace jejích výsledků. Směry formativní diagnostiky.
4. Sociální percepce, pozorování jako základní diagnostická metoda. Zpracování a hodnocení pozorovacího archu.
5. Diagnostika stylů učení. Diagnostika školního výkonu a výsledků činností. Didaktický test a učební úloha jako diagnostický nástroj.
6. Osobnostní charakteristiky žáků důležité pro zvládání nároků školy. Identifikace nadání a specifických poruch učení. Souvislost pedagogické diagnostiky a speciálně-pedagogické diagnostiky.
7. Diagnostika sociálních vztahů. Nástroje diagnostiky sociálních vztahů.
8. Diagnostika klimatu školní třídy, měření klimatu školní třídy. Interpretace dat. Následné kroky.
9. Diagnostika školního a rodinného prostředí.
10. Možnosti využití nástrojů pedagogické diagnostiky při práci v sociální skupině, komunitě.
11. Nástroje pedagogické diagnostiky jako prevence sociálně patologických jevů, rizikového chování dětí a mládeže.
12. Diagnostické kompetence asistenta pedagoga a dalších subjektů, podílejících se na diagnostickém procesu.
13. Kolokviální prezentace a reflexe semestrálních prací.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
JAQUES, D.; SALMON, G. Learning in groups.. Oxon: Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-36526-0.
-
Základní:
Mertin, Václav,; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
-
Základní:
BRAUN, R. Pedagogicko-psychologická diagnostika.. Praha: UK, 2014. ISBN 978-80-7290-656-7.
-
Základní:
Jošt, Jiří; Nohavicová, Alena; Havlisová, Helena. Pedagogicko-psychologická diagnostika : cesta k účinnému vedení. 2015. ISBN 978-80-88057-18-5.
-
Základní:
Hrabal, Vladimír. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1.
-
Rozšiřující:
Mertin, Václav; Kucharská, Anna. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Vyd. 1. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7.
-
Doporučená:
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Doporučená:
Hermochová, Soňa; Vaňková, Jana. Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0727-6.
-
Doporučená:
SLAVÍK, J.; SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 1993, 43, Č. 2, S. 155 - 164.
-
Doporučená:
Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
-
Doporučená:
Mertin, Václav; Ciprová, Jarmila; Budinská, Martina. Pedagogická a psychologická diagnostika : pro učitele na ZŠ. Praha : Raabe, 2005. ISBN 80-86307-21-2.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
-
Doporučená:
JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ.. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-389-6.
-
Doporučená:
Spáčilová, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0568-7.
-
Doporučená:
Ronen, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích : kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-370-6.
-
Doporučená:
Lašek, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4.
-
Doporučená:
Mareš, Jiří. Sociální klima školní třídy : přehledová studie : dotazník sociálního klimatu školní třídy. Praha : IPPP, 1998.
-
Doporučená:
Bednářová, Jiřina; Dandová, Eva,; Kratochvílová, Jana,; Nádvorníková, Hana; Syslová, Zora,; Šulová, Lenka. Školní zralost a její diagnostika. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-319-3.
-
Doporučená:
Ollier, Kate; Hobday, Angela. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1.
-
Doporučená:
Macek, Petr; Smékal, Vladimír. Utváření a vývoj osobnosti : psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-83-8.
-
Doporučená:
Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV.. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předmět je teoreticko praktický a předpokládá základní znalosti ze sociální psychologie, psychologie osobnosti, speciální pedagogiky a didaktiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student získá kompetence, znalosti a dovednosti v oblasti pedagogické diagnostiky. Bude znát jednotlivé metody a diagnostické techniky, jejich přínos a způsoby provedení a možnosti jejich použití. |
Student dokáže s oporou o výstupy z předmětů vývojové a pedagogické psychologie, speciální pedagogiky a oborových didaktik pro zvýšení validity výsledků navrhovat kombinaci diagnostických metod. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student na základě situace dokáže vybrat vhodnou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout. |
Student dokáže s oporou o teoretické znalosti pro zvýšení validity výsledků diagnostické metody vhodně kombinovat a doplňovat. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|