|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PODAR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PODAR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Práce s ohroženými dětmi a rodinou
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KPS/PSRP a KPO/ROP
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti si v předmětu osvojí vědomosti o systému sociálně právní ochrany, legislativní rámec SPOD, záměry rodinné politiky v této oblasti, budou se orientovat ve službách podporujících rodiny biologické a náhradní, v systému ústavní péče. Seznámí se s prací OSPOD a nástroji Vyhodnocení situace dítěte a Individuální plán ochrany dítěte. Cílem je též osvojit si základní techniky a nástroje pro sociální práci s rodinou, techniky zaměřené na zjišťování názoru a potřeb dítěte.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem pro splnění zápočtu kurzu je průběžné zpracování studijních úkolů stanovených ze strany vyučujícího. Texty určené pro studijní úkoly zpracovává student písemně na základě předem stanovené formy (esej, prezentace, resume, anotace, konspekt). Kurz je zakončen zápočtovým testem.
|
Obsah
|
Studenti si v předmětu osvojí vědomosti o systému sociálně právní ochrany, legislativní rámec SPOD, záměry rodinné politiky v této oblasti, budou se orientovat ve službách podporujících rodiny biologické a náhradní, v systému ústavní péče. Seznámí se s prací OSPOD a nástroji Vyhodnocení situace dítěte a Individuální plán ochrany dítěte. Cílem je též osvojit si základní techniky a nástroje pro sociální práci s rodinou, techniky zaměřené na zjišťování názoru a potřeb dítěte.
Obsah:
1. Sociální práce s ohroženými rodinami - úvod
2. Právní a sociálně politický kontext práce s ohroženými dětmi
3. Typické problémy ohrožených rodin
4. Dítě v systému sociálně právní ochrany
5. Nástroje a metody práce s ohroženými dětmi a rodinou
6. Sociální služby pro práci s ohroženými dětmi a rodinou, multidisciplinární spolupráce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Havrdová Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha, Osmium, 1999.
-
Základní:
Matoušek, Oldřich; Kroftová, Andrea. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
Základní:
Matoušek, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha, 1997. ISBN 80-85850-24-9.
-
Základní:
Matoušek, Oldřich; Kodymová, Pavla; Koláčková, Jana. Sociální práce v praxi : specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
-
Základní:
Možný, Ivo; Keller, Jan; Petrusek, Miloslav. Sociologie rodiny. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-75-3.
-
Základní:
Matoušek, Oldřich. Ústavní péče. Praha : Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-76-1.
-
Doporučená:
Twelvetrees A. Community Work. Macmillan, London, 1991.
-
Doporučená:
Nichols M.P., Schwartz R.C. Family Therapy. Allyn and Bacon, Boston, 1998.
-
Doporučená:
Eliasson, P. E. Men, Women and Violence. Stockholm, Carlsons, 2001.
-
Doporučená:
Normativní základy rodinné politiky. Národní centrum pro rodinu Brno, 2001.
-
Doporučená:
Oakleyová, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
-
Doporučená:
Kindlon D., Thomson M. Raising Cain. 2000.
-
Doporučená:
Yalom, Irvin D. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-304-8.
-
Doporučená:
Gardiner D. The Anatomy of Supervision. Open University Press, Philadelphia, 1989.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Znát základní terminologii z oblasti psychologie rodiny a rodinného práva. |
disponovat znalostmi získanými v kurzech KPO/ROP, KPG/PSRP.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Osvědčit schopnost hodnocení potřeb dítěte/mladistvého a rodiny |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|