|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PSCZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PSCZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychosociální zdraví
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/PSCZ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřený na rozvoj odborných kompetencí z oblasti aplikované sociální psychologie se zaměřením na sociální faktory ovlivňující psychické zdraví člověka. Student si na úrovni zapamatování, porozumění a aplikace osvojí klíčové pojmy z problematiky, která se vztahuje k teoriím sociálních zákonitostí. Součástí předmětu je identifikace sociálních vlivů ohrožující psychické zdraví jedince.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce, aktivní účast na výuce, didaktický test.
|
Obsah
|
1. Zdraví a společnost
2. Náročné životní situace v životě člověka
3. Stres a sociální stresory
4. Stresory v mezilidské komunikaci
5. Typy sociálního chování: pasivita, agresivita, manipulace a asertivita
6. Agresivita ve společnosti, šikana, mobbing
7. Osobnostní predispozice zvládání sociálních situací
8. Vliv nevhodného sociálního prostředí na psychiku člověka - psychosomatika
9. Komunikace a sociální zdraví - komunikační zlozvyky
10. Zásady efektivní komunikace I
11. Zásady efektivní komunikace II
12. Sociální zdraví a škola
13. Shrnutí a evaluace výuky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-250-8.
-
Základní:
Kebza, Vladimír, 1953-. Psychosociální determinanty zdraví / Vladimír Kebza. Praha : Academia, 2005, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
Základní:
Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
-
Doporučená:
Payne, Jan. Kvalita života a zdraví. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2005. ISBN 80-7254-657-0.
-
Doporučená:
MATĚJČEK, Z. a kol. Náhradní rodinná péče.. Praha: Portál, 1999.
-
Doporučená:
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Praha: Portál, 1993.
-
Doporučená:
TRAPKOVÁ, L., CHVÁLA, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch.. Praha: Portál, 2004.
-
Doporučená:
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole.. Praha: Portál, 2005.
-
Doporučená:
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. 1. vyd.. Praha: Academia, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Definovat klíčové pojmy z psychologie osobnosti a sociální psychologie. |
Charakterizovat osobnost z pohledu současných koncepcí sociálně psychologického přístupu. |
Popsat sociální skupinu, uvést klasifikaci sociálních skupin. |
Objasnit principy skupinových procesů (skupinové dynamiky). |
Definovat zdraví a uvést determinanty zdraví. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zhodnotit podle různých kritérií současné koncepce sociálně psychologického pojetí osobnosti. |
Rozlišit povahu jednání jedince v sociální skupině (dominance-submisivita, extraverze-introverze atd.). |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Definovat zdraví jako životní hodnotu ve společnosti. |
Vysvětlit proces interpersonálních vztahů v kontextu jeho vlivu na utváření zdraví. |
Objasnit princip sociální opory na zdraví jedince. |
Vyjmenovat a charakterizovat jednotlivé sociální programy podporující zdraví. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Posoudit vlivy sociálních skupin (rodina, školní třída, vrstevnické skupiny pracovní skupiny atd.) na zdraví jedince. |
Navrhnout postupy pro posílení sociálního zdraví ve vztahu ke konkétní skupině. |
Zhodnodnotit podle různých kritérií sociální programy podporující zdraví. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|