|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PSOM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PSOM
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychosomatika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/PSOM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je umožnit studentovi orientovat se na úrovni pochopení a hodnotícího posouzení ve vztazích mezi tělesným stavem a psychickými i emocionálními složkami. Podstatou předmětu je nabídnout z pohledu výchovy ke zdraví a psychologie zdraví komplexní pohled na člověka a jeho psychické zdraví. Součástí předmětu je nástin teoreticko-praktických metod, které přispívají k psychické, somatické a sociální pohodě.
|
Požadavky na studenta
|
- Orientace v odborné literatuře.
- Vypracování seminárního úkolu.
- Zkouška.
|
Obsah
|
1.Celostní pohled na zdraví těla a psychiky.
2.Souvislosti mezi tělem a psychikou.
3.Historické kořeny psychosomatiky.
4.Současné směry v psychosomatice I.
5.Současné směry v psychosomatice II.
6.Současné směry v psychosomatice III.
7.Charakteristika psychosomatických onemocnění z pohledu psychologie zdraví a výchovy ke zdraví I.
8.Charakteristika psychosomatických onemocnění z pohledu psychologie zdraví a výchovy ke zdraví II.
9.Charakteristika psychosomatických onemocnění z pohledu psychologie zdraví a výchovy ke zdravíIII.
10.Sociální aspekty života a jejich vliv na psychické a somatické zdraví.
11.Prostředky pozitivního ovlivňování psychického a somatického zdraví I.
12.Prostředky pozitivního ovlivňování psychického a somatického zdraví II.
13.Shrnutí, evaluace výuky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2.
-
Základní:
Danzer, G. Psychosomatika. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-718-3.
-
Základní:
Faleide Asbjorn,O., Lian Lilleba, B., Faleide Evolf, K. Vliv psychiky na zdraví ? soudobá psychosomatika.. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-2864-.
-
Doporučená:
Poněšický, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky. Vyd. 1. V Praze : Triton, 2002. ISBN 80-7254-216-8.
-
Doporučená:
Trápková, L., Chvála, V. Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha, 2005. ISBN 978-80-7367-561-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
95
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientace v základních psychologických disciplínách a v problematice fyziologie člověka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Má povědomí o tématech psychosomatiky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- definovat klíčové pojmy z oblasti psychosomatiky |
- objasnit zákonitosti mezi psychikou a somatickými aspekty zdraví |
- charakterizovat civilizační nemoci |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- na praktických příkladech rozlišit psychické a somatické zdroje obtíží |
- aplikovat poznatky z psychosomatiky do oblasti svého osobního a profesního života |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška založená na výkladu, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
|
|
|
|