|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PV1S2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PV1S2
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pedagog. praxe výstupová pro 1. st. ZŠ 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Pedagog. praxe výstupová pro 1. st. ZŠ
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[TYD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
86 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Během výstupové praxe si student vyzkouší vlastní vedení hodin v delším časovém horizontu, rozvíjí a zdokonaluje své profesní kompetence. Praxe navazuje na všechny praxe předchozí, jejím hlavním cílem je vnímat edukační proces v souvislostech a vybavit studenta dovednostmi, které bude dále bezpečně využívat. Praxe je zacílena na studentovu schopnost pod vedením učitele připravit a zrealizovat výuku po delší časové období. Studenta vede k automatickému využívání motivačních prvků, hodnocení, metod a forem práce, klade důraz na jeho přemýšlení v širším kontextu. Výuka navazuje na získané teoretické znalosti a praktické dovednosti z předchozích praxí a na prostudovanou literaturu. Student sestavuje podrobné přípravy na výuku. Po odvedení výuky bude student reflektovat míru dosažení cílů výuky, vhodnost použitých metod, zamyslí se nad použitým hodnocením a motivací. Student pozoruje během výuky své kolegy a sděluje jim popisným jazykem zpětnou vazbu. Zpětné vazby jsou vztaženy především k předem stanovaným kritériím. Kritéria jsou tvořena kategoriemi didaktiky (cíle výuky, metody, důkazy o učení, komunikace učitel - žák). Student dále sleduje a komplexně vnímá prostředí školy, pozoruje žáky se specifickými poruchami učení a chování, pozoruje nadané žáky, vnímá klima učitelského sboru a utváří si souhrnnou představu o chodu školy jako celku. Seznamuje se se školní dokumentací a agendou, kterou spravuje ředitel školy. Student se může zúčastnit také mimoškolních aktivit, třídních aktivů, komunikuje s rodiči žáků, ... Během praxe lze pořizovat záznam (podle pravidel o osobních údajích). Svoji praxi a postřehy z ní představí student při závěrečném setkání. Dále představí dílčí portfolio a povede nad ním diskusi. Vybrané materiály z portfolia lze zařadit do závěrečného portfolia, které bude prezentováno u SZZ.
|
Požadavky na studenta
|
Plnění předmětu je realizováno ve dvou oblastech, metodické a organizační.
Podmínky pro splnění metodických náležitostí: Portfolio výstupové praxe - plní všichni studenti!!!!
Portfolio obsahuje materiály dokládající profesní připravenost v souladu s Kompetenčním rámcem absolventa učitelství a Rámcem profesních kvalit učitele. Student prokáže, že je schopen komplexně reflektovat prožitou praxi.
Struktura a obsah portfolia :
- Reflektované přípravy 5 odučených hodin
- Doložení pravidelné spolupráce a hodnocení výuky s učitelem, u kterého student absolvuje výstupovou praxi.
- Pravidelnou spolupráci a reflektování výuky s kolegou, se kterým je student ve skupině.
- Po ukončení praxe sepsání zpětné vazby pro učitele.
- Po ukončení praxe sepsání slovního hodnocení pro vybraného žáka.
- Výroba a dokládání materiálů, které student pro svoji výuku vyrobil (pracovní listy, sebehodnotící dotazníky,...).
- Pořízení záznamů z pozorování (reflexe, fotodokumentace) - podle pravidel o ochraně osobních údajů.
- Doložení seznamu prostudované školní dokumentace.
- Doložení komunikace s rodiči žáků, doložení seznamu navštívených mimoškolních aktivit,...
- Návštěva ředitele školy, seznámení se s prací a dokumentací ředitele školy.
Podmínky pro splnění organizačních náležitostí: student komunikuje a dokládá na Oddělení praxe s pí. Bc. Marcelou Švehlovou
- Aktivní účast na vypsaných praxích (100%), včasné sledování rozpisu praxí, aktivní komunikace se školou, kde bude student praxi vykonávat.
- Aktivní výuka a hospitace.
- Záznamový list potvrzený učitelem praxe student předloží po skončení praxe na Oddělení praxe.
|
Obsah
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě, pravidly hodnocení, školním řádem a s prací třídního učitele.
2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii.
3. Příprava na vyučovací hodinu: kritéria pro sestavení komplexní přípravy, návaznost na ŠVP školy, využívání tematického plánu.
4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými.
5. Využívání popisného jazyka. Komunikace s žákem a s rodiči žáků.
6. Rozšiřující dokumentace třídního učitele, základní dokumenty ředitele školy.
7. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, sebehodnocení, klima,...).
8. Mimoškolní aktivity, zájmové útvary, pedagogické rady a další setkávání učitelského sboru.
9. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb.
10. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ.
11. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ, využití materiálů z praxe do portfolia.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
-
Základní:
Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
-
Rozšiřující:
Kompetenční rámec absolventa učitelství
-
Doporučená:
Čapek, Robert; Lauermann, Marek,; Příkazská, Irena; Vosmik, Miroslav; Vyhnálek, Jan. Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. 2017. ISBN 978-80-7496-295-0.
-
Doporučená:
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
-
Doporučená:
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Doporučená:
Obst, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
-
Doporučená:
Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
-
Doporučená:
Kepka, Josef. Pedagogická praxe. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-590-8.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
-
Doporučená:
Coufalová, Jana. Pedagogická praxe ve studiu Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Pedagogická praxe v přípravě budoucích učitelů : s. 2006.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Doporučená:
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
4
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR |
vymezit základní strukturu RVP ZV |
jmenovat základní dokumentaci třídního učitele |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pozorovat dění ve třídě, zapisovat svá pozorování |
sestavit přípravu na vyučovací hodinu na základě didaktické a oborově didaktické průpravy předchozích praxí |
konzultovat pozorované jevy s učitelem praxe |
používat aktivizační metody, různé organizační formy, rozmanité hodnocení práce žáků |
komunikovat se svými kolegy nad realizovanou praxí, komunikovat s rodiči žáků |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit a popsat základní pedagogickou terminologii |
aplikovat získané informace o školní dokumentaci do své praxe |
obhajovat pozitiva a uvědomovat si negativa primárního vzdělávání |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pozorovat a pozorované zaznamenávat popisným jazykem do pozorovacího archu |
sestavit přípravu na vlastní vyučovací hodinu |
ověřit a realizovat v praxi přípravu na vlastní vyučovací hodinu |
aplikovat získané informace o školní dokumentaci a RVP ZV do své praxe |
pozorovat a na základě pozorování poskytovat kvalitní zpětnou vazbu |
organizovat chod třídy po určenou dobu praxe |
kooperovat a diskutovat s kolegy nad inovativními postupy práce (pracovat v tandemu) |
komunikovat s žáky, třídním učitelem, s rodiči žáků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Studijní praxe, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Studijní praxe, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
|
|
|
|