|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / PVC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
PVC
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pedagogika volného času
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit základní vymezení pedagogiky volného času jako vědního oboru, vč. vysvětlení základních pedagogických kategorií. Podat základní přehled subjektů zabývajícími se výchovou a výchovně-vzdělávacími činnostmi ve volném čase v pedagogicko-psychologických souvislostech. Upozornit na základní trendy a problémy v oblasti volného času, vč. bezpečnosti a ochrany zdraví. Poukázat na význam pedagogiky volného času v péči o zdraví a prevenci rizikového chování dětí a mládeže.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování programu, aktivit pro volný čas vybrané skupiny dětí a mládeže ve zvoleném týmu. Prezentace týmové práce v pedagogické praxi (zájmové kroužky, školní družina apod.) s následnou evaluací a autoevaluací doloženou potvrzením z příslušného pracoviště.
Příprava podkladů k panelové diskuzi na seminář ve zvoleném tématu výchovy ve volném čase.
Příklady témat k diskuzi:
Volný čas a výchova ke zdraví.
Volný čas a prevence rizikového chování dětí.
Rodina a její význam při utváření vztahů dítěte k volnému času.
Škola a její význam při utváření vztahů dítěte k volnému času.
Volný čas a otázky digitalizace vzdělávání a práce v současném světě.
|
Obsah
|
Obsahem přednášek bude:
1.-2. Vymezení předmětu, cílů a obsahu pedagogiky volného času jako vědecké disciplíny.
3. - 4. Volný čas a jeho funkce a význam v historickém a současném kontextu společnosti. Instituce volného času.
5. - 6. Výchova a vzdělávání ve volném čase, cíle, funkce, podmínky a prostředky.
7. -8. Didaktický cyklus v pedagogice volného času (cíle, obsah, metody, formy, evaluace), vč. pedagogicko-psychologických aspektů zážitkové pedagogiky a jejího využití ve volném čase.
9. -10. Úloha rodiny a školy při utváření vztahu k volnému času.
11. - 12. Současné trendy ve výchově ve volném času (volný čas a společné vzdělávání, výchova ke zdraví, prevence rizikového chování, apod.).
13. Problémy a jejich prevence v pedagogice volného času, vč. možností intervence.
Obsah seminářů:
Semináře budou prakticky rozvíjet témata z přednášek. Na seminářích bude realizován týmový projekt programu pro volný čas vybrané skupiny dětí a mládeže.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hofbauer, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
-
Základní:
Hájek, B.; Hofbauer, B.; Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2003. ISBN 80-7290-128-1.
-
Základní:
Pávková, Jiřina. Pedagogika volného času : [teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času]. 4. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.
-
Základní:
BENDL, S. a kol. Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
-
Doporučená:
Knotová, D. Pedagogická dimenze volného času.. Brno : Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Doporučená:
Hájek, B., Pávková, J. Školní družina.. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-900-2.
-
Doporučená:
Čapek, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4640-1.
-
Doporučená:
Mertin, Václav. Výchovné maličkosti : průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-857-9.
-
Doporučená:
Hanuš, Radek; Chytilová, Lenka. Zážitkově pedagogické učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
30
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat základní znalosti z obecné pedagogiky a osobnostně sociálního rozvoje
|
znát základy biologie člověka |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat a zpracovávat informace z odborné literatury
|
využívat multimediální prostředky k prezentaci seminární práce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat předmět a cíle pedagogiky volného času jako vědecké disciplíny
|
vysvětlit základní podmínky a prostředky výchovy a vzdělávání ve volném čase |
zhodnotit roli školy a rodiny při utváření vztahu k volnému času, vč. institucí volného času |
vysvětlit možné problémy výchovy ve volném čase, vč. prevence a intervence
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
plánovat a realizovat aktivity ve volném čase
|
aplikovat didaktický cyklus (cíle, metody, formy, obsah, evaluace) ve volném čase |
využívat pedagogicko-psychologické aspekty zážitkové pedagogiky ve volném čase |
zhodnotit význam volného času pro výchovu ke zdraví a v prevenci rizikového chování dětí |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|