|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SGDP1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SGDP1
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
SPPG osob s dílčími poruchami 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika osob s dílčími poruchami 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvedení do problematiky specifických poruch učení a chování, jejich medicínská, psychologická, pedagogická a právní specifikace
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích a zpracování zadaných úkolů ve školním nebo zdravotnickém prostředí. Zpracování samostatné práce či protokolu na základě praktického využití diagnostických technik - pozorování, rozhovor, dotazník na kmenovém pracovišti a prezentace výsledků v semináři. Úspěšné absolvování zápočtového testu.
|
Obsah
|
Předmět v návaznosti na učivo předcházejících speciálně pedagogických disciplín seznamuje s etiologií a symptomatikou specifických poruch učení a chování
Obsah:
1. Pohledy na normu a normalitu v kontextu specifických poruch učení a chování,
2. Terminologie užívaná u oblasti specifických poruch učení a chování medicínská, psychologická, pedagogická specifika,
3. Historie poznání SPU ve světě a u nás,
4. Etiologie SPU historie pohledů u nás a ve světě,
5. Etiologický model deficitů dílčích funkcí jako základ pro diagnostiku a intervenci,
6. Deficity dílčích funkcí strukturace, vztah k SPU,
7. Lateralita vymezení, ontogeneze,
8. Lateralita orientační diagnostika,
9. Pravolevá orientace ontogeneze, diagnostika, vztah k SPU,
10. LMD/ADHD vymezení, příčiny, výskyt,
11. Diagnostika LMD/ADHD orientační a symptomatická,
12. Specifické poruchy učení vymezení, výskyt, současná dilemata,
13. Symptomatická diagnostika poruch.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Martina Karkošová, Ph.D. ,
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. (50%),
-
Vede seminář:
Mgr. Martina Karkošová, Ph.D. (50%),
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. ,
Mgr. Alena Zítková (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
DRTÍLKOVÁ, I.; ŠERÝ, O. Hyperkinetická porucha: ADHD.. Praha, 2007. ISBN 978-80-7262-419-5.
-
Základní:
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků.. Praha, 2019. ISBN 978-80-271-0789-6.
-
Základní:
Vágnerová, Marie; Klégrová, Jarmila. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.
-
Základní:
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD.. Praha, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
-
Základní:
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Specifické poruchy učení a chování. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-657-4.
-
Základní:
POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti.. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2.
-
Doporučená:
JOŠT, Jiří. Čtení a dyslexie.. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3030-1.
-
Doporučená:
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti.. Praha, 2019. ISBN 978-80-247-3950-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předmět je teporeticko praktický, předpokládá znalosti ze sociální psychologie, psychologie osobnosti, speciální pedagogiky a školní didaktiky |
Základně se orientovat v problematice žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Užívat odpovídající odbornou speciálně pedagogickou terminologii.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- etiologických souvislostí specifických poruch učení a chování
- základních symptomatických diagnostických metod
- škály kompenzačních postupů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- orientace v odpovídajících legislativních normách
- vybrat odpovídají nápravná cvičení podle individuálních potřeb žáka se SPU
- realizovat kompenzační cvičení s žákem se SPU |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|