|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SOCPG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SOCPG
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Sociální pedagogika
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
284 / -
|
7 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti procesu socializace, a významu přirozeného prostředí a prostředí výchovně vzdělávacích institucí ve výchově. Studenti budou na základě přednášených témat a studia odborné literatury schopni krticky zhodnotit dané okruhy problémů.
|
Požadavky na studenta
|
ZÁPOČET: aktivní účast v semináři (min. 75 % účast dle vyhlášky děkana k povinné docházce), zpracování skupinového projektu z vybraného tématu sociální pedagogiky, jeho prezentace a obhajoba v rámci závěrečného kolokvia. Vybrané téma včetně odborných zdrojů si studující písemně připraví a předem POVINNĚ zkonzultují s vyučujícím.
ZKOUŠKA (písemná forma): test z aktuálních okruhů sociální pedagogiky. Test vychází z obsahu přednášek, seminářů a samostudia doporučených odborných zdrojů. Podmínkou zkoušky je splněný zápočet viz podmínky výše.
|
Obsah
|
- Sociální podmíněnost výchovně vzdělávacího procesu - analýza aktuálních sociálních podmínek výchovy - celospolečenské faktory ovlivňující výchovu, faktory ohrožení. Proces socializace, enkulturace, akulturace, socializační činitelé v globalizovaném a multikulturním světě.
- Prostředí, jeho klasifikace a význam - charakteristika a základní typologie prostředí (makro/mezo/mikroklima), vliv prostředí na osobnost člověka, faktory ohrožení. Role a vliv sociálních skupin, vrstevnických skupin, subkultury.
- Analýza rodinného prostředí - charakteristika rodiny, atributy zdravé fungující rodiny, charakteristika problémově zatížených rodin, rizikové faktory současné rodiny, klasifikace rodičovských postojů a jejich vliv na sebepojetí dítěte, formy náhradní rodinné výchovy, adopce, pěstounství, spolupráce školy a rodiny.
- Sociálně pedagogická komunikace - charakteristika, význam, problematická místa v komunikaci, zásady a principy efektivní komunikace, empatická reakce, sociální klima třídy/školy a možnosti jeho ovlivňování.
- Sociální/sociokulturní znevýhodnění - jeho příčiny a důsledky pro osobnost žáka, základní terminologie, teorie, přístupy včetně aktuální legislativy. Systém podpory/podpůrných opatření a pomoci.
- Podpora a vzdělávání vícejazyčných žáků - základní terminologie, specifika a principy práce, analýza a vyhodnocení podpůrných opatření, přehled služeb a podpory státního i nestátního neziskového sektoru.
- Žáci ohrožení sociálně patologickými jevy, rizikovým chováním - nejčastější poruchy chování, jejich charakteristika, etiologie, důsledky pro osobnost dítěte (socializace a její poruchy, lhaní, záškoláctví, extrémní projevy agrese, šikana atd.,) možnosti pomoci, prevence včetně podpůrných institucí, programů.
- Systém pomáhání a pomáhajících institucí v ČR - školní poradenská pracoviště, školská poradenská zařízení, přehled státních i nestátních neziskových organizací, jejich služeb, aktivit, preventivních programů atd. Problematické aspekty pomáhajících profesí a institucí (osobnost pomáhajícího, např. syndrom vyhoření, syndrom pomáhajícího).
- Životní situace z pohledu sociálního a výchovného - klasifikace a příklady situací (náročné, krizové, traumatické), krizová intervence - techniky a pomoc při řešení náročných a krizových situacích.
- Životní styl dětí a jeho utváření, pedagogika volného času, aktuální otázky - komponenty zdravého životního stylu, aktuální klasifikace životního stylu, aktuální témata a problémy životního stylu, možnosti ovlivňování volného času dětí, problémy volného času. Přehled volnočasových, mimoškolních institucí).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Michal Svoboda, Ph.D. (100%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (100%),
PhDr. Mgr. Michal Svoboda, Ph.D. (100%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kraus, B., Poláčková, V.a kol. Člověk-prostředí-výchova. Paido, Brno, 2001.
-
Základní:
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Hestia, Praha, 1995.
-
Základní:
Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019.
-
Základní:
Svoboda, Z. Sociální pedagogika. UJEP. 2011.
-
Základní:
Procházka, M. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470.
-
Základní:
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Grada, Praha, 2007.
-
Základní:
Kraus, B. Základy sociální pedagogiky.. Portál, Praha, 2008.
-
Rozšiřující:
Průcha, J. Multikulturní výchova. Portál, Praha, 2001.
-
Rozšiřující:
Lorenz, K. Osm smrtelných hříchů. Pyramida, Praha, 1990.
-
Rozšiřující:
Toffler, A. Šok z budoucnosti.. Pyramida, Praha, 1992.
-
Doporučená:
Bendl, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton. 2011.
-
Doporučená:
Matějček, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Portál, Praha, 2004.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Doporučená:
Bendl, S., Zvírotský, M., Richterová, M. Příběh školní šikany. Praha: Karolinum. 2021.
-
Doporučená:
Sobotková, I. Psychologie rodiny. Portál, Praha, 2007.
-
Doporučená:
Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese.. Portál, Praha, 2004.
-
Doporučená:
Matoušek,O., Milotová,A.a kol. Rodina jako instituce a vztahová síť.. Sociolog.nakladatel., Praha, 2003.
-
Doporučená:
Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy.. Karolinum, Praha, 2002.
-
Doporučená:
Vágnerová M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. 2014.
-
Doporučená:
Úlehla, I. Umění pomáhat.. Renesance, Písek, 1996.
-
Doporučená:
Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Amosium, Praha, 1995.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
20
|
Celkem
|
46
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy, vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, ilustrovat na konrétních příkladech |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat se v základní odborné pedagogické literatuře |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit a vysvětlit základní sociálně pedagogické pojmy: socializace, sociální podmínky výchovy, typologie prostředí, klasifikace rizikového chování |
popsat aktuální paradigmata v oblasti pomáhání a doložit jejich využití v praxi |
charakterizovat systém pomáhání a prevence sociálně patologických jevů v ČR |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektovat klíčové problémy sociálně pedagogické praxe |
kriticky vyhodnocovat aktuální otázky a problémy sociální pedagogiky |
využívat a aplikovat vhodné techniky a postupy při řešení náročních životních situací dětí a mláděže |
využívat vhodných způsobů prevence (preventivních programů) v rámci eliminace rizikového chování dětí a mládeže |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|