|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SPEUZ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SPEUZ
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Speciální pedagogika pro učitele ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Speciální pedagogika pro učitele
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/SPEU
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvedení studentů do systému komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v duchu současného integračního paradigmatu speciální pedagogiky.
|
Požadavky na studenta
|
Samostatná práce s literaturou a studijními oporami (např. courseware, e-learningový kurz pro kombinovanou formu st.) Příprava na hodinu v předmětu vlastní aprobace v situaci, kdy ve třídě ZŠ bude přítomný alespoň jeden integrovaný žák se speciálními vzdělávacími potřebami (lze vybrat libovolný druh a stupeň znevýhodnění - např. specifická porucha učení, tělesné nebo smyslové postižení, lehká mentální retardace apod.); v přípravě je nutné zohlednit individuální přístup s využitím speciálně-pedagogických poznatků i vlastní invence. V případech, kdy je možné počítat s přítomností asistenta pedagoga, bude v přípravě respektována i tato alternativa. Předpokládá se aktivní účast na seminářích (prezentace na téma zvolené z nabídky). Výstupem předmětu je písemný vědomostní test a ústní zkouška.
|
Obsah
|
Cílem předmětu je uvedení studentů do systému komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v duchu současného integračního paradigmatu speciální pedagogiky. Student porozumí základní speciálněpedagogické terminologii, vysvětlí problematiku různých druhů zdravotního postižení, zdravotního znevýhodnění a sociálního znevýhodnění vzhledem k různým případům žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, reflektuje a dokáže charakterizovat různé možnosti přístupu k těmto žákům a studentům integrovaným v běžných školách a aplikovat je v konkrétní praxi. Student navrhne a obhájí vlastní projekt (didaktickou přípravu) výukové hodiny na ZŠ se začleněním žáka se speciálním vzdělávacími potřebami. Obsahové zaměření přednášek: 1. Speciální pedagogika, její předmět a cíle. Vymezení základních pojmů a souvislostí. 2. Přehled a charakteristika jednotlivých typů zdravotního postižení a sociálního znevýhodnění. 3. Základy etiologie. Prvky prevence, diagnostiky a terapie v kompetencích učitele. 4. Specifika přístupu k žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami. Inkluzívní školství a sociální integrace osob se znevýhodněním. 5. Problematika přístupu k žákům a studentům se specifickými poruchami učení na ZŠ. 6. Problematika přístupu k žákům a studentům s poruchami chování a jedinců sociálně nebo sociokulturně znevýhodněných na ZŠ. 7. Problematika přístupu k žákům a studentům s tělesným postižením, dlouhodobým onemocněním a zdravotním oslabením na ZŠ. 8. Problematika přístupu k žákům a studentům se zrakovým postižením na ZŠ. 9. Problematika přístupu k žákům a studentům se sluchovým postižením na ZŠ. 10. Problematika přístupu k žákům a studentům s narušenou komunikační schopností na ZŠ. 11. Problematika přístupu k žákům a studentům s mentálním postižením na ZŠ. 12. Přístupy a metodické postupy při práci s handicapovanými žáky včetně využití technických kompenzačních pomůcek a počítačových programů na ZŠ. 13. Tvorba a realizace individuálního vzdělávacího plánu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. (100%),
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
Mgr. et Bc. Jiřina Ullmanová (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. (100%),
PhDr. Josef Slowík, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Jesenský, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9.
-
Doporučená:
Schopler, Eric. Autistické chování. 1. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9.
-
Doporučená:
Sovák, Miloš; Edelsberger, Ludvík. Defektologický slovník. 3. upr. vyd. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-76-5.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení. Vyd. 3. upr. a rozš. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-27-X.
-
Doporučená:
Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-51-6.
-
Doporučená:
Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno, 2004.
-
Doporučená:
Černá, Marie. Kapitoly z psychopedie. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7066-899-7.
-
Doporučená:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-65-6.
-
Doporučená:
Lang, Greg; Berberich, Chris. Každé dítě potřebuje speciální přístup : vytváření integrovaných a inkluzivních tříd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4.
-
Doporučená:
Krahulcová - Žatková, B. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Karolinum Praha, 1996.
-
Doporučená:
Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Krása a bolest : Úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha : Panorama, 1985.
-
Doporučená:
Kurs integrace dětí se speciálními potřebami : příručka UNESCO pro vzdělávání učitelů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-206-8.
-
Doporučená:
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-429-X.
-
Doporučená:
Lechta, Viktor. Logopedické repetitórium : Teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
-
Doporučená:
Dvořák, Josef. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou : Logopedické centrum, 2001. ISBN 80-902536-2-8.
-
Doporučená:
Klenková, J. Logopedie.. Praha, Grada, 2006.
-
Doporučená:
Švarcová, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
-
Doporučená:
Fořtík, V., Fořtíková, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností.. Praha, Portál, 2007.
-
Doporučená:
Národní plán vyrovnávání příležitostí pro občany se zdravotním postižením. 1998.
-
Doporučená:
Šebek, Michael. Neklidné děti a jejich výchova. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23643-X.
-
Doporučená:
Prekopová, Jiřina. Neklidné dítě : Rádce pro zneklidněné rodiče. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-7178-019-7.
-
Doporučená:
Syřišťová, Eva. Normalita osobnosti. Praha : Avicenum, 1972.
-
Doporučená:
Květoňová-Švecová, Lea. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Oftalmopsychologie dětského věku. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-053-X.
-
Doporučená:
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci].. Praha, Portál, 2011. ISBN ISBN 978-80-262-0.
-
Doporučená:
Monatová, Lili. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno : Paido, 1996. ISBN 80-85931-20-6.
-
Doporučená:
Zelinková, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
-
Doporučená:
Langer, Stanislav. Problémový žák na prvním stupni základní školy (školy obecné) : s úvodem do problematiky školní zralosti dítěte. 1. vyd. Hradec Králové : Kotva, 1999. ISBN 80-900254-5-5.
-
Doporučená:
Jesenský, Ján. Prostor pro integraci. Praha : Comenia Consult, 1993.
-
Doporučená:
Valenta, Milan. Přehled speciální pedagogiky : rámcové kompendium oboru. Vyd. 1. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
-
Doporučená:
Schmidbauer, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-312-9.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie; Moussová, Zuzana; Štech, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-929-4.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3.
-
Doporučená:
Matoušek, Oldřich; Miltová, Alena; Ryba, Jiří. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-19-9.
-
Doporučená:
Brázdil, Jan. Sociologie zdravotního postižení. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1994.
-
Doporučená:
Slowík, Josef. Speciální pedagogika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
-
Doporučená:
Kocurová, Marie. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-844-7.
-
Doporučená:
Train, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti : Jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-131-2.
-
Doporučená:
Schopler, Eric. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami : příručka pro učitele i rodiče. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-199-1.
-
Doporučená:
Blažek, Bohuslav; Olmrová, Jiřina. Světy postižených : Sociální posila v rodinách s mentálně retardovaným dítětem. Praha : Avicenum, 1988.
-
Doporučená:
Pokorná, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-135-5.
-
Doporučená:
Úlehla, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Písek : Renesance, 1996.
-
Doporučená:
Šenkýřová, Radoslava. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1994. ISBN 80-210-0759-1.
-
Doporučená:
Přinosilová, Dagmar. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3354-1.
-
Doporučená:
Vyhláška MŠMT ČR č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění pozdějších předpisů). Sbírka zákonů ČR, 2016, částka 10..
-
Doporučená:
Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole.. Praha, Portál, 2010.
-
Doporučená:
Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
-
Doporučená:
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (ve znění pozdějších předpisů). Sbírka zákonů ČR, 2004, částka 190..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
25
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
5
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
59
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v aktuální základní školské legislativě pro základní vzdělávání |
vymezit základní biologické, psychické a sociální předpoklady výchovy a vzdělávání žáků v základním vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní pojmy z oblasti speciální pedagogiky |
představit aktuální možnosti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných na úrovni základního vzdělávání |
vymezit systém podpůrných opatření s ohledem na konkrétní potřeby žáků vzdělávaných na ZŠ
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zpracovat (ve spolupráci s poradenskými pracovníky) plán pedagogické podpory a individuální vzdělávací plán pro žáka na ZŠ |
připravovat se na vyučování s podporou asistenta pedagoga na ZŠ |
vyhledávat a využívat další podpůrná opatření u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných vzdělávaných na ZŠ (adekvátní metody a formy vyučování, speciální pomůcky, komunikační strategie apod.) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|