|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / SZPP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
SZPP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Státní záv. zkouška ze SPPG 1
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Způsob zakončení
|
Státní závěrečná zkouška
|
Název dlouhý
|
Pedagogicko-psychologická propedeutika pro speciální pedagogy
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem státní závěrečné zkoušky je ověřit schopnost studentů syntetizovat poznatky absolvovaných předmětů jednotlivých pedagogicko - psychologických disciplin a aplikovat je při řešení určitého problému.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů.
|
Obsah
|
Obsah zkoušky vychází z obecně formulovaných okruhů témat k státní závěrečné zkoušce (http://fpe.zcu.cz/kpg/zaverecne-zkousky.html) a je sledována aplikace pedagogických znalostí, dovedností a postojů na studovaný obor a pedagogickou praxi ZŠ. (předložení studentského portfolia). Dále je prověřována orientace studenta/-ky v pedagogické, speciálně pedagogické i psychologické odborné literatuře.
Cílem státní závěrečné zkoušky je ověřit schopnost studentů syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky. Úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokážou, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Základní:
Pelikán, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
-
Základní:
Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
-
Základní:
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Základní:
Kučera, Dalibor. Moderní psychologie : hlavní obory a témata současné psychologické vědy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4621-0.
-
Základní:
Vališová, A.; Kovaříková, M. Obecná didaktika: A její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
-
Základní:
Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Základní:
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Základní:
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
Základní:
Support for teachers in the inclusive education of pupils with special educational needs: experience from primary schools in the Czech Republic. European Journal of Special Needs Education,
(SLOWÍK, J., ŠAFRÁNKOVÁ, D., ZACHOVÁ, M.)
-
Základní:
Strouhal, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
-
Rozšiřující:
časopis Sociální pedagogika
-
Doporučená:
Slater, Alan (ed.). An introduction to developmental psychology. 2017. ISBN 978-1-118-76720-7.
-
Doporučená:
Říčan, Pavel. Cesta životem : přepracované vydání. 3. vydání. 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
-
Doporučená:
Kolář, Zdeněk; Frühaufová, Věra; Raudenská, Věra. Didaktické znalosti a dovednosti učitelů : co by měl učitel znát a co by měl umět. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-361-8.
-
Doporučená:
ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
-
Doporučená:
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se specifickými potřebami v raném a přeškolním věku.. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8.
-
Doporučená:
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMERÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2462-636-9.
-
Doporučená:
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. Vyd. 1. Praha Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
-
Doporučená:
Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-.
-
Doporučená:
Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
-
Doporučená:
Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
-
Doporučená:
KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Vydání osmé, v Portále sedmé.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1147-1.
-
Doporučená:
NEUBAUER, K. Logopedie. učební text pro bakalářské studium speciální pedagogiky.. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-093-6.
-
Doporučená:
Pecina, Pavel; Zormanová, Lucie. Metody a formy aktivní práce žáků v teorii a praxi. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4834-8.
-
Doporučená:
VÍTKOVÁ, M. Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení.. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3.
-
Doporučená:
Kaleja, Martin. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
-
Doporučená:
Obst Otto. Obecná didaktika. Olpmouc, 2017. ISBN 978-80-244-54114-.
-
Doporučená:
ZORMANOVÁ, LUCIE. Obecná didaktika.. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Doporučená:
PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
-
Doporučená:
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie.. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-84-2.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Doporučená:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Doporučená:
Novosad, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním : základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
-
Doporučená:
Pugnerová, Michaela; Kvintová, Jana. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
-
Doporučená:
Nolen-Hoeksema, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Vyd. 3., přeprac. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0083-3.
-
Doporučená:
Blatný, Marek. Psychologie celoživotního vývoje. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-246-3462-3.
-
Doporučená:
Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
-
Doporučená:
HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie.. Praha: Portál, 2O12. ISBN 978-80-262-0084-0.
-
Doporučená:
Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
Doporučená:
Výrost, Jozef; Slaměník, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1428-8.
-
Doporučená:
MYERS, David G. Sociální psychologie. Brno, 2016. ISBN 978-80-266-0871-4.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 2014. ISBN 9788026206965.
-
Doporučená:
Lovasová, Vladimíra. Souvislosti neuroticismu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-261-0675-3.
-
Doporučená:
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2016.
-
Doporučená:
HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání.. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
-
Doporučená:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
Jucovičová, Drahomíra; Žáčková, Hana. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování : (využitelné pro základní i střední školy). Vydání: první. 2017. ISBN 978-80-87295-25-0.
-
Doporučená:
Plháková, Alena. Učebnice obecné psychologie. Praha : Academia, 2004. ISBN 80-200-1086-6.
-
Doporučená:
Gavora, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
-
Doporučená:
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neskyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. I. díl. Praha:, 1999. ISBN 80-7216-096-6.
-
Doporučená:
Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Doporučená:
MACHOVÁ, Jitka, KUBÁTOVÁ, Dagmar a kol. Výchova ke zdraví. 2. Aktualizované vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5351-5.
-
Doporučená:
Zormanová, Lucie. Výukové metody v pedagogice : tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
-
Doporučená:
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha : Portál, 2000.
-
Doporučená:
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezmÄn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
Doporučená:
MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
Doporučená:
Nakonečný, Milan. Základy psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha : Management Press, 1993. ISBN 80-85603-34-9.
-
Doporučená:
HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0534-0.
-
Doporučená:
Novosad, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů a obhájení studentského portfolia před zkušební komisí |
Splnění předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů. |
Obhájit své studentské portfolium. |
Využívat odbornou pedagogickou literaturu při syntetizaci poznatků. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Samostatně pracovat s literaturou a studijními oporami. |
Integrovat dovednosti z pedagogických disciplín v oblasti studovaného oboru. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu. |
Identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů. |
Integrovat znalosti, dovednosti a postoje z pedagogických disciplín v oblasti studovaného oboru. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Aplikovat pedagogicko-psychologické znalosti do pedagogické praxe příslušného stupně školy. |
Aplikovat pedagogickou teorii při řešení určitého problému nebo otázky. |
Orientovat se v pedagogické odborné literatuře. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|