|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / Z1PD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
Z1PD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zdr. problematika dět. věku pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Zdravotní problematika dětského věku pro učitele
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
105 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout stručné základní informace o zdraví a nemocech dětského věku studentům učitelství, tedy odborníkům bez medicínského vzdělání. Úkolem je přiblížit mechanismy vzniku nemocí a přinést stručný přehled, nebo spíše představu o jednotlivých diagnózách. Zvláštní zřetel je kladen na působení učitele, jeho možnosti ovlivňovat soulad tělesného, duševního a sociálního vývoje dítěte v souvislostech zdraví a nemoci, s důrazem na preventivní složku péče a prosazování zdravého způsobu života.
|
Požadavky na studenta
|
Samostatná práce s literaturou a studijními oporami (CW, MOODLE).
Pokyny pro splnění předmětu:
Zápočet: výstupem je odevzdání seminární práce (SP) - podvojný deník - popis viz CW.
Zkouška: písemná (PZ)
Obě práce jsou odevzdávány výhradně přes STAG. Student předmětu má možnost každou práci odevzdat maximálně 3x (jsou tedy umožněny max. 2 opravy).
PZ - pokyny k vypracování
Doporučená struktura:
Hlavní list SP (název SP, jméno a příjmení studenta, rok)
Obsah - řazené číslované jednotlivých kapitol včetně uvedené strany
Úvod - zdůvodnění výběru tématu
Teoretická část - vychází z aktuální odborné literatury, která je řádně citována.
Praktická část - případová studie (case study) - popis anonymizovaného "případu" - popis žáka s chronickým onemocněním, příp. aktuálně změněným zdravotním stavem - návrh řešení, péče učitele, resp. školy o žáka.
Závěr - provedená reflexe zpracované SP (reflexe jako "zpětná vazba" SP jako celku - co vám přinesla, s čím jste měli potíže, co jste si u toho uvědomili...)
Seznam použité literatury
Přílohy (případně)
|
Obsah
|
E-learning - Moodle, CW.
1. Komplexní pohled na člověka ve zdraví a nemoci. Programy ochrany a podpory zdraví. Soudobá klasifikace nemocí.
2. Potřeby, práva a povinnosti dětí. Rodina: její funkce, poruchy rodiny, náhradní rodinná péče.
3. Současný systém péče o dítě: ambulantní primární péče, lůžková péče, vývoj preventivního zaměření pediatrie.
4. Rozdělení dětského věku: charakteristika jednotlivých období. Specifika mladšího školního věku, sekulární trend.
5. Denní režim dítěte: spánek, strava, aktivita, hygiena dítěte, zdravý způsob života.
6. Imunita: aktivní tvorba protilátek, pasivní přenos protilátek, očkování.
7. Prevence a včasná detekce nemocí: primární, sekundární, terciární prevence, podpora zdraví, zdravotní výchova a zdravotní gramotnost.
8. Vyšetření dítěte: anamnéza (rodinná, osobní, nynější onemocnění), objektivní vyšetření dítěte (hodnocení celkového chování dítěte, fyzikální vyšetření, stanovení pracovní diagnózy).
9. Akutní stavy dušnosti: aspirace, zánět v oblasti hrtanu, záněty dolních cest dýchacích, akutní astmatický záchvat. Péče o dítě - role učitele.
10. Úrazy a otravy: polytraumata, úrazy hlavy, poranění hrudníku a břicha, závažná krvácení, tepelný úraz, otravy u dětí. Péče o dítě - role učitele.
11. Závažné alergické reakce. Křeče v dětském věku. Péče o dítě - role učitele.
12. Infekční nemoci dětského věku: virové hepatitidy, exantémové choroby, borelióza, parazitární onemocnění.
13. Vybrané chronické choroby.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Machová, J. Biologie člověka pro učitele.. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-2463-357-2.
-
Základní:
Trčková, P., Franěk, O. & Vlk, R. Metodická příručka pro výuku první pomoci na základních školách. V souladu s doporučenými mezinárodními postupy Guidelines 2021. Praha. 2021.
-
Základní:
Klíma, J. et al. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
-
Základní:
Franěk, O. & Trčková, P. První pomoc pro školy. V souladu s doporučenými mezinárodními postupy Guidelines 2021. Praha. 2021.
-
Základní:
Kukla, L. et al. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
-
Základní:
Orel, M. et al. Somatopatologie.. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4714-9.
-
Základní:
Stožický, F., Sýkora, J. et al. Základy dětského lékařství.. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-2462-997-1.
-
Základní:
STÁTNÍ ZDRAVOTNÍ ÚSTAV. Zdravotní stav. Výsledky studie - Zdraví dětí 2016. Odborná zpráva za rok 2016.. Praha: SZÚ, 2017. ISBN -.
-
Rozšiřující:
Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2015: Souhrn doporučení. Urgentní medicína, mimořádné vydání 2015.
(European Resuscitation Council a Česká resuscitační rada.)
-
Doporučená:
Metodický materiál k výuce první pomoci. Multimediální elektronický výukový materiál
(Kubíková, Z., Zuchová, B., Mojžíš, M., Bernaciková, M., Cvejnová, B., Turin, R., Zaoral, P., Seberová, P.)
-
Doporučená:
MKN11
-
Doporučená:
Fialová, L., Flemr, L., Marádová, E., Mužík, V. Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví v současné škole.. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2462-885-1.
-
Doporučená:
KŘÍŽOVÁ, E. Zdraví - kultura - společnost. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3937-6.
-
Doporučená:
Kalman, M., Vašíčková, J. (eds.). Zdraví a životní styl dětí a školáků.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2013. ISBN 978-80-244-3409-4.
-
Doporučená:
Zdraví 2030
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
18
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
16
|
Celkem
|
70
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- znalost biologie člověka v rozsahu středoškolského učiva. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- základy poskytování laické první pomoci. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- popsat programy ochrany a podpory zdraví,
|
- vymezit potřeby, práva a povinnosti dětí, |
- charakterizovat jednotlivá období dětského věku, s akcentací mladšího školního věku, |
- odlišit aktivní a pasivní imunizaci, |
- vysvětlit význam očkování, |
- objasnit význam vyšetření dítěte, včetně sběru anamnestických údajů, |
- popsat příznaky a průběh vybraných infekčních chorob, |
- popsat příznaky a průběh vybraných chronických chorob. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi v akutním stavu dušnosti - role učitele, |
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s úrazem či otravou - role učitele, |
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s křečemi - role učitele, |
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s alergickou reakcí - role učitele. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
E-learning, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
E-learning, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
E-learning, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|