|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / ZSOP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
ZSOP
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Základy sociální pedagogiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti sociální pedagogiky, procesu socializace a významu přirozeného prostředí a prostředí výchovně vzdělávacích institucí ve výchově, dále prezentovat současné přístupy k sociální pedagogice, metodologický a pojmový aparát. Studenti budou na základě přednášených témat a studia odborné literatury schopni kriticky zhodnotit dané okruhy problémů, interpretovat sociálně pedagogické otázky v podmínkách měnící se životních situacích.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na seminářích, plnění průběžných úkolů, znalostní test (obsahem je základní sociálně pedagogická terminologie)
Zkouška: písemné zpracování minimálně 4 anotací z vybraných okruhů témat, problémů sociální pedagogiky na základě studia relevantní odborné literatury - prezentace, kritické vyhodnocení v rámci společné diskuse.
|
Obsah
|
1. Sociální pedagogika jako pomáhající obor: vymezení předmětu, aktuální témata, současné trendy, vztah k ostatním disciplinám, sociální pedagogika v zahraničí
2.Metodologická východiska sociální pedagogiky
3. Základní paradigmata pomáhání v pomáhajících profesích a institucích
4. Pomáhající profese a instituce v ČR a v zahraničí
5. Role sociálního pedagoga, význam profese, možnosti uplatnění a působení ve státním i neziskovém sektoru
6. Socializace, enkulturace, akulturace v podmínkách multikulturního globalizovaného světa
7. Prostředí jako sociálně pedagogický činitel a jeho vliv na utváření osobnosti jedince a skupiny (typologie prostředí, analýza rodinného prostředí, vrstevnické skupiny, subklutury a jeich význam)
8. Sociálně výchovné působení při řešení náročných životních situacích - krizové situace a jejich klasifikace a pomoc při jejich řešení, oblast prevence, terapie a pomoci
9. Přednášky, workshopy odborníků z praxe (státní i neziskový sektor výchovně vzdělávacích, pomáhajících institucí)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Ing. Lenka Hajerová Müllerová, Ph.D., MPH (100%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (50%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Čábalová, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Základní:
Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
Základní:
Müllerová, Lenka. Sociální pedagogika, sociální patologie. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-87839-34-8.
-
Základní:
Gulová, L. Sociální práce pro pedagogické obory. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
-
Základní:
KNOTOVÁ,D., LAZAROVÁ, B., PEVNÁ, K., LOJDOVÁ, K. Úvod do studia sociální pedagogiky.. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7077-6.
-
Základní:
Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
-
Základní:
Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-733-14.
-
Doporučená:
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Hestia, 2001. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
-
Doporučená:
Havlík, R., Koťa, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635.
-
Doporučená:
Úlehla, I. Umění pomáhat. Praha: Slon, 1999. ISBN 80-85850-69-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
29
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní terminologii a přístupech obecné pedagogiky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní sociálně pedagogické kategorie - socializace, enkulturace, typologie prostředí, aspekty pomáhání, náročné životní situace |
charakterizovat základní přístupy a teorie uplatňované v sociálně pedagogické praxi |
popsat a vysvětlit systém pomáhání a pomáhajících institucí v ČR |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat sociálně pedagogické otázky a na základě toho doporučit vhodné strategie řešení |
analyzovat a vyhodnotit konkrétní sociálně pedagagickou situaci a navrhnout vhodný způsob řešení |
využívat odbornou sociálně pedagogickou terminologii |
kriticky vyhodnocovat odborné zdroje z oblasti sociální pedagogiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|