|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 9PEPB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
9PEPB
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Pedagogická psychologie B
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
20
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/CPEPB
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je
Záměrným a systematickým způsobem vytovřit edukační podmínky pro rozvoj vědomostí, dovedností, postojů a hodnot studenta vztahujících se k analýze kognitivních procesů ve vyučování (vnímání, myšlení, paměť, pozornost aj.), k jednotlivým teoriím učení jako teoretickým východiskům pro současné pojetí záměrného a systematického učení na ZŠ a SŠ (dle J. Piageta, L.S. Vygotského, P. J. Galperina, J. Brunera, D. P. Ausubela, F. J. Dochyho, D.A. Kolba), ke stylům učení žáků a studentů (analýza jednotlivýchstylů učení, diagnostika stylů učení, ovlivňování stylů učení, aj.) k aplikaci obecných pozantků z psychologie učení do rozvoje tvořivosti a nadání žáka (psychologie tvořivého myšlení a řešení problémů), k metodologii výzkumu pedagogicko-psychologických jevů v pedagogickém procesu (formulace výzkumného problému, analýza proměnných, stanovení hypotéz, ověřování hypotéz).
|
Požadavky na studenta
|
Projekt vědeckého výzkumu z oblasti pedagogické psychologie, didaktický test.
|
Obsah
|
1. Specifika vědeckého výzkumu v pedagogické psychologii.
2. Výzkumné metody v pedagogické psychologii.
3. Diagnostické metody v pedagogické psychologii.
4. Styly učení žáků - druhy, teoretická východiska.
5. Diagnostika stylů učení žáků.
6. Zásady efektivního učení.
7. Psychologie osobnosti žáka.
8. Diagnostické metody zkoumání osobnosti žáka v pedagogickém procesu.
9. Psychologie osobnosti učitele.
10. Psychologické aspekty zkoušení a hodnocení.
11. Pedagogicko-psychologické aspekty školní třídy.
12. Diagnostika školní třídy.
13. Pedagogicko - psychologická interakce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 1. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-085-5.
-
Doporučená:
HELUS, Z. Kapitoly z pedagogické a sociální psychologie : Učební text pro studující učitelství 1. stupně ZDŠ. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1982.
-
Doporučená:
ĎURIČ, L. Pedagogická psychológia. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateĺstvo, 1988.
-
Doporučená:
HRABAL, V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
-
Doporučená:
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Doporučená:
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
-
Doporučená:
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
Doporučená:
JIŘINCOVÁ, B., ČERVENKA, S. Vybrané problémy psychologie učení : Určeno stud. 2. - 4. roč. učitelství ZŠ a učitelství VVP. 1. vyd. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-057-5.
-
Doporučená:
HVOZDÍK, J. Základy školskej psychológie. SPN Bratislava, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student se v teoreticko - aplikační úrovni orientuje v základech pedagogické psychologie, např. v druzích učení, zákonech učení, činitelech ovlivňující efektivitu učení apod |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka - aplikuje a konstruktivně posuzuje zákonitosti vývoje kognitivních procesů (vnímání, myšlení, řeč, paměť, pozornot) a jejich vliv na učení; - posoudí rozdíly ve vývoji kognitivních procesů u jednotlivých žáků a dokáže dostatečně přizpůsobit proces učení jejich individuálním potřebám; - aplikuje a konstruktivně posuzuje jednoltivé teorie učení (dle J. Piageta, L. S. Vygotského, p. J. Galperina, J. Brunera, D. p. Ausubela, F.J. Dochyho, D. A. kolba, aj.),rozeznává jejich podstatné znaky, odborným způsobem interpretuje jejich základní téze, rozhoduje o jejich možném využití v jednotlivých druzích učení; - zaujme odborné stanovisko k možnostem efektivního využití teorií učení v jednotlivých předmětech; |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|