|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 9PS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
9PS
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
15
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Účastník kvalifikačního kurzu si osvojí základní vědomosti, dovednosti, postoje a hodnoty v oblasti psychologie se zaměřením na problematiku odborného výcviku ve firmách a učňovských střediscích. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci psychologických jevů v oblasti osobnostního rozvoje žáků-učňů a pedagogicko sociálních interakcí.
|
Požadavky na studenta
|
- Popis osobnosti vybraného žáka-učně a predikce jeho profesního rozvoje.
- Tvorba a obhajoba výukové jednotky v odborném výcviku z pohledu psychických jevů.
- Didaktický test.
|
Obsah
|
1. - 3. Osobnost žáka-učně: vymezení osobnosti, struktura osobnosti, charakteristika jednotlivých osobnostních vlastností, periodizace psychického vývoje, kvantitativní a kvalitativní poruchy psychického vývoje, charakteristika období pubescence a adolescence, poruchy osobnosti. Metody poznávání osobnosti žáka.
4. - 6. Osobnost instruktora odborného výcviku: charakteristika osobnostních předpokladů pro výkon profese instruktora OV, psychohygiena a zvládání náročných životních situací, typologie osobnosti pedagoga-instruktora OV.
7. - 9. Vzdělávací a výchovný proces v odborném výcviku: charakteristika učení, popis jednotlivých druhů učení, učení a tvořivost, charakteristika zákonů učení, psychologie zkoušení a hodnocení, možnosti ovlivňování postojů a hodnot žáka-učně, charakteristika výchovy z pohledu psychologických jevů, popis výchovných metod.
10. - 12. Pedagogicko sociální interakce mezi instruktorem odborného výcviku a žákem-učněm: charakteristika pedagogické komunikace, druhy verbální a neverbální komunikace, poruchy komunikace, vytváření pozitivního sociálního klimatu ve skupině žáků-učňů.
13. - 15. Zvládání a řešení specifických výchovných a vzdělávacích situací v odborném výcviku: psychologie agresivity žáků-učňů a možnosti řešení agresivního chování, psychologie rizikového chování a možnosti předcházení rizikového chování v odborném výcviku, šikana a prevence tzv. učňovského mazáctví.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Holeček, V. Aplikovaná psychologie pro učitele I. Plzeň, 2001. ISBN 80-7082-739-4.
-
Základní:
Holeček, V. Aplikovaná psychologie pro učitele II. Plzeň, 2001. ISBN 80-7082-809-9.
-
Základní:
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
-
Základní:
Szachtová, Alena. Vybrané kapitoly z pedagogické psychologie. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-637-1.
-
Základní:
Novotná, Lenka. Vývojová psychologie pro učitele. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-473-5.
-
Doporučená:
Bendl, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Vyd. 1. Praha : Triton, 2004. ISBN 80-7254-453-5.
-
Doporučená:
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1168-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v psychosociálních tématech vzdělávací oblasti Člověk a společnost |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
účastník kurzu: - Posuzuje na základě osobnostních testů své osobnostní předpoklady pro výkon profese instruktora odborného výcviku. -Popisuje osobnostní vlastnosti žáka. - Projektuje a realizuje výchovně vzdělávací proces v odborném výcviku na základě psychických jevů. - Rozvíjí osobnost žáka-učně v podmínkách odborného výcviku. - Řeší výchovně vzdělávací situace v odborném výcviku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|