|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 9PSOR
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
9PSOR
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Psychologie osobnosti učitele
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 63
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/PSOU
|
Vyloučené předměty
|
KPS/DEPS a KPS/9DEPS
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je dovést studenta k osvojení si základních poznatků týkajících se osobnostních vlastností učitele. Naučit studenta porozumět sociálním interakcím mezi učitelem a žákem. Prohlubovat jeho znalosti v náročných pedagogických situacích a naučit ho aplikovat získané poznatky ve školní praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování seminární práce - sebereflexe osobnostních předpokladů k výkonu učitelského povolání.
|
Obsah
|
Typologie osobnosti učitele. Motivace k učitelství (logotrop, paidotrop). Struktura osobnosti učitele. Seberegulační vlastnosti. Obecné schopnosti učitele. Tvořivost učitele. Temperament učitele a jeho projevy. Pedagogické schopnosti učitele (didaktické, konstruktivní, percepční, expresivní, komunikativní, organizační). Sociální interakce učitel - žák. Komunikace učitel - žák. Komunikace učitel - rodiče. Učitelský sbor - komunikace. Vztah učitel a vedení školy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Helus, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
-
Základní:
Hrabal, Vladimír; Pavelková, Isabella. Jaký jsem učitel. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
Základní:
Říčan, Pavel. Psychologie osobnosti : obor v pohybu. 6., rev. a dopl. vyd., V Grada Publishing 2. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9.
-
Základní:
Cakirpaloglu, Panajotis. Úvod do psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4033-1.
-
Rozšiřující:
Lazarová, Bohumíra, 1958-. Netradiční role učitele : o situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi / Bohumíra Lazarová. Brno : Paido, 2008, 2008. ISBN 978-80-7315-169-0.
-
Rozšiřující:
Drapela, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 5. vyd. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-505-9.
-
Doporučená:
Smékal, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti : člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno : Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
-
Doporučená:
Nakonečný, Milan. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0525-0.
-
Doporučená:
Vágnerová, Marie. Psychologie osobnosti. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1832-6.
-
Doporučená:
Blatný, Marek. Psychologie osobnosti : hlavní témata, současné přístupy. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7.
-
Doporučená:
HOLEČEK, V., MIŇHOVÁ, J., PRUNNER, P. Psychologie pro právníky. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-50-3.
-
Doporučená:
Holeček, Václav. Psychologie v učitelské praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
-
Doporučená:
KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011.
-
Doporučená:
Pařízek, Vlastimil. Učitel v nezvyklé školní situaci. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
5
|
Celkem
|
45
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v terminologii psychologie osobnosti |
Student vysvětlí základní pojmy vztahující se k obsahu předmětu; definuje osobnost a její strukturu v souvislosti s osobností učitele a vykonávání učitelské role.
Student analyzuje specifika učitelské profese.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student správně používá oborovou terminologii;
Student aplikuje teoretické znalosti do školní praxe. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
Student si rozvíjí kompetence k vykonávání učitelské profese - srozumitelně komunikuje, navazuje pozitivní sociální kontakty, empaticky řeší problémy. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- vyjmenovat základní typologie osobnosti učitele,
- charakterizovat strukturu osobnosti učitele,
- definovat specifické schopnosti učitele,
- objasnit specifika komunikace učitel - žák, učitel - rodiče,
- vymezit psychologické aspekty vztahu učitele k vedení školy a ke spolupracovníkům. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- identifikovat vlastní převažující motivaci k výkonu učitelské role,
- reflektovat vlastní dispozice pro výkon učitelské role,
- diagnostikovat zdroje problémů v interakci učitel žák na modelové situaci,
- předvést rozhovor s rodičem žáka,
- navrhnout možnosti minimalizace dopadů osobnostních rizik do pedagogické praxe. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|