|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / 9ČLZD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
9ČLZD
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Člověk a zdraví
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/ČLZD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit posluchače studia učitelství pro 1. a 2. stupeň ZŠ (SŠ) základními poznatky o rozmanitých aspektech lidského zdraví a jeho ochrany. Posílit angažovanost jedince v péči o vlastní zdraví. Seznámit se se základní problematikou výchovy k péči o zdraví na základních (středních) školách v kontextu s požadavky EU.
|
Požadavky na studenta
|
Průběžně zpracovávat seminární úkoly a jejich výsledky prezentovat v semináři, splnit test znalostí.
|
Obsah
|
1. Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Duševní hygiena a její význam.
2. Prevence psychosomatických onemocnění. Diagnostika, prevence a zvládání stresu.
3. Teorie sociální opory. Emocionalita a lidské zdraví. Neurotičnost žáků a učitelů.
4. Duševní hygiena ve škole. Chování poškozující zdraví. Sociální klima školy a školní třídy.
5. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví.
6. Role výživy v prevenci onemocnění. Zdravé stravovací návyky. Psychosomatika.
7. Nemoci, jak jim předcházet a jak je léčit. Přírodní prostředky ochrany zdraví.
8. Biologické předpoklady zdravého rodičovství.
9. Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění.
10. Nehody a úrazy. Bezpečnost a ochrana zdraví. První pomoc.
11. Zdravotní tělesná výchova. Prevence a náprava zdravotního oslabení. Rekreační sport a tělovýchova.
12. Zdravý životní styl. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město.
13. Didaktika výchovy ke zdraví.
KPS: Koncepce zdraví a zdravé osobnosti. Duševní hygiena a její význam. Prevence psychosomatických onemocnění. Diagnostika, prevence a zvládání stresu. Teorie sociální opory. Emocionalita a lidské zdraví. Neurotičnost žáků a učitelů. Duševní hygiena ve škole. Chování poškozující zdraví. Sociální klima školy a školní třídy. Význam psychosociálních dovedností při ochraně duševního zdraví.
KBI: Role výživy v prevenci onemocnění. Zdravé stravovací návyky. Psychosomatika. Nemoci, jak jim předcházet a jak je léčit. Přírodní prostředky ochrany zdraví. Biologické předpoklady zdravého rodičovství.
KTV: Pohybová aktivita, její dopad na psychiku člověka, její role v prevenci onemocnění. Nehody a úrazy. Bezpečnost a ochrana zdraví. První pomoc. Zdravotní tělesná výchova. Prevence a náprava zdravotního oslabení. Rekreační sport a tělovýchova.
KPG: Zdravý životní styl. Manažerem vlastního zdraví. Zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město. Didaktika výchovy ke zdraví.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Alexandra Aišmanová (100%),
PhDr. Václav Holeček, Ph.D. (100%),
Mgr. Václava Klimtová (100%),
Mgr. Ilona Kolovská (100%),
Doc. PhDr. Jana Miňhová, CSc. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Vágnerová (100%),
Mgr. Petr Valach, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Zdraví 21. Osnova programu Zdraví pro všechny v Evropském regionu Světové zdravotnické organizace. Praha, 2001.
-
Doporučená:
HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha : Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0.
-
Doporučená:
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
-
Doporučená:
Jiřincová, Božena; Holeček, Václav; Miňhová, Jana. Vybrané kapitoly z psychologie zdraví. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-308-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- vysvětlit základní pojmy a kategorie z biologie člověka a tělesné výchovy, |
- z psychologického hlediska charakterizovat náročné životní situace. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- realizovat systematické pozorování, |
- strukturovat prezentaci, prezentovat před skupinou. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- představit hlavní překonané a současné přístupy ke zdraví a zdravé osobnosti, |
- objasnit vztah emocionality a lidského zdraví, |
- uvést příklady chování poškozujícího zdraví, |
- zhodnotit význam psychohygieny ve škole, |
- objasnit roli výživy v prevenci onemocnění, |
- uvést některé přírodní prostředky ochrany zdraví, |
- vysvětlit vliv pohybových aktivit na zdraví, |
- klasifikovat typy častých nehod a úrazů, |
- popsat principy zdravotní tělesné výchovy a význam rekreačního sportu, |
- charakterizovat pojmy zdravá rodina, zdravá škola, zdravé pracoviště, zdravé město. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- posoudit možnosti prevence psychosomatických onemocnění, |
- na základě vnějších projevů odhadnout úroveň neurotičnosti, |
- předvést postup první pomoci, |
- analyzovat možnosti zařazování výchovy ke zdraví z hlediska RVP. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|