|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / INPS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
INPS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Interkulturní psychologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
39 / -
|
0 / -
|
3 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPS/INKPS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřený na aktuální oblasti interkulturní psychologie. Studenti si na základě zapamatování, porozumění aplikování osvojí základní pojmy a zákonitosti psychických jevů v aplikaci na interkulturalitu. Seznámí se s interkulturními rozdíly v oblasti sociální percepce, komunikace a chování.
|
Požadavky na studenta
|
Prezentace v semináři, aktivní účast na seminářích (alespoň 75%). Splnění zadaných úkolů v rámci semináře.
|
Obsah
|
1. Předmět a vývoj interkulturní psychologie. Výklad základních kategorií interkulturní psychologie.
2. Aktuální výzkumy v oblasti interkulturní psychologie.
3. Kulturní dimenze a standardy z hlediska interkulturní psychologie.
4. Předsudky a stereotypy týkající se etnik, národů a ras.
5. Interkulturní rozdíly v hodnotách a postojích. Rozdíl v postojích k lásce, manželství a
sexualitě.
6. Interkulturní rozdíly v pojetí morálky. Maskulinita a feminita jako interkulturní dimenze.
7. Interkulturní rozdíly v sociální percepci.
8. Komunikace z hlediska interkulturní psychologie. Jazykový relativismus. Interkulturní
komunikační bariéry. Mezinárodní jazyk gest.
9. Interkulturní rozdíly v chování. Projev emocí v různých kulturách.
10. Interkulturní odlišnosti v negociačním chování etnik a národů. Etnofaulismy.
11. Interkulturní rozdíly v rodinné výchově a socializaci.
12. Řešení a zvládání interkulturních rozdílů.
13. Interkulturní kompetence a jejich rozvoj.
14. Psychologické aspekty integrace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pastuszak, Jarosław. Člověk, kultura, náboženství : principy a východiska interkulturního a mezináboženského dialogu. 1. vyd. Ostrava : Moravapress, 2013. ISBN 978-80-87853-03-0.
-
Základní:
Nový, Ivan; Schroll-Machl, Sylvia. Interkulturní komunikace: Češi a Němci. 2. vydání. 2015. ISBN 978-80-7261-298-7.
-
Základní:
Morgensternová, Monika. Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
-
Základní:
Čeněk, Jiří; Smolík, Josef,; Vykoukalová, Zdeňka. Interkulturní psychologie : vybrané kapitoly. 2016. ISBN 978-80-247-5414-7.
-
Základní:
Zachová, Markéta. Interkulturní specifika cizinců v oblasti komunikace. Studentská vědecká konference Humanita 2016 : inte. 2016.
-
Základní:
Zvírotský, Michal. Sebevýchova : teorie a praxe pedagogického ovlivňování sebe sama. Vydání 1. 2020. ISBN 978-80-271-2425-1.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Interkulturní psychologie. 1. vyd. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Multikulturní výchova : teorie-praxe-výzkum. Praha : ISV nakladatelství, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
-
Doporučená:
PEŠKOVÁ, M., KUBÍKOVÁ, K. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce jazyků.. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2016. ISBN 978-80-261-0666-1.
-
Doporučená:
Murphy, Robert Francis. Úvod do kulturní a sociální antropologie. 2. vyd. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 978-80-86429-25-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
interpretovat základní znalosti z oblasti sociální psychologie s důrazem na sociální chování příslušníků jednotlivých národů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat pojmy ze sociální psychologie do interkulturní psychologie |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
prokáže znalost v aktuálních výzkumech v oblasti interkulturní psychologie |
porovná interkulturní rozdíly u jednotlivých národů a etnických skupin |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prokáže smysl předsudků a negativních postojů vůči odlišnostem |
posoudí společenskou nebezpečnost sociálně-patologických jevů u různých kultur |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Kooperativní výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
zážitkové aktivity s reflexí |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Kooperativní výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
zážitkové aktivity s reflexí |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Inscenační metody, hraní rolí, |
Kooperativní výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
zážitkové aktivity s reflexí |
|
|
|
|