|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPS / KODO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPS
/
KODO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Komunikativní dovednosti
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Komunikativní dovednosti učitele
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
26
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
81 / -
|
0 / 4
|
8 / 8
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / 0
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Rozvinutí dovedností efektivního jednání na základě praktických cvičení v komunikativních dovednostech.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na semináři, plnění úkolů a zadání, příprava obsahu a formy prezentačního cvičení.
|
Obsah
|
1. Specifika pedagogické komunikace - základní principy a terminologie.
2. Sociální percepce - chyby sociálního vnímání v pedagogické komunikaci.
3. Verbální komunikace učitele - podoby, specifika, .
4. Neverbální komunikace učitele
5. Technika kladení otázek - otázky vyššího a nižšího kognitivního řádu, efektivní kladení instrukcí.
6. Komunikace učitel x rodič.
7. Aktivní naslouchání - techniky funkce ve pedagogické komunikaci.
8. Prezentační dovednosti - vedení přednášky, obhajoba projektu.
9. Základní metody asertivity a transakční analýzy.
10. Krizová komunikace - základní pravidla, techniky.
11. Psychologie konfliktu - strategie řešení a předcházení konfliktních situací
12. Psychohygiena učitele - prevence syndromu vyhoření.
13. Závěrečná evaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Moodle se všemi podstatnými informacemi a materiály.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sklenářová. Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava, 2013. ISBN 978-80-7464-391-0.
-
Základní:
Málková, Jitka. Mluvený projev učitele ve výukové komunikaci. Vyd. 1. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0283-0.
-
Základní:
Vybíral, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
-
Doporučená:
Vališová, Alena. Asertivita v prostředí rodiny a školy. Praha: ISV, 2002. ISBN 80-86642-03-8.
-
Doporučená:
Caponni, Věra; Novák, Tomáš. Asertivně do života. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-082-1.
-
Doporučená:
Shiraev, E., Levy, D. A. Cross-cultural psychology. New York, 2017. ISBN 978-1-138-66838-6.
-
Doporučená:
Harvey, Christine. Jak vystupovat na veřejnosti a získávat důvěru posluchačů. 1. vydání. Praha : Management Press, 1994. ISBN 80-85603-69-1.
-
Doporučená:
Mareš, Jiří. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
-
Doporučená:
HUMPHREY, Neil. Social and emotional learning: a critical appraisal. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 978-144-6256-961.
-
Doporučená:
Lewis, David. Tajná řeč těla. Praha : Victoria Publ. a East Publ., 1998. ISBN 80-85605-49-X.
-
Doporučená:
HUTCHINGS, Jayne COMINS a Judy OFFILER. The Social Skills Handbook Practical Activities for Social Communication. Speechmark Publishing, 1997. ISBN 9780863883682.
-
Doporučená:
Janoušek, Jaromír. Verbální komunikace a lidská psychika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
8
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
25
|
Celkem
|
43
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
25
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat základní pojmy ze sociální psychologie |
charakterizovat sociální vlastnosti osobnosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
reflektovat svoji současnou úroveň komunikačních dovedností |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Analyzovat proces komunikace. |
Popsat jednotlivé složky sociální komunikace. |
Charakterizovat druhy komunikace: verbální a neverbální komunikaci. |
Vysvětlit příčiny komunikačních chyb. |
Definovat asertivitu, vyjmenovat asertivní práva a povinnosti. Objasnit asertivní techniky. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vystoupit s připraveným projevem před skupinou. |
Aplikovat techniky asertivní komunikace. |
Analyzovat a funkčně řeší konfliktní komunikační situace.. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|